w

No bez jaj – kobiety pracują za darmo dwa miesiące każdego roku [kampania OLX]

No bez jaj - kobiety pracują za darmo dwa miesiące każdego roku [kampania olx]

Kobiety i mężczyźni w pracy powinni być traktowani równo. Kompetencje nie mają płci i tylko one powinny decydować o wysokości wynagrodzenia, prawie do awansu czy powierzonej odpowiedzialności. W Dzień Kobiet przypomina o tym OLX w prowokacyjnej kampanii.

Równość płci w miejscu pracy to jej główny przekaz. – Na temat równości w pracy toczy się od dawna mainstreamowa debata, która uświadamia skalę i wagę problemu. OLX zajmuje w niej głos jako największy serwis z ogłoszeniami o pracę w Polsce. Chcemy mówić o ważnych sprawach dla rynku, a do tych z pewnością należą wyzwania, z którymi mierzą się kobiety w pracy – mówi Paulina Rezmer, PR Specialist w OLX.

Kobiety pracują średnio 68 dni bez wynagrodzenia. Wynika to z różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, która wynosi 18,5% – zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS*. – Niejako dopiero 8 marca każdego roku jest dniem pierwszej wypłaty dla kobiet w Polsce – wyjaśnia zamysł twórców kampanii Artur Leśniak, senior strategy planner w agencji 180heartbeats + JUNG v MATT.

Bez jaj – kwitują więc ten smutny fakt kobiety i pracownice pewnej korporacji w viralowym filmie OLX. Zabiegiem słownym i dosłownym. W bohaterki kampanii wcieliły się: Olga Bołądź, Olga Kalicka, Katarzyna Pakosińska, Tamara Arciuch, Paulina Mikuła i Agnieszka Rylik.

O nierówności mówimy wtedy, gdy kobiety mają takie same jak mężczyźni kompetencje, a otrzymują niższe wynagrodzenie za wykonywanie dokładnie tej samej pracy. – Nie chodzi tylko o pieniądze. To przede wszystkim poczucie, że nasza praca, nasze doświadczenie i umiejętności są mniej warte. Chciałabym żeby ten film, który porusza wszystkie aspekty tej nierówności był głosem w dyskusji, który uświadomi ludziom jak złożony jest to problem i co ze sobą niesie – podkreśla Julia Rogowska, reżyserka filmu.

Oprócz luki płacowej równość powinna dotyczyć także innych sytuacji w życiu zawodowym: szans na awans, rozwój zawodowy, powierzonych zadań i odpowiedzialności. Stąd bohaterki kampanii ironizują o takich nierównościach jak szklany sufit, lepka podłoga, tokenizm czyli pozorne dzielenie się władzą, aksamitne getto, kiedy pewne obowiązki czy zawody są zastrzeżone tylko dla kobiet lub mężczyzn. Przeciwdziałanie tym zjawiskom to realizacja podstawowych standardów w miejscu pracy – sprawiedliwości, uczciwości, wzajemnego szacunku oraz prawa pracy. Chodzi także by kobiety i mężczyźni odrzucili krzywdzące stereotypy, dostrzegli, że równe szanse to zawodowy rozwój dla wszystkich. Oprócz spotu, problemy te poruszono także w dodatkowych video kampanii, w serwisie bezjaj.org.pl.

W styczniu 2020 kategorię Praca w serwisie OLX odwiedziło 3,3 mln unikalnych użytkowników (Gemius/PBI styczeń 2020).

* Raport Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 r. p.t. Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce w 2016 r.

Corporate Cultural Responsibility, czyli współpraca marek ze światem sztuki

5 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. Kobiety pracuja za darmo ponad 2 miesiace kazdego roku. Boladz, Kalicka, Pakosinska, Arciuch, Mikula i Rylik przekonuja o tym w filmie OLX – Marketing przy Kawie

  2. Seksistowski, zmanipulowany, zakłamany, obrażający mężczyzn i tworzący podziały ściek. OLX za to beknie

  3. Szkoda tylko ze kampania bazuje na mylacej wartosci 18,5%, a nie na bardziej urealnionym wspolczynniku Gener Pay Gap ktory wskazuje bodajże na jakieś 6%.

    W ten sposob takie kampanie prowadza tylko do wzrostu zacietrzewienia wsrod mezczyzn.

    Inna para butow, ze jedyny sposob by uzyskac calkowita nominalna rownosc, to zniesc prawo ludzi do samostanowienia o sobie. Jesli zakazemy ludziom odgornie miec dzieci, kazdemu z rozdzielnika przydzielimy zawod itp, to osiagniemy idealne parytety i wtedy faktycznie srednie beda sie zgadzac. Dlatego w rzeczywistosci poziom wolnosci i zadowolenia kobiet jest ujemnie skorelowany z poziomem roznicy w wynagrodzeniach – im wieksza roznica, tym na ogol w danym panstwie kobiety maja wiecej swobod i sa ogolnie szczesliwsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

New balance

WE GOT NOW – nowa kampania New Balance

Pepe jeans

Pepe Jeans i buty no.22 oczyszczające powietrze