w ,

Czym jest pozyskiwanie leadów i jak może wpłynąć na zwiększenie zysków?

Pozyskiwanie leadów
pozyskiwanie leadów

Żeby się rozwijać, biznes potrzebuje klientów. Firma musi więc zadbać o przyciągnięcie uwagi i angażowanie potencjalnych odbiorców. Do dyspozycji ma wiele sposobów – media społecznościowe, listę e-mailową czy prowadzenie bloga z wartościowym contentem. Wszystko sprowadza się przy tym do jednego – zdobycia potencjalnych klientów. W tym kontekście bardzo często pojawiającym się sformułowaniem jest „pozyskiwanie leadów”.

Na czym polega pozyskiwanie leadów?

Do pewnego stopnia im więcej potencjalnych klientów, tym większa szansa na duże zyski. W końcu każdy biznes opiera się właśnie na tym, by oferować produkty czy usługi i zachęcać do skorzystania z nich. Im więcej ludzi wie o istnieniu firmy czy jej usługach, a tym bardziej im więcej z nich jest zainteresowanych ofertą, tym większa szansa na rozwój działalności.

O ile jednak stosunkowo łatwo zwiększyć ruch w sklepie internetowym, to już większą sztuką jest zadbanie o to, by taki ruch przynosił zyski. Może i dana osoba zajrzy na daną witrynę, ale stamtąd jeszcze daleka droga do podjęcia konkretnych działań – zwykle do dokonania zakupu. Z przypadkowego odbiorcy musi zmienić się najpierw w osobę zainteresowaną ofertą, a potem jeszcze w klienta czy może nawet w klienta lojalnego. Stąd pozyskiwanie leadów ma tak duże znaczenie. Leady to bowiem nic innego jak odbiorcy treści, którzy w niedalekiej przyszłości mogą skorzystać z oferty.

Pozyskiwanie leadów a lejek sprzedażowy

Leady można podzielić właściwie na trzy kategorie. Na samym dnie hierarchii znajdują się tzw. zimne leady. To osoby, które trudno jeszcze nawet uznać za potencjalnych klientów. Nieco bardziej wartościowe są natomiast leady marketingowe skupiające się wokół osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. W końcu na samym szczycie znajdują się leady sprzedażowe. To osoby znajdujące się już tylko o krok od skorzystania z oferty.

Rodzaje leadów związane są z kwestią lejka sprzedażowego. Zimne leady stanowią największą grupę osób. Może się więc wydawać, że tkwi w niej największy potencjał, jednak by osiągnąć zamierzony efekt, trzeba poświęcić znacznie więcej czasu i pieniędzy niż przy leadach marketingowych czy tym bardziej sprzedażowych. Im bliżej zakupu, tym jednak mniej leadów. Z tego powodu liczba tych sprzedażowych nie będzie tak duża jak leadów marketingowych czy zimnych. Firma powinna jednak podejmować takie działania, by osób, które dotrą do końca lejka było jak najwięcej.

Jak to zrobić? Przede wszystkim przyglądając się przeszkodom stojącym na drodze od trafienia na stronę firmy do sfinalizowania transakcji. Może się okazać, że już wprowadzenie kilku drobnych zmian przyniesie dobre efekty.

Sposoby na pozyskiwanie leadów

Skupienie się na lejku sprzedażowym to podstawa, ale nie jedyny sposób na bardziej skuteczne pozyskiwanie leadów. Firma ma jeszcze wiele innych możliwości, z których może skorzystać. Sposoby pozyskiwania leadów powinna jednak dobierać, biorąc pod uwagę specyfikę firmy, grupę docelową, a także budżet. Wśród najpopularniejszych rozwiązań można wymienić przede wszystkim:

  • Gościnne wpisy na blogu – świetnym pomysłem będzie tworzenie gościnnych wpisów na blogach firmowych skupiających się na tej samej tematyce. Tym bardziej, że jedno działanie niesie tu za sobą wiele korzyści. Po pierwsze, w ten sposób można dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów – czytelników bloga, na którym znajdzie się gościnny wpis. To także świetna okazja do poprawy SEO, umacniania wizerunku eksperta i zwiększenia rozpoznawalności w branży.
  • Wyższa pozycja w wyszukiwarkach – o pozyskiwanie leadów znacznie łatwiej, gdy jest się widocznym w sieci. Właśnie dlatego duże znaczenie będzie mieć pozycja w wyszukiwarkach. Generalnie przedsiębiorca ma tu dwie drogi – SEM i SEO. Najlepiej, jeśli zadba o oba te aspekty. SEM wymaga jednak zainwestowania i to często wcale niemałej ilości pieniędzy. W odniesieniu do SEO trudniej natomiast o szybkie rezultaty, za to generowanie ruchu organicznego jest darmowe. Wystarczy umiejętność dobierania słów kluczowych i wplatania fraz w odpowiednie miejsca.
  • Odpowiedzi na pytania na forach i innych blogach – a skoro już mowa o byciu zauważonym i budowaniu pozycji eksperta, to dobrym pomysłem na pozyskiwanie leadów może być też udzielanie się na różnego rodzaju stronach. Obecnie fora nie są tak często odwiedzane jak jeszcze kilka lat temu. W zamian dobrze sprawdzają się natomiast tematyczne grupy na Facebooku. Pozostawianie merytorycznych komentarzy i udzielanie się pod postami może być dobrym sposobem na pozyskiwanie leadów. Warto pomyśleć też o pozostawianiu komentarzy pod wpisami konkurencji.
  • Darmowe narzędzia – dobrym sposobem na pozyskiwanie leadów jest też zaoferowanie bezpłatnego narzędzia. Przykładowo, w przypadku firmy dietetycznej może to być kalkulator wyliczający dzienne zapotrzebowanie kaloryczne czy krótki ebook z podstawami zdrowego odżywiania. Oferując coś za darmo, można skutecznie przyciągnąć uwagę, a przy okazji zachęcić potencjalnych klientów do zakupu.
  • Oferta mailowa – wiele osób zapisuje się na newslettery, by otrzymać zniżkę czy chociażby możliwość darmowej dostawy. Potem jednak większość subskrybentów nie poświęca dużej uwagi otrzymywanym mailom. Warto wykorzystać potencjał listy mailingowej i zaoferować coś, co sprawi, że subskrybenci skorzystają z oferty i zamiast być bierni, staną się klientami. Sposobów jest tu kilka. Warto zaoferować im specjalną ofertę przygotowaną tylko dla subskrybentów czy z wyprzedzeniem powiadamiać ich o nowościach i okazjach. W przypadku niektórych firm dobrze sprawdza się też tworzenie merytorycznych maili, z których czytelnicy wynoszą jakąś dodatkową wartość i otrzymują sporą dawkę wiedzy. To pozwala przyciągać uwagę, angażować i znów – budować zaufanie i pozycję eksperta.

Zobacz też:

Czym są wskaźniki KPI i jak mogą wspomóc biznes?

Wskaźniki e-commerce mogą być źródłem wielu ważnych informacji. Które z nich mają szczególne znaczenie?

8 kroków do skutecznej kampanii reklamowej w internecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kampania walentynkowa durex

Kampania walentynkowa Durex „Głośni w łóżku”

Piotr mikulski

Piotr Mikulski dołączył do On Board Think Kong