Loga firmowe niewątpliwie wpisują się mocno w dzisiejszą kulturę. Każdy z nas dostrzega, nawet z oddali, malutki znaczek na torbie sportowej, butelce napoju gazowanego, czy nawet bucie mijającej nas osoby. Jest to nieodzowny element wizerunku firmy, wpływa na jej rozpoznawalność, a dla części konsumentów stanowi wręcz rodzaj fetyszu. Dobrze zaprojektowane logo firmowe daje szansę na błyskawiczne rozpoznanie i wywołanie skojarzenia z naszą firmą, w zalewie różnokolorowych treści i komunikatów pędzącego świata.
Projektowanie logo
Projektowanie logo to zadanie, przed którym niejednokrotnie staje nie jedna osoba, a cały sztab fachowców. Graficy, marketingowcy, psychologowie, specjaliści od identyfikacji wizualnej i wielu innych. Tworzą logo dla firmy, które identyfikuje daną markę, nawiązując bezpośrednio do jej działalności lub wywołując nieco bardziej subtelne skojarzenie. Jak w każdej innej dziedzinie, tak i w tej zdarzają się jednak wpadki. Wiele można było słyszeć na temat logo dla firmy, w którym internauci dopatrywali się podobieństwa do znaków czy akcesoriów, ogólnie uważanych za obraźliwe.
Minimalistyczne logo
Za klasyczne już uznawane są loga takie, jak: trzy paski Adidasa, „Swoosh” Nike, czy nadgryzione jabłko Apple. Projektowanie loga takiego, jak te wspomniane powyżej ma na celu zrealizowanie strategicznego celu, jakim jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Korzystając z popularnych aplikacji – gier quizowych, możemy samodzielnie przekonać się o niemal stuprocentowej skuteczności zastosowania minimalistycznego logo. Rozpoznamy je o każdej porze dnia i nocy i od razu skojarzymy z daną marką. Idąc dalej – im bardziej złożone i wielokolorowe logo, tym trudniejsza jego percepcja. Loga firmowe tworzone są dla łatwej, szybkiej identyfikacji, a nie dla wzbudzania złożonych wrażeń estetycznych u odbiorców. Warto jednak pamiętać, że te dodatkowe wrażenia (dotyczące również innych cech produktu, jak: miła faktura materiału, czy profesjonalny serwis świadczony przez daną firmę) mogą jednak być uruchomione u konsumenta, dopiero po tym gdy ujrzy on i rozpozna firmowe logo.
Projektowanie logotypów
Za logotyp uznajemy formę graficzną, która stanowi interpretację brzmienia nazwy danej firmy, organizacji, przedsięwzięcia itd. Do najbardziej znanych logotypów należą np. logotyp Coca-Cola, czy McDonald’s. Projektowanie logotypu to zajęcie wymagające twórczej postawy i otwartości na nowe pomysły, ale nieodzowny jest w tym (podobnie jak w przypadku logo) umiar. Wskazane są formy proste, łatwe w odbiorze, choć niebanalne. Nadmierne zdobnictwo może jedynie zaszkodzić. Idealny logotyp, to ten w estetycznej i schludnej formie. Projektowanie logotypów jest zadaniem, z którym ekipa Wezom zmierzyła się już wielokrotnie. Kilkanaście uznanych lokalnie firm o ugruntowanej pozycji na rynku przedstawia się za pomocą logotypu naszego autorstwa.
Im prostsze, tym lepiej?
W dobie obecnego rozwoju rynku i postępującej globalizacji, logo dla firmy powinno uwzględniać również zasięg terytorialny przedsiębiorstwa. Projektowanie loga nawiązującego do lokalnej tradycji, czy znanej w okolicy budowli, może okazać się dobrym pomysłem. Znanym przykładem takiego zabiegu jest obecna w logo firmy Norwich Union wieża katedry, którą zachowano również w logo grupy Aviva, powstałej po połączeniu kilku firm (w tym Norwich Union). Trzeba jednak przyznać, że ten nowy akcent pozostaje jedynie akcentem. Niuansem, który dostrzeże jedynie odbiorca, znający poprzednie logo.
—————————————————-
Yurij Linnik, Art-Dyrektor
WEZOM Studio Graficzne