Aby blog czy strona internetowa przyciągała jak najwięcej osób, nie wystarczy tylko tworzyć dobre treści. Znaczenie ma także ich optymalizacja, czyli skupienie się na SEO. Choć większość osób zdaje sobie sprawę, że znalezienie odpowiednich fraz czy umiejętne wplecenie ich w tekst może przełożyć się na większy ruch, to już niekoniecznie każdy wie, na czym najlepiej skoncentrować swoje wysiłki. Nawet, jeśli komuś wydaje się, że robi wszystko dobrze, w rzeczywistości może być zupełnie inaczej. Jakie są więc najczęstsze błędy w SEO, których lepiej unikać?
Spis treści
1. Niedopracowane treści
Tak często powtarza się „pisz dla ludzi, nie robotów”, ale w praktyce bywa różnie. Często właściciele blogów internetowych czy nawet copywriterzy zapominają o tej podstawowej zasadzie. Warto więc spojrzeć na wpis jako całość i odpowiedzieć sobie na pytanie, czego dowiedzą się z niego czytelnicy. Czy tekst jest pełen niezrozumiałego żargonu, czy może wręcz przeciwnie – nie tylko dostarcza sporej dawki informacji, ale w dodatku lekko się go czyta?
Z drugiej strony nie można całkowicie skupić się na przystępności treści i zupełnie zapomnieć o SEO. Przy optymalizacji duże znaczenie ma wybór fraz i umiejętne wplatanie ich w tekst. Nie bez znaczenia jest także tworzenie wciągających nagłówków, które dają czytelnikowi wskazówkę, czego spodziewać się po wpisie. Wreszcie trzeba też zadbać o linki i odpowiednie tagowanie. W przypadku dłuższych treści w celu uniknięcia efektu ściany tekstu warto też wstawiać grafikę mniej więcej co 400 słów.
2. Zła struktura słów kluczowych
Wiedza, jak dobierać słowa kluczowe, ma ogromne znaczenie. Cała zawartość witryny powinna być połączona z danym tematem i odpowiednimi słowami kluczowymi, dzięki czemu czytelnicy będą mogli sprawniej się po niej poruszać i znajdować interesujące ich treści. Tutaj nie warto działać na oślep. Badanie słów kluczowych ma ogromne znaczenie. To właśnie dzięki niemu można dowiedzieć się, jakich informacji szukają odbiorcy i co ich interesuje. W końcu to właśnie słowa kluczowe umożliwiają przyciągnięcie czytelników i zostanie zauważonym. Umiejętne tworzenie tzw. długich ogonów pozwala też pokonać popularniejszą konkurencję w wyścigu o uwagę czytelnika.
Warto jednak wspomnieć, że więcej nie zawsze znaczy lepiej, a wiele osób postanawiających samodzielnie wspomóc pozycjonowanie strony ma problem ze znalezieniem równowagi. Upychanie słów kluczowych w takim stopniu, że tekst staje się nienaturalny na pewno nie przyniesie niczego dobrego. Tak samo zresztą jak optymalizowanie tekst pod zbyt wiele fraz. W ten sposób treść zamiast przyciągnąć więcej osób, zostanie uznana za spam.
3. Treść kopiowana z innych stron
Plagiat jest zły nie tylko ze względu na obowiązujące regulacje prawne. Może też niekorzystnie wpłynąć na optymalizację strony. Google promuje oryginalne treści, a autorstwo przypisuje pierwotnemu artykułowi. Strona, na której znajdują się więc tzw. „zduplikowane treści”, z pewnością nie osiągnie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Nie oznacza to oczywiście, że nie można pisać o tym samym. Warto inspirować się innymi i przed stworzeniem własnej treści poczytać, co konkurencja ma na dany temat do powiedzenia. Bezmyślne kopiowanie fragmentów czy nawet całych artykułów nie jest jednak dobrym pomysłem. Wiele osób zapomina o tej zasadzie szczególnie przy sprzedaży produktów. Zwykle powielają opis producenta, a to przecież znów nic innego jak duplikowanie treści. Warto więc poświęcić czas i stworzyć opisy na nowo.
4. Niezoptymalizowane filmy i obrazy
Dla SEO znaczenie ma jednak nie tylko tekst czy nagłówki, ale także grafika. Tymczasem najczęstsze błędy w SEO to także brak optymalizacji tekstu zastępczego obrazu czy wideo. Warto pamiętać, by zawsze opisywać je słowem kluczowym. Filmy najlepiej przechowywać w jednym miejscu i tworzyć mapę witryny wideo tak, by były widoczne dla wyszukiwarek. Tutaj również nie można zapomnieć o zoptymalizowaniu opisu pod słowa kluczowe.
5. Najczęstsze błędy w SEO związane z linkami
Słowa kluczowe umieszczone w treści to jedno. Znaczenie ma jednak także linkowanie. Tymczasem najczęstsze błędy w SEO związane są zarówno z linkami wewnątrz strony, jak i tymi prowadzącymi do innych witryn.
Wiele stron zupełnie pomija linkowanie wewnętrzne. To duży błąd, bo skuteczne zamieszczanie odnośników może naprawdę przysłużyć się stronie. Przede wszystkim umożliwia użytkownikom łatwiejsze poruszanie się po stronie czy dotarcie do innych podobnych informacji, które mogą ich zainteresować. W ten sposób wyznaczane są przyjazne ścieżki poruszania się po witrynie. Co więcej, linkowanie wewnętrzne może wzmocnić także potencjał linków zwrotnych. Warto więc nie tworzyć treści w oderwaniu od siebie, a zadbać o ich powiązanie dzięki wewnętrznemu linkowaniu.
Jeśli zaś chodzi o linki zewnętrzne, to na pierwszy rzut oka dobrą formą promocji wydają się linki płatne. Wiele osób sądzi, że to kolejna forma reklamy, jednak w praktyce jest nieco inaczej. Google postrzega tego rodzaju hiperłącza jako sposób na sztuczne podwyższenie pozycji w wyszukiwarce. W efekcie zamiast promować stronę, może wręcz przeciwnie – „ukarać ją” za tego typu praktyki.