O roli pomysłów, wadze doświadczenia i przepisie na dobry branding rozmawiamy z Piotrem Hołubem z HOPA studio*.
Spis treści
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem: „kreatywność to słowo wytrych, którym można zasłonić niekompetencję, brak wiedzy, starań i wysiłków. Sama kreatywność nic nie znaczy, dobre pomysły ma bowiem każdy idiota” ?
Dla nas kreatywność to właśnie umiejętność połączenia wiedzy, kompetencji i dobrych pomysłów. Pracując nad projektami dla naszych klientów wpadamy często na fajne rozwiązania które po głębszym przeanalizowaniu musimy odrzucić, bo nie są one zgodne ze wstępnymi założeniami które ustalamy sobie na początku.
Dobry pomysł to tylko/aż punkt wyjścia do dalszej pracy. Nie ma udanych realizacji bez dobrych pomysłów, ale nie ma ich też bez wiedzy i doświadczenia popartego ciężką pracą.
Nie jesteście dużym studiem, więc pewnie musicie godzić pracę designerów i PR-’owców. Czy łatwo sobie z tym poradzić?
Pogodzenie tych zadań nie jest łatwe, szczególnie dla firmy, która od niespełna dwóch lat działa na rynku. Musimy tak dobierać projekty, aby konsekwentnie budować swoje portfolio, mieć czas na promocję i dbać o biznesowy aspekt naszej działalności.
Jak zrobić dobry i skuteczny branding? Co trzeba wiedzieć o kliencie i o czym pamiętać?
Z perspektywy projektanta dobry branding to taki, który będzie spójny, przemyślany i ciekawy graficznie, do tego dochodzi jeszcze klient dla którego liczy się sprzedaż, czyli właśnie skuteczność podjętych działań. Podczas pracy okazuje się, że często samo słuchanie tego, co ma do powiedzenia klient nie wystarcza, kluczem jest zadanie mu właściwych pytań które ułatwiają i skracają czas na uzyskanie odpowiedzi. Ciężko też o udaną współpracę bez wzajemnego zaufania. Najlepsze projekty powstają wtedy kiedy klient i projektant tworzą zgrany zespół, korzystają nawzajem ze swojej wiedzy i znają swoje kompetencje.
Co inspiruje Was na co dzień?
Dużo oglądamy, niekoniecznie gotowych realizacji, ale po prostu ciekawych rzeczy których mamy masę w internecie. Nie zgadzamy się z opinią, że lepiej nie oglądać wcale bo wtedy łatwo o popełnienie nieumyślnego plagiatu. Naszym zdaniem lepiej jest wiedzieć co się dzieje w około i uczyć się od najlepszych na świecie i to do ich poziomu się równać niż żyć w przeświadczeniu, że w najbliższym otoczeniu jesteśmy mistrzami. Im więcej rzeczy wpada nam do głowy tym większa jest szansa wygenerowania ciekawych, zaskakujących i nowych rozwiązań.
Rozmawiała: Małgorzata Litorowicz
HOPA studio jest warszawskim studiem kreatywnym specjalizującym się w brandingu i projektowaniu graficznym. W portfolio agencji znajdują się m.i.: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Miasto Stołeczne Warszawa, Ceramika Paradyż, Canal+, Billenium, ArsThanea, Uselab, cdp.pl i AdPilot.