Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Strategia marki – istotny element biznesu, o którym powinna pamiętać każda firma

strategia marki

Każda firma, która myśli o marketingu i rozwoju, musi mieć opracowaną strategię marki. A czym ona jest? Najprościej rzecz ujmując, można powiedzieć, że strategia marki to zbiór działań, które umożliwiają wprowadzenie marki na rynek, a później utrzymanie pozycji czy dalszy rozwój. Dobrze opracowana strategia pozwala osiągnąć zamierzone cele, zła – może być gwoździem do trumny dla przedsiębiorstwa.

Ważne pytania, na które powinna odpowiedzieć firma

Na strategię marki składa się kilka elementów. Wśród nich można wymienić pozycję na rynku, marketing czy tożsamość marki. Wszystkie te rzeczy potrzebne są, by trafić do grupy docelowej i skutecznie przekonać ją do skorzystania z oferty. Można więc powiedzieć, że strategia marki ma stanowić odpowiedź na pytanie – jaki wizerunek i ofertę tworzyć, by klienci chętnie finalizowali zakup i powracali do oferty? A jak to zrobić? Odpowiadając na inne, mniejsze pytania:

  • Jaki jest cel marki? – Dlaczego firma istnieje, jaką ma wizję czy cel? W jaki sposób może wpłynąć na społeczność czy nawet świat?
  • Grupa docelowa – Kim są odbiorcy oferty? Jakie są ich zainteresowania, potrzeby, marzenia czy obawy? W jaki sposób można ich przekonać, że oferta firmy to właśnie to, co zaspokoi ich potrzeby, pomoże zrealizować marzenia czy odpędzi ich lęki?
  • Jak marka może osiągnąć pozycję na rynku? – Co sprawia, że marka ma znaczenie dla odbiorców? Co pozwoliło jej zdobyć ich zaufanie? A jeśli firma dopiero stawia pierwsze kroki – w jaki sposób może dostać się na rynek i się tam utrzymać?
  • Jaka jest tożsamość marki? – Z czym marka ma kojarzyć się ludziom? Jakie wrażenia wywołuje logo, obrazy, ale też sposób obsługi klienta czy reputacja?
  • W jaki sposób ma być prowadzona strategia marketingowa? – W jaki sposób wysyłać do potencjalnych klientów komunikaty? Jak wchodzić z nimi w interakcje? Jakie środki przekazu zastosować?

Strategia marki w 3 krokach

Na powyższe pytania można uzyskać odpowiedzi, przechodząc kilka kroków do skutecznej strategii marki:

  1. Plan: Strategia marki powinna być budowana na podstawie planu. To właśnie od dobrego planu wszystko się zaczyna i to on może przesądzić o sukcesie albo porażce. Przed podjęciem konkretnych działań konieczne jest więc przeprowadzenie badań. To sposób, by dowiedzieć się, czy na rynku istnieje nisza, w którą można się wstrzelić albo czy cele i oferta są na tyle zachęcające, by mimo dużej konkurencji marka mogła odnieść sukces. Na tym etapie powinna być też opracowana strategia marketingowa. Oczywiście wraz z rozwojem firmy, gdy pojawią się nowe cele czy problemy strategia ta będzie mogła, a właściwie będzie musiała ulec modyfikacji.
  2. Kompilacja: Gdy plan jest już stworzony, nadchodzi czas, by działać. Budowanie świadomości marki czy umacnianie pozycji na rynku możliwe jest tylko, gdy marka wcześniej istnieje. Jest to więc odpowiedni momenty, by stworzyć logo, zaprojektować paletę kolorów, inne elementy graficzne, a także utworzyć stronę internetową czy profile w social mediach, które pozwolą na realizowanie stworzonego wcześniej planu i komunikację z grupą docelową.
  3. Realizacja: Po stworzeniu planu, strony internetowej czy logo nadchodzi odpowiedni moment na konkretne działania. Aby marka rzeczywiście stała się rozpoznawalna, a firma przyciągała coraz więcej klientów, najpierw ktokolwiek musi o niej usłyszeć. A jak to zrobić? Oczywiście podejmując odpowiednie kroki marketingowe. Możliwości jest naprawdę wiele. Wśród nich wymienić można chociażby lejek sprzedaży czy e-mail marketing. Ogromne możliwości stwarza także marketing w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram czy YouTube to doskonałe kanały komunikacji, które pozwalają dotrzeć do osób z całego kraju czy nawet świata. Niezwykle ważnym elementem jest także content marketing. Wartościowe treści pozwalają budować silną pozycję, wzmacniać autorytet marki, ale też przyciągać nowych klientów szukających konkretnych porad czy wskazówek. Nie każda firma musi być jednak ekspertem od strategii marketingowych. Tutaj więc może przydać się pomoc podmiotu z zewnątrz. Warto więc rozważyć zatrudnienie agencji marketingowej, która pomoże firmie dopasować działania do charakterystyki rynku i grupy docelowej.

One Comment

Skomentuj

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply