Reklamy cyfrowe to obecnie jeden z najbardziej skutecznych sposobów na promowanie swoich produktów czy usług. Prym zdecydowanie wiedzie tu Facebook i Google Ads. Z tego pierwszego korzysta 10 milionów reklamodawców, natomiast po Google Ads sięga aż 96% marek. Pytanie tylko, co lepsze – reklama na Facebooku czy Google Ads?
Spis treści
Nie ma jednej właściwej drogi
Na pytanie postawione we wstępie można udzielić znienawidzonej przez wiele osób odpowiedzi „to zależy”. Co więcej, znaczenie ma tu naprawdę wiele czynników i to zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Firma, która chce się zdecydować na tylko jedną z tych dwóch inwestycji, musi więc zwrócić uwagę na wiele kwestii,.
Warto pamiętać, że większość internautów jest obecna w mediach społecznościowych. Jednocześnie praktycznie każdy korzysta też z wyszukiwarki Google. Oznacza to, że do tych samych osób prawdopodobnie można dotrzeć na oba sposoby. Pozostaje więc tylko pytanie, który z nich będzie w danym przypadku skuteczniejszy.
Reklama na Facebooku czy Google Ads?
Aby zrozumieć, która opcja będzie lepsza, warto najpierw poznać główne różnice między reklamą na Facebooku a Google Ads. Ta pierwsza skupia się przede wszystkim na budowaniu świadomości. Wielu użytkowników bezmyślnie przewija tablicę, nie szukając niczego konkretnego. Wśród postów znajomych czy obserwowanych kont znajdują się też reklamy. Jeśli są spójne z zainteresowaniami danego użytkownika, istnieje szansa, że ten w nie kliknie, a przynajmniej zwróci na nie uwagę. Zapamięta je więc, a gdy w przyszłości będzie szukał danego produktu czy usługi, przypomni mu się właśnie dana marka.
Reklamy Google mają natomiast odpowiadać na określone zapytania użytkowników. Tu już działanie jest bardziej konkretne. Użytkownicy wiedzą, czego oczekują albo jakie mają pytania. Trzeba więc tylko zadbać, by odpowiedzią na nie okazał się właśnie produkt czy usługa konkretnej firmy.
Można więc posłużyć się w tym przypadku prostą analogią – reklama na Facebooku przeznaczona jest dla kupujących, którzy rozglądają się po centrum handlowym w wolnym czasie. Google Ads to z kolei reklama przeznaczona dla użytkownika, który do centrum handlowego wchodzi z gotową listą zakupów.
Pytania, które ułatwią wybór właściwego rozwiązania:
Zastanawiając się, czy lepsza będzie reklama na Facebooku, czy też Google Ads, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Znacznie ułatwią one podjęcie decyzji.
- Na jakim etapie podróży zakupowej znajduje się klient?
To pytanie odnosi się do poruszonej wyżej kwestii. Krótko mówiąc, jeśli firma chce się skupić na budowaniu świadomości marki, zdobywaniu lojalnych klientów czy zwiększanie zaangażowania, reklama na Facebooku będzie idealnym wyborem. Jeśli natomiast reklama ma trafiać do klientów poszukujących już konkretnych rozwiązań, tu lepiej sprawdzi się Google Ads.
- Jaka jest bieżąca liczba wyszukiwań produktu lub usługi?
Klientów można podzielić na takich, którzy szukają rozwiązania konkretnego problemu oraz takich, którzy nie zdają sobie sprawy z jego istnienia. Reklama na Facebooku czy Google Ads odpowiadają na te potrzeby, przy czym każda na inną z nich.
I tak reklama na Facebooku będzie idealna, jeśli liczba wyszukiwani produktu lub usługi jest niewielka. To oznacza, że użytkownicy jeszcze nie zdają sobie sprawy z istniejących problemów albo nie wiedzą, że dana firma może mieć idealne dla nich rozwiązanie. Google Ads sprawdzi się natomiast tam, gdzie klienci wiedzą, jaki mają problem i jak chcą go rozwiązać.
- Czy produkt wiąże się z konkretnymi wydarzeniami?
Istnieją pewne kategorie produktów, które mogą trafić do klientów na każdym etapie ich życia. Mowa tu chociażby o odzieży, żywności czy rozrywce. Niezależnie od tego, na jakim etapie akurat znajdują się potencjalni kupujący, zawsze będą szukać tego rodzaju ofert. Tutaj sprawdzi się więc Google Ads.
Reklama na Facebooku czy Google Ads? – podsumowanie
Na koniec warto zamieścić pewne podsumowanie. Z reklamy na Facebooku najlepiej skorzystać, jeśli:
- firma skupia się na budowaniu świadomości marki czy zdobywaniu lojalnych klientów,
- jej działalność związana jest z konkretnymi wydarzeniami, danymi demograficznymi czy zainteresowaniami. Najlepiej działa to w przypadku produktów, z których ludzie często korzystają, ale o których na co dzień nie myślą,
- zajmuje się działalnością na rynku niszowym,
- jej marka opiera się na wizualizacji lub bardziej szczegółowych informacjach,
- ma ograniczony budżet.
Z kolei reklamy Google Ads będą lepszym wyborem, jeśli firma:
- dysponuje większym budżetem,
- chce trafić do klientów świadomych swoich potrzeb czy problemów,
- ma już zbudowaną świadomość marki,
- sprzedaje produkty czy usługi, których ludzie aktywnie poszukują.
Najlepiej jednak, gdy firma nie zastanawia się, czy lepsza będzie reklama na Facebooku, czy Google Ads, ale raczej korzystają z obu tych rozwiązań. W ten sposób może bowiem dotrzeć do obu grup klientów i w pełni wykorzystać potencjał reklamowy.
Zobacz też:
Jak tanio, ale skutecznie reklamować sklep internetowy?
Historie mają wielką moc. Warto wykorzystać ją także w swoim biznesie