Xpress Engine to skuteczne narzędzie do mierzenia emocji na podstawie mimiki twarzy. W połączeniu z platformą ELLEN umożliwia rozpoznanie i analizę emocji widzów w badaniach marketingowych. Program jest prosty w użyciu i działa w chmurze w czasie rzeczywistym. Quantum Lab Poland jest jedyną firmą w Polsce, która może pochwalić się taką technologią. Projekt zyskał już uznanie Komisji Europejskiej i otrzymał 50 tys. euro z programu Horyzont 2020.
„Klienci, którzy testują reklamy za pomocą naszego systemu oceniają go pozytywnie. ELLEN umożliwia przeprowadzenie badania praktycznie w dowolnym miejscu i krótkim czasie. Nie potrzeba moderatora ani specjalistycznego sprzętu, wystarczy komputer lub smartfon z kamerą i dostępem do Internetu. Wyniki możemy śledzić na bieżąco – mówi Konrad Bocian Chief Science Officer z Quantum Lab Poland. – Dzięki temu czas badania ulega skróceniu z kilku dni do kilku godzin, a koszty można zredukować nawet o 75%. Dodatkowo możemy przeprowadzić kilka testów równocześnie na dużych próbach badawczych przekraczających 150 respondentów.”
Silnik Xpress Engine, który stanowi serce platformy ELLEN powstał na bazie informatyki afektywnej, łączącej wiedzę naukową z obszarów kognitywistyki, psychologii oraz informatyki. Technologia XE potrafi określić wiek, płeć, oraz podstawowe emocje respondenta (radość, zaskoczenie, złość, wstręt, smutek) w odpowiedzi na konkretne bodźce (np. produkt, tekst reklamowy, dźwięk). Jej skuteczność jest wysoka – wynosi 91%. Do tej pory silnik przeanalizował ponad 5 milionów zdjęć, dzięki czemu jest w stanie rozpoznawać emocje na twarzach, które widzi po raz pierwszy.
Zastosowanie
Aktualnie większość firm wykorzystuje ELLEN do przeprowadzania badań marketingowych i badania reklam. Program idealnie nadaje się jako uzupełnienie badań jakościowych i ilościowych w tym CAPI oraz CAWI. Może być także uzupełnieniem badań grup focusowych i wywiadów terenowych (IDI).
Łatwa integracja silnika XE z innymi programami sprawia, że technologia sprawdzi się również w działaniach promocyjnych typu guerilla marketing, gdzie konsument może zostać nagrodzony za konkretne zachowanie (np. uśmiech). Przy każdym teście badany musi wyrazić zgodę na przeprowadzenie badania oraz włączenie kamery i nagranie. Quantum Lab planuje rozwój użyteczności programu w kierunku medycyny, psychoterapii i robotyki społecznej.
Łatwość korzystania
Korzystanie z platformy ELLEN jest bardzo proste. Respondent klika w otrzymany wcześniej link do strony z badaniem i krótki tutorial, w którym program krok po kroku szkoli go i sprawdza, czy spełnił wszystkie wymagane warunki do przeprowadzenia badania. Przed każdorazowym wyświetleniem materiału, użytkownik udziela zgody na włączenie kamery, która będzie rejestrować jego reakcje. Po emisji nagrania kamera automatycznie się wyłącza. Nagrania twarzy respondentów nie są udostępniane, a analiza emocji jest zbiorcza i całkowicie anonimowa.
Graficzna prezentacja wyników oraz ich analiza odbywa się w specjalnym panelu klienta umieszczonym na ELLEN (wystarczy, że firma dostarczy materiał do badania) lub za pomocą własnych programów (Quantum Lab udostępnia API). ELLEN działa w chmurze i nie wymaga instalacji ani w firmie ani u respondentów. Przykładowe funkcjonalności programu możemy zaobserwować w teście reklam prowadzanym przez Piotra Buckiego we współpracy z Quantum Lab Poland: http://app.ellen.technology/recorder/good-ad-bad-ad-you-tell-me
Wiarygodność
– Główną zaletą XE jest to, że pozwala analizować prawdziwe emocje respondentów a nie ich przekonanie o tych uczuciach. Dzięki temu dostarczane przez nas wyniki są bardziej wiarygodne niż przy klasycznych badaniach opartych o deklaracje – dodaje Konrad Bocian, CSO Quantum Lab Poland. – Respondenci mogą na przykład próbować spełnić oczekiwania osoby przeprowadzającej badanie, dlatego ich odpowiedzi nie zawsze reprezentują rzeczywiste przekonania na temat testowanego materiału. W psychologii takie zjawisko nazywamy efekt Rosenthala, czyli efektem oczekiwań eksperymentatora.
W ramach Instrumentu dla MŚP (Horyzont 2020), Quantum Lab Poland otrzymał 50 000 euro na przeprowadzenie analiz technologicznych i biznesowych. Pomoc w przygotowaniu wniosku do Instrumentu dla MŚP (Horyzont 2020) zapewniła Ateknea Solutions. Strategicznymi inwestorami firmy są fundusze inwestycyjne Black Pearls VC, Business Angel Seedfund oraz Profound Ventures.