w ,

To idzie starość. Czyli target 70+

To idzie starość. Czyli target 70+

Najnowsze globalne badanie Prosumer Report „Starzenie się kontra kult młodości” przedstawione przez Euro RSCG Sensors pokazuje znaczące zmiany w podejściu do starzenia się. Z raportu wynika, że wierzymy, iż będziemy starzeć się z wdziękiem, a sama starość przyjdzie do nas przynajmniej 10 lat później niż do naszych rodziców. Wbrew obiegowym przekonaniom nie chcemy zatrzymać młodości za wszelką cenę, a żyć tylko tyle, ile potrzeba.

W ciągu ostatnich stuleci znacząco wzrosła długość życia człowieka. O ile jeszcze 200 lat temu przeciętnie dożywało się 40 lat, o tyle dziś czas życia wydłużył się niemal o 30 lat – ze średnią 67. Ta średnia będzie się stale wydłużać, gdyż dziś dysponujemy coraz lepszymi metodami leczenia chorób, coraz dłużej też utrzymujemy dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. Począwszy od 1950 roku, co 10 lat podwajała się liczba osób żyjących ponad 100 lat, dlatego przewiduje się, że czas życia przeciętnego Europejczyka nadal będzie się wydłużać.

To idzie starość. Czyli target 70+

Wydłużanie się życia, starzejące się społeczeństwa, szczególnie w Europie, mają swoje konsekwencje nie tylko dla gospodarki, ale także dla marek.Rynek będzie musiał dostosować się do zmiany wieku swoich konsumentów i coraz częściej dopasowywać swoje usługi do potrzeb seniorów.

– Rynek najpierw musi zauważyć, że ten target w ogóle istnieje, potem, że ma pieniądze do wydania. Wiele marek w ogóle tej grupy nie dostrzega. Ile firm ma w swojej ofercie produkty dla osób 70+? Na razie najlepiej na tym rynku odnajdują się producenci suplementów diety i kosmetyków – już pojawiły się kremy przeciwzmarszkowe 70+ – mówi Patrycja Rzucidło-Zając, Consulting Director, Euro RSCG Sensors. – Wyzwaniem będzie także zmiana w podejściu do komunikacji. Dziś trudno znaleźć wiele dobrych przykładów kampanii skierowanych do osób starszych, większość nadal operuje schematami i uproszczeniami, nadużywając słów kluczy typu: senior, dojrzały czy jesień życia, które jednak stygmatyzują osoby z tej grupy.

Poniżej kilka dobrych kampanii – to raczej wyjątki potwierdzające regułę.

Starość? Pomyślę o tym po siedemdziesiątce!

Wydłużanie się życia ma swoje konsekwencje w podejściu i myśleniu o starości, zmienia się jej „definicja” i przesuwa jej granica. Biorący udział w badaniu polscy respondenci uważają 48 lat za początek wieku średniego, a dopiero 72 lata za początek starości. Jak wynika z badania, najlepszym okresem rozwojowym jest dla nas czwarta dekada życia – pełnię swoich możliwości kreatywnych, fizycznych czy seksualnych Polacy umiejscawiają w przedziale od 30. do 38. roku życia. Takie podejście do wieku to konsekwencja nowoczesnego stylu życia, w którym raz po raz przesuwamy granicę dorastania i młodości: uczymy się dłużej, na później przesuwamy decyzje o małżeństwie i posiadaniu dzieci.

Starzejemy się z wdziękiem

Zdecydowana większość, bo aż 74 proc., Polaków wierzy, że będzie się starzeć z wdziękiem, nieco ponad połowa już dziś uważa, że wygląda młodziej niż większość ludzi w ich wieku, i czuje się młodziej, niż wskazuje na to wiek. Tylko co czwarty badany (26 proc.) deklaruje, że będzie walczyć z procesem starzenia i zrobi wszystko, żeby dłużej pozostać młodym, pozostałe 74 proc. akceptuje proces starzenia i jest zadowolone z tego, jak on przebiega. Zaledwie 15 proc. Polaków rozważałoby operację plastyczną, która miałaby pomóc w zachowaniu młodości.

Obawiamy się żyć zbyt długo i chcemy żyć tylko „wystarczająco długo”

Pomimo iż widzimy wiele korzyści związanych z wiekiem, takich jak doświadczenie, umiejętności, wiedza, starość niesie ze sobą wiele obaw. W związku z podeszłym wiekiem Polacy obawiają się najbardziej chorób i bólu (41 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet), bycia obciążeniem dla innych (35 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet), osłabienia możliwości fizycznych i psychicznych (35 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet). Niepokoi nas także utrata środków finansowych, utrata atrakcyjności fizycznej, a także nuda i samotność.

Chociaż powszechne wydaje się marzenie o życiu wiecznym, a przynajmniej stuletnim, badanie przeprowadzone przez Euro RSCG Sensors wykazało, że Polacy obawiają się nie tylko tego, że będą żyli zbyt krótko, ale również tego, że mogą żyć zbyt długo. Oczywiście chcemy żyć długo, ale pod warunkiem zachowania zdrowia i witalności. W momencie, kiedy zaczynają się problemy ze zdrowiem, długie życie przestaje być dla nas atrakcyjne.

Długowieczność za wszelką cenę nie interesuje większości badanych: 79 proc. nie byłoby zainteresowane zażyciem „eliksiru długowieczności” bez gwarancji dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, natomiast aż 37 proc. Polaków wcale nie chce dożyć 100 lat, wolą raczej umrzeć młodziej, kiedy jeszcze nie będą tak schorowani i zależni od innych.

Chcemy odejść we właściwym czasie

Z punktu widzenia odpowiedzialności społecznej niepokoi nas rozwój technologii i medycyny powodujący wydłużanie życia – już 27 proc. badanych myśli, że rozwój ten będzie miał negatywne konsekwencje dla społeczeństwa i dla planety. Wzrasta poparcie dla eutanazji: 3 osoby na 10 deklarują, że poddałyby się eutanazji w sytuacji znacznego pogorszenia życia, a 39 proc.uważa, że eutanazja w asyście lekarza powinna być legalna. Aktualne wydaje się być więc stwierdzenie, że „śmierć staje się sympatyczniejsza, w miarę jak się starzejemy” (L.M. Montgomery).



Informacje o badaniu

Prosumer Report to seria publikacji firmy Euro RSCG Worldwide. Stanowią one element globalnej inicjatywy dzielenia się wiedzą i informacjami, w tym wynikami naszych własnych badań prowadzonych w ramach sieci agencji grupy Euro RSCG i firm będących odbiorcami jej usług.

Badanie Prosumer Report „Starzenie się kontra kult młodości” zostało przeprowadzone wspólnie z firmą Market Probe International w grupie 7213 dorosłych w 19 krajach, reprezentujących populację 3,6 miliarda ludzi. W Polsce badaniem zostało objętych 503 respondentów, zarówno kobiet jak i mężczyzn, powyżej 18. roku życia. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI latem 2011 roku.

źródło: media.sensors.pl

Skarga na pończochy

Skarga na pończochy

Pomyśl zanim wrzucisz - świetny koncept na kampanię społeczną

Pomyśl zanim wrzucisz – świetny koncept na kampanię społeczną