W mijającym roku Instagram zerwał z wizerunkiem śmiesznej aplikacji do wrzucania zdjęć kotów, jedzenia i uśmiechniętych twarzy. Samo medium staje się świetnym kanałem do relacjonowania wydarzeń na świecie, oraz wygodnym narzędziem do budowania siły brandu.
Przedstawiciele Latergram.me, platformy pomagająca użytkownikom zarządzać kontami na Instagramie na swoim firmowym blogu zamieścili właśnie podsumowanie roku. Warto przyjrzeć mu się lepiej, by zrozumieć jakie zmiany zaszły w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i dobrze zaplanować własne działania.
1: VIRALE ROKU
Jak zauważają autorzy Latergramma, rok 2015 to czas, gdy rośli w siłę instagramowi influencerzy, a jednocześnie zaobserwowaliśmy trzy zjawiska, które kazały się zastanowić nad istotą rzeczy, którymi chcemy się dzielić z innymi użytkownikami.
Jedną z postaci, które zyskały szaloną popularność w bardzo krótkim czasie była “hipsterska” Barbie (@socialitybarbie). Powstała jako żart z trendów – oto lalka ubrana w modne ciuszki pozuje na tle popularnych miejsc podkreślających wyjątkowy charakter swojej osoby. Najabawniejsze zaś jest to, że postać w każdym calu zmyślona, a jednocześnie ironicznie i celnie obrazująca zachowanie instagramowej klasy próżniaczej stała się w tym roku ukochaną ikoną użytkowników tego serwisu.
Także w 2015 roku Essena O`Neill skłoniła wielu użytkowników do tego, by zastanowili się nad mechanizmami rządzącymi światem Instagrama. I zrobiła to zaledwie jednym postem. Australijska nastolatka, której obrazkowe życie śledziło 600 000 użytkowników twierdziła, że utrzymuje się z bycia modelką instagramową do momentu, w którym nie zamknęła swojego profilu publikując jednocześnie mocne oświadczenie , które następnie przeklejano, kopiowano i omawiano w wielu mediach internetowych.
“Social media nie są prawdziwe. Uważajcie na to, co promują inni. Zadawajcie sobie pytanie: po co to robią? Co kryje się za tym?”.
O tym, co dosłownie może kryć się za “tym” i każdym innym starannie zaplanowanym instagramowym postem z żcyia “fajnej dziewczyny”, a właściwie kto stoi po drugiej stronie aparatu i odpowiada za idealny wygląd i starannie planuje uchwycenie idealnego momentu “niewymuszonej spontaniczności” opowiedzieli autorzy filmu “Instagram husband”. Zabawne wideo utrzymane w konwencji wzruszającego spotu promującego kampanię społeczną pokazuje kilku facetów, którzy dzielnie służą jako żywe statywy, a właściwie “human selfie sticks”. Nigdy wcześniej Instagram nie dorobił się tak udanej satyry.
2 IKONY ROKU
Jeden obraz zamiast setki słów – ilustracja rysownika Jean Juliena wrzucona na Instagram tuż po atakach terrorystycznych w Paryżu stała się symbolem wszystkich tych, którzy jednoczyli się z ofiarami.
Mówcie mi Caitlyn – wrzucając okładkę Vanity Fair na której osoba znana wcześniej jako Bruce pozuje w stylowym białym gorsecie właśnie z takim hasłem, Caitlyn Jenner zwróciła uwagę na sytuację osób transpłciowych. ponad 770 000 polubień pokazuje, że zyskała tym samym bardzo silne wsparcie dla swojej decyzji.
Trzecim obrazem, który ma szansę nie tylko trafić do wielu zestawień roku, ale też przejść do historii, jest zdjęcie z zamieszek w Baltimore wykonane przez fotoreportera Devina Allena na jego profilu instagramowym. Prosty, mocny obraz w czerni i bieli niesamowicie działa na emocje, a jednocześnie opowiada konkretną historię. Nie powinno więc nikogo dziwić, że fotografia z Instagrama trafiła także na okładkę czasopisma “Time”.
W dalszej części podsumowania Latergramma znajdujemy informację o tym jakie zdjęcie stało się najpopularniejszym instagramowym postem roku ( niemal 3,5 miliona polubień!)
Jaki jest najpopularniejszy hasztag roku 2015: #LOVE
Najpopularniejszy hasztag firmowy należy do #VSCO
Najpopularniejsze konto należy do Taylor Swift
Najpopularniejsze marki na Instagramie to: National Geographic, Victoria`s Secret i Nike
Cały raport po angielsku do przeczytania TUTAJ
[podobne_instagram]