Już od wielu lat samo posiadanie strony internetowej to za mało – duże znaczenie ma także obecność w social media. To, które z nich będzie najlepsze, zależy przede wszystkim od profilu działalności firmy i jej grupy docelowej. Jednym z wiodących kanałów z pewnością jest jednak Instagram. Sprawdzi się przede wszystkim tam, gdzie stawia się na wizualne doznania i estetykę. Początki marketingu na Instagramie mogą być jednak trudne. Warto więc wiedzieć, jak zacząć.
Spis treści
Czy Instagram jest w ogóle potrzebny?
Warto mieć świadomość, że Instagram nie jest dla każdego. Nie sprawdzi się w przypadku każdego rodzaju biznesu. Z drugiej strony ma naprawdę zróżnicowaną publiczność, co oznacza, że swoją grupę docelową może tam znaleźć zarówno firma promująca diety pudełkowe, jak jednoosobowy przedsiębiorca wykonujący ręcznie malowane naczynia.
A jeśli to nie wydaje się dostatecznie przekonujące, to warto dodać jeszcze, że:
- 130 milionów osób codziennie przegląda posty na Instagramie,
- Aż 81% kupujących korzysta z mediów społecznościowych do badania produktów i usług,
- 80% społeczności Instagrama śledzi co najmniej jeden profil biznesowy,
- 62% osób bardziej interesuje się marką czy produktem po obejrzeniu go na Instagramie, przy czym aż 72% użytkowników twierdzi, że kupiło produkt zobaczony w aplikacji.
Poza tym Instagram to także dobre narzędzie do budowania świadomości marki i zdobywania lojalnych klientów. Social media skracają bowiem dystans i pozwalają lepiej poznać firmę. A to sprawia, że kupujący nabierają do niej sympatii i chętniej wracają po więcej.
Początki marketingu na Instagramie – od czego zacząć?
Decyzja podjęta – czas zacząć działać na Instagramie. Pytanie tylko, jak się za to zabrać. Początki marketingu na Instagramie mogą być trudne. Trzeba przecież jakoś zdobyć obserwujących, stopniowo zwiększać zasięgi i zacząć czerpać korzyści. Istnieje jednak kilka kroków, których zastosowanie może znacznie ułatwić to zadanie:
- Optymalizacja profilu – samo podanie danych kontaktowych czy nawet opisu zawierającego odpowiednie słowa kluczowe to trochę za mało. Oprócz tego warto zadbać o dodatkowe kwestie, takie jak klikalne hashtagi, klikalne linki w profilu (np. przenoszące do oferty na stronie internetowej) i wyróżnienie najważniejszych stories na profilu. Jeśli chce się prowadzić sprzedaż bezpośrednio przez Instagrama, warto też pamiętać o włączeniu przycisku sklep
- Strategia treści – na Instagramie ogromne znaczenie mają zdjęcia: ich estetyka, a nawet kompozycja całości na profilu. Warto jednak pamiętać, że liczy się także opis. Coraz częściej publikowane zdjęcia przypominają pełnoprawne posty i są bogate w treść, która angażuje, zachęca do konkretnych działań czy zwiększa sympatię do firmy. Aby zyskać uwagę odbiorców, trzeba wiedzieć, jakie typy postów sprawdzają się najlepiej, publikować regularnie i dbać o to, by były zachęcające dla grupy docelowej.
- Hashtagi – to podstawa marketingu na Instagramie. Od dobrania hashtagów w odpowiedniej liczbie w dużej mierze zależy sukces danego postu, a w dalszej kolejności także całego profilu. Hashtagi pomagają bowiem trafić do grupy docelowej. Kiedy dana osoba klika w hashtag, jest przenoszona do wszystkich publicznych postów nim oznaczonych. Może też śledzić te hashtagi, które ją interesują. Z tego powodu warto poświęcać dużo uwagi tej kwestii na swoim profilu. Nie można też zapomnieć o swoim własnym, unikalnym hashtagu, który marka dołączy do każdego postu.
- Prowadzenie konkursów na Instagramie – może się wydawać, że początki marketingu na Instagramie to nie najlepszy czas na organizowanie jakichkolwiek konkursów. W końcu czemu miałoby się znaleźć wielu chętnych, jeśli marka nie jest jeszcze znana? Jest jednak wręcz przeciwnie – to właśnie niejeden konkurs może sprawić, że zasięgi znacznie wzrosną. Tym bardziej, że wiele osób nie przegapi okazji na zyskanie czegoś za darmo. Pomysły mogą być różne – na najlepszy komentarz pod postem czy np. najlepsze zdjęcie nawiązujące do jakiegoś hasła czy danej marki. W przypadku początków w social media warto jednak zadbać o to, by jednym z warunków uczestnictwa w konkursie było oznaczenie marki na swoim profilu albo w stories.
- Oferowanie darmowych bonusów – łatwym sposobem na zwiększanie zasięgów jest także oferowanie różnego rodzaju bonusów. Zwykle opiera się to na spełnieniu kilku warunków – napisaniu komentarza pod konkretnym postem i podzielenia się nim, udostępniając na swoim story. W zamian użytkownik otrzymuje bonus – kod zniżkowy na zakupy czy krótki poradnik przesłany mu w wiadomości prywatnej. Firma natomiast w łatwy sposób zwiększa swoje zasięgi.
Zobacz też:
6 powodów, dla których warto założyć profil firmowy na Instagramie
Jak współpracować z influencerem, by osiągnąć zamierzone efekty?