Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

10 zasad dobrego designu opakowania

Biorąc pod uwagę, że większość z nas decyzje zakupowe podejmuje impulsywnie, kierując się tym, co widzi na półce sklepowej, dobrze zaprojektowane opakowanie to połowa sukcesu każdego produktu. Nie ma jednego przepisu na idealny design, ponieważ gustów – podobnie jak konsumentów – jest wiele. Można jednak wskazać pewne podstawowe zasady, którymi warto się kierować podczas projektowania opakowań.

  1. Funkcjonalność – jest to cecha wymieniana przez badanych na pierwszym miejscu. Opakowanie musi być łatwe w użyciu, przechowywaniu i transporcie. Dla wielu konsumentów ważne jest też, aby pozwalało na wygodne wybranie resztek jedzenia.
  2. Estetyka – może to banał, ale opakowanie musi być po prostu ładne. Oczywiście nie każdemu podoba się to samo, dlatego to głównie grupa docelowa determinuje wygląd opakowania. Z badań wynika, że konsumenci chętnie wykorzystują opakowanie do zaimponowania innym. Dla tych osób estetyka to jedna z najważniejszych cech opakowania.
  3. Ekologia – w czasach, kiedy ochrona środowiska zyskuje na znaczeniu w każdej dziedzinie życia, opakowanie powinno być biodegradowalne. Jeszcze lepiej, jeśli do tego pomaga zmniejszać problem marnowania żywności – cenne stają się opakowania, które przedłużają świeżość produktu lub zwiększają jego bezpieczeństwo podczas transportu.
  4. Convenience – czyli wygoda. Takie opakowanie można łatwo otworzyć i zamknąć, a jego zawartość szybko podgrzać (bez przekładania do naczyń).
  5. Minimalizm – dobry design unika przerostu formy nad treścią. Gładka powierzchnia papieru łączona jest ze stonowanymi kolorami, przywodzącymi na myśl naturę, i oszczędną grafiką.
  6. Personalizacja – druk cyfrowy pozwala na wyprodukowanie opakowań skierowanych do każdego z osobna; etykiety z imionami, a nawet ze zdjęciami konsumentów to świetny sposób na promocję.
  7. Czytelność – nie zapominajmy o tym, że opakowanie to nośnik wielu ważnych informacji o produkcie, który chroni. Dlatego dobry design powinien uwzględnić czytelne podanie wszelkich koniecznych treści.
  8. Wiarygodność – opakowanie, produkt i marka powinny wysyłać konsumentom spójną informację. Firma, która kreuje się np. na przyjazną środowisku, a swoje produkty sprzedaje w plastikowych opakowaniach, nie zyska w oczach klientów.
  9. Oryginalność – sprawdza się zawsze. W kontekście sklepowej półki, która jest wprost zasypana podobnymi do siebie produktami, szczególnie zyskuje na znaczeniu. Dobry design pomaga wyróżnić opakowanie spośród setek innych.
  10. Bezpieczeństwo – to dość podstawowa zasada, ale w ferworze walki o dobry design łatwo o niej zapomnieć – opakowanie musi być bezpieczne dla zdrowia, a więc wykonane przy użyciu specjalnie do tego przeznaczonych materiałów, farb niskomigracyjnych, i niezawierające niebezpiecznych substancji.
czytaj:   Content produktowy - jaka jest jego wartość w generowaniu sprzedaży?

Zwykliśmy mówić, że liczy się wnętrze, ale niekoniecznie sprawdza się to w przypadku dużej konkurencji na półkach sklepowych. Tu najczęściej wygrywa ten, kto stawia na nowoczesne, przyjazne środowisku i oryginalne opakowania. Nie wszystkie opisane wyżej zasady da się zastosować w każdym przypadku, ale z pewnością warto przy projektowaniu opakowań wziąć pod uwagę przynajmniej część z nich. Pamiętajmy jednak, że dobry design liczy się przede wszystkim z tym, do kogo ma trafić, dlatego najlepiej zacząć od przeanalizowania wymagań grupy docelowej. W końcu klient zawsze ma rację.

czytaj:   Joanna Biernacka awansuje na stanowisko creative directora w Isobar Polska

Artykuł powstał przy współpracy z Tango – Agencja Brandingowa

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *