XXI wiek to czas cyfryzacji i przenoszenia treści do internetu, lecz nadal istnieją skuteczne formy
reklamy offline. Niektóre z nich są wręcz skuteczniejsze, niż te nowoczesne – pozwalają na trafienie
do konkretnej grupy docelowej i same w sobie stanowią świetna wartość reklamową. Do najlepszych
form klasycznego marketingu należy reklama w prasie i w tym artykule omówimy jej najistotniejsze
zalety. Prasa to jedna z najstarszych na świecie przestrzeni reklamowych, która do dziś cieszy się
dużą popularnością. Dzielimy ją ze względu na tematykę (różne branże – od motoryzacji po
psychologię) oraz częstotliwość ukazywania się (dzienniki, tygodniki itp.). Już na tym etapie
powinniśmy zastanowić się, gdzie najlepiej będzie pasowała nasza reklama – oczywiście najlepiej, gdy
czasopismo będzie bezpośrednio dotyczyło naszych usług, a nasze możliwości przerobowe będą
pozwalały na jak najczęstsze publikacje.
Prasa jest świetnym rozwiązaniem zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorstw, szczególnie
tych, które trudnią się wytwarzaniem specjalistycznych towarów czy usług. Ilość czasopism i gazet i
ich rozpiętość tematyczna jest tak ogromna, że nasze możliwości są praktycznie nieograniczone.
Poniżej zamieszczamy 7 argumentów za tym, by przenieść swoją reklamę do druku.
1. BUDOWANIE RELACJI
Prasa, tak jak żadne inne medium, buduje długotrwałe relacje z czytelnikami. Jak pokazują badania,
prasa, w przeciwieństwie do np. telewizji, wybierana jest w sposób świadomy, czyli konsumenci
traktują ją bardzo personalnie. Daje to świetne możliwości reklamodawcom na wytworzenie
regularnego kontaktu z potencjalnym klientem i zaoferowanie mu usług na lata. Warto dodać też, że
przy ze względu na możliwość budowania takich więzi z czytelnikiem, można w prasie zastosować
nowoczesne metody marketingu, np. marketing natywny czy content marketing. Jest to regularne
publikowanie artykułów na jakiś temat, przy jednoczesnym lokowaniu produktów. Lokowanie te nie
może jednak odbywać się w sposób nachalny – musi być wyważone i stonowane, więc najlepiej zlecić
takie działanie firmom specjalizującym się w content marketingu.
2. WIARYGODNOŚĆ
Czy tego chcemy czy nie – prasa jest najbardziej prestiżowym nośnikiem informacji. Posiada bogatą
historię i tradycję, brała udział w transformacji ustrojowej i jest silnie związana z Polskością. Czasami
sam fakt występowania w prasie jest nobilitujący, a więc i sama reklama traktowana jest dużo
poważniej. Otwiera to możliwość budowania swojego wizerunku jako szanowanego specjalisty,
szczególnie w jakimś poważanym i popularnym magazynie. Warto zauważyć także, że najbardziej
uznawanym źródłem cytatów jest właśnie prasa, a nie portale internetowe czy stacje telewizyjne.
Prasa silnie osiadła się w historii i kulturze nie tylko Polski, ale i całej Europy i świata, więc zawsze
będzie prestiżową powierzchnią reklamową.
3. ZAANGAŻOWANIE
Czytanie gazety zazwyczaj wiąże się ze spokojem, skupieniem i uwagą. Reklama w prasie jest zatem
lepiej i dokładniej odbierana, niż wyskakujący banner internetowy czy lokowanie produktu w
telewizji. Czytelnik musi przeczytać i przeanalizować treść reklamy, co daje większe szanse na jej
zapamiętanie.
4. ŻYWOTNOŚĆ
Reklama w gazecie istnieje dłużej, nie znika w taki sposób, w jaki znikają np. komunikaty
internetowe. Ludzie wracają do starych numerów i mogą kolejny raz „nadziać” się na przekaz
reklamowy. Rodzi to możliwości wielokrotnego reklamowania tego samego produktu w tej jednej
cenie. Gazety są też na tyle mobilnym źródłem informacji, że często przekazywane, w naturalny
sposób zwiększają odbiorców tego samego przekazu.
5. PRECYZJA
Prasa jest świetną przestrzenią reklamową dla tych przedsiębiorców, którzy chcą trafić do
konkretnych osób, a nie do masowego odbiorcy. Przeprowadzanych jest wiele badań związanych z
docieralnością prasy do jednostek i przy odpowiednim zapleczu informacyjnym można dotrzeć
dokładnie do tej grupy docelowej, do której się chce. Istnieją setki branż i dziedzin, a każda z nich ma
swojego odbiorcę – wystarczy tylko dowiedzieć się która gazeta gdzie trafia. Wysoka selektywność
geograficzna i demograficzna to ogromny atut prasy.
6. KREATYWNOŚĆ
Reklama w gazecie daje szeroki wachlarz możliwości, jeśli chodzi o sposób promowania się. Można
manipulować formatami, ale też dodawać gadżety, np. wrzutki, wklejki, wszywki, kalki, zakładki, paski
zapachowe czy próbki produktu. Ogranicza nas tylko nasza kreatywność, a codziennie spotkać można
się z jakimś nowatorskim rozwiązaniem w gazecie, które tylko potwierdza tę teorię.
7. NISKIE KOSZTY
Reklama w prasie jest stosunkowo niedroga, szczególnie względem swojej jakości. Należy pamiętać,
że redaktorom naczelnym większości tytułów również zależy na tym, by znajdowało się w nich dużo
wartościowych treści reklamowych więc często wychodzą naprzeciw wymaganiom wydawców, gdyż
również leży to w ich interesie. Dodatkowa same koszty pojedynczej reklamy nie mnożą się – raz
umieszczona nie wymaga przecież aktualizacji.