PR w firmie odgrywa niezwykle ważną rolę. Wiadomo bowiem, jak wielki wpływ na sprzedaż i zyski ma dobry wizerunek. W biznesie nie sprawdza się przy tym zasada „nieważne co, ważne żeby mówili”. Zła opinia może się przełożyć na znaczny spadek obrotów, za to ta dobra – pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Właśnie dlatego tak ważna jest strategiczna komunikacja i poświęcenie uwagi kwestii public relations.
Spis treści
Na czym polega public relations?
Budowanie reputacji to długotrwały proces, który może zająć całe lata. Inaczej sprawa wygląda w przypadku złych opinii – wystarczy praktycznie chwila, by marka straciła dobre imię. PR w firmie ma za zadanie przede wszystkim zbudować pozytywny wizerunek marki, który przełoży się na większe zyski. Zakłada też umacnianie relacji z odbiorcami i klientami. Mając większe zaufanie do marki, chętniej zdecydują się na zakup. To samo dotyczy zresztą inwestorów czy partnerów, którzy chętniej wybiorą współpracę z firmą cieszącą się dobrą renomą.
To zresztą nie jedyna zaleta dbania o PR w firmie. Zaufanie wiąże się także z większym wpływem, a więc i z wyższą skutecznością podejmowanych działań. Poza tym PR może być świetnym sposobem na zaprezentowanie konkretnego przekazu szerszej publiczności. Inne formy marketingu wiążą się bowiem ze znacznie wyższymi kosztami niż te, które trzeba ponieść przy poprawie wizerunku.
Dobry PR pomaga też wejść na właściwy rynek i skierować swoje treści do odpowiednich odbiorców. Częścią budowania wizerunku jest uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i targach. A tam nie trudno o trafienie ze swoim przekazem wprost do klientów czy kontrahentów, szczególnie jeśli wcześniej zbudowało się już pewną rozpoznawalność.
O dobry PR wcale nie jest prosto
Obecnie dbanie o PR w firmie wcale nie jest jednak proste. Osoby zajmujące się tą kwestią muszą działać na wielu płaszczyznach. Sprawy nie ułatwia też fakt, że większość odbiorców treści wykazuje się sporą nieufnością. Zresztą nic w tym dziwnego, skoro żyjemy w świecie, w którym każda firma twierdzi, że posiada najlepsze i niezawodne produkty. Trudno więc wierzyć każdej reklamie pojawiającej się w telewizji, internecie czy social media.
Problem ten można jednak w dużej mierze rozwiązać, budując pozycję eksperta. Kiedy odbiorcy otrzymują wartościowe i interesujące treści, zaczynają patrzeć na markę bardziej przychylnym okiem. Oczywiście, żeby zbudować PR w firmie w oparciu o takie treści, potrzeba sporo czasu i jeszcze więcej cierpliwości. Stworzenie wizerunku specjalisty przełoży się jednak później na ogromne korzyści.
Jak dbać o PR w firmie?
Istnieje co najmniej kilka sposobów umożliwiających budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim:
- Storytelling – ludzie uwielbiają historie. Jeśli tylko są odpowiednio skonstruowane i zawierają ciekawe informacje, od razu wytężają uwagę i zyskują większa sympatię do firmy. Oczywiście pod warunkiem, że taka historia nie jest jedynie przechwalaniem się, a pokazuje markę od „ludzkiej strony” i opowiedziana jest w atrakcyjny sposób. Nie bez powodu storytelling wciąż cieszy się ogromną popularnością. Ale odnosi skutek tylko pod warunkiem, że historia jest dobrze zaplanowana, prawdziwa i angażująca. Jeśli firma chce w ten sposób zadbać o swój PR, najlepiej gdy zatrudni eksperta, który napisze angażujące treści.
- Content marketing – to wciąż jedna z najbardziej niezawodnych strategii. Nie ma lepszego sposobu na budowanie pozycji eksperta niż pokazanie odbiorcom, że jest się w stanie im zaoferować wartościowe treści zupełnie za darmo. Edukując czytelników można zwiększyć zaufanie do marki, ruch na stronie, a także pokazać, że największe znaczenie w firmie mają potencjalni klienci. Choć content marketing nie opiera się na bezpośredniej promocji, to może wiele zdziałać. Przede wszystkim dlatego, że wartościowe informacje klienci chętnie będą udostępniać dalej, zwiększając zasięgi.
- Influencer marketing – od kilku lat to jedna z niezwykle skutecznych form reklamy. Nawiązując współpracę z odpowiednią osobą, można dotrzeć wprost do grupy docelowej i w dodatku znacznie poprawić swój wizerunek. W końcu jeśli ktoś wpływowy poleca markę i sam cieszy się zaufaniem swoich odbiorców, może łatwo skłonić ich do tego, by i oni zaufali przedsiębiorcy i dokonali zakupu.
- Social media – Facebook czy Instagram stwarzają poczucie bliskości między odbiorcami a twórcami treści. To właśnie w mediach społecznościowych potencjalni klienci spędzają też dużo czasu. Warto więc je wykorzystywać do kreowania wizerunku i zwiększania swojej popularności. Oczywiście strategia ta zadziała tylko pod warunkiem, że umiejętnie prowadzi się swoje konta w social media. Jeśli pracownicy firmy nie mają dostatecznej wiedzy w tym temacie, mogą zdecydować się na zatrudnienie agencji marketingowej.
- Marka osobista – warto zadbać też o budowanie konkretnego wizerunku. Tutaj mogą sprawdzić się archetypy marki albo przynajmniej jasny i konsekwentny przekaz. Kreowanie spójnego wizerunku czy sposobu komunikacji sprawi, że marka w oczach klientów stanie się bardziej wiarygodna i rozpoznawalna.
Zobacz też:
Burza mózgów bez wyładowań. Jak to naprawić?
Jak strategia promocji pomaga uniknąć zbędnych wydatków i osiągnąć maksymalne efekty?
Jeden komentarz
Dodaj odpowiedź