w

AI copywriting – na czym polega i czy może zastąpić pracę copywritera?

Znaczenie sztucznej inteligencji w codziennym życiu rośnie. W stanach zjednoczonych AI pomaga już nawet sporządzić proste prawnicze pisma. I choć jeszcze przez długie lata nawet najlepsze algorytmy nie będą w stanie zstąpić ludzkiej kreatywności, to jedno jest pewne – sztuczna inteligencja zaczyna coraz lepiej radzić sobie przynajmniej w wyręczaniu ludzi w podstawowych czynnościach. Nie inaczej jest z tworzeniem treści. Czy w takim razie AI copywriting szybko pozbawi posady doświadczonych copywriterów?

Czym jest AI copywriting?

Warto zacząć od początku, czyli krótkiego wytłumaczenia, co kryje się pod pojęciem „AI copywriting”. To nic innego jak wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania różnego rodzaju treści – mogą to być m.in. wpisy blogowe, teksty na landing page czy nawet poradniki.

Czy teksty stworzone przez sztuczną inteligencję mogę zastąpić tradycyjny copywriting?

Sztuczna inteligencja w oparciu o maszynowe uczenie, przetwarzanie języka naturalnego i podobne treści dostępne w internecie generuje tekst teoretycznie nadający się wprost do publikacji. „Teoretycznie”, bo wiele zależy od konkretnego tekstu i języka, w którym ma być opracowany. I coć mówi się, że coraz więcej osób wykorzystuje AI do tworzenia contentu, to sięganie po to rozwiązanie póki co wiąże się z kilkoma problemami.

Problem 1.: poprawność językowa

Pewien kalifornijski student na swoim blogu publikował teksty generowane przez AI i jeden z nich zdobył ogromną popularność. To prowadzi do wniosku, że treści nieopracowane przez człowieka mogą być równie dobre, a kto wie – może nawet lepsze.

To jednak tylko przykład, który o niczym nie przesądza. AI copywriting póki co pozostaje daleki od doskonałości. Wystarczy chociażby wygenerować tekst w języku polskim, korzystając z jednego z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia takich treści, by się o tym przekonać. Ze względu na skomplikowanie języka tutaj jakość pozostawia już wiele do życzenia. Nawet jeśli sam zamysł tekstu można uznać za stosunkowo dobry, bez poprawek na pewno się nie obejdzie.

Problem 2.: sztampowość tekstu

Copywriting to nie tylko pisanie tekstu i nie tylko dbanie o SEO. To również odwoływanie się do emocji potencjalnych odbiorców, określanie grupy docelowej i próba wniknięcia w psychikę potencjalnych klientów. Pytanie więc, jak AI może radzi sobie z tym zadaniem.

Póki co nie najlepiej. Teksty generowane na landing page czy inne treści sprzedażowe są naszpikowane wieloma bardzo oczywistymi sformułowaniami, które ani nie wywierają zamierzonego wpływu na czytelnika, ani tym bardziej nie pozwalają wyróżnić się wśród konkurencji.

Jeśli więc chodzi o copywriting kreatywny, to z pewnością przynajmniej przez najbliższe lata osoby specjalizujące się w tej dziedzinie nie muszą czuć się zagrożone. Z drugiej strony biorąc pod uwagę, jak świetnie algorytmy radzą sobie np. z dopasowywaniem reklam pod preferencje użytkownika, można się spodziewać, że to tylko kwestia czasu, nim nauczą się też tworzyć naprawdę perswazyjne teksty.

Tekst od AI czy zatrudnienie copywritera?

Czy te wszystkie opisane wyżej kwestie powinny prowadzić do wniosku, że nie warto korzystać z AI copywritingu? Niekoniecznie.

Teksty opracowane przez sztuczną inteligencję mogą stanowić pewien punkt wyjścia do opracowania treści. Na tym etapie nie można na pewno liczyć na pełne wyręczenie przez AI. Sztuczna inteligencja pozwala jednak na skrócenie czasu pracy nad danym tekstem.

Poza tym wiele zależy od celu tekstu. Wspomniany już landing page to zadanie dla copywritera, który w dodatku świetnie zna zasady marketingu i zada swojemu klientowi mnóstwo dodatkowych pytań, dzięki którym opracuje naprawdę skuteczny tekst. Jeśli natomiast chodzi już na przykład o teksty pisane głównie z myślą o SEO, to tutaj AI copywriting naprawdę może się opłacać.

Szczególnie dobrze AI copywriting sprawdzi się w przypadku tekstów w języku angielskim. Jeśli natomiast chodzi o treści w języku polskim zdecydowanie przynajmniej przez dłuższy czas żadna sztuczna inteligencja nie będzie w stanie zastąpić copywritera.

Na pytanie, czy warto korzystać z AI copywritingu trzeba więc odpowiedzieć – to zależy. Na pewno jednak już teraz sztuczna inteligencja może okazać się pomocna przy tworzeniu przynajmniej niektórych rodzajów treści.

Public relations

Public relations

Agencja pzl logo

PZL dla T-Mobile