w

Public relations

Public relations
Public relations

„Potrzeba 20 lat, aby zbudować reputację i zaledwie 5 minut, by ją zniszczyć.”

Warren Buffet

Chyba nikt nie chciałby przekonać się o tym, ile prawdy jest w powyższym cytacie. Zawsze można jednak być przygotowanym na każdą ewentualność, realizując kompleksowe działania z zakresu public relations, czyli PR.

Public relations
Public relations

Cele public relations powinny być realizowane w sposób ciągły, poprzez prowadzenie regularnych działań, budujących i – następnie – podtrzymujących szeroko pojęty pozytywny wizerunek firmy. To, że dziś Twoja firma jest postrzegana tak, jak tego chcesz, nie oznacza, że jutro nie dotknie Cię kryzys PR. Współpraca z agencją public relations to gwarancja bycia przygotowanym na każdą ewentualność!

Istota definicji public relations, czyli… zacznijmy od podstaw!

Czy wiesz, że samo pojęcie public relations doczekało się około 2000 definicji? Aż trudno w to uwierzyć, prawda…? Pierwsze firmy oferujące usługi z zakresu PR zostały założone w Polsce na początku lat ’90, więc jest to branża relatywnie młoda. Przedsiębiorcy jednak bardzo szybko odkryli znaczenie dobrze prowadzonych działań z zakresu public relations. Dlatego też obecnie już niemal wszystkie organizacje współpracują na co dzień z PR-owcami lub korzystają z doradztwa w tej dziedzinie.

Można z tego jednak wywnioskować jedną, ważną rzecz – public relations musi być bardzo istotny! Gdyby tak nie było, nikt nie zastanawiałby się nad tym aż w takim stopniu.

Mimo że wiele osób wie, co oznacza pojęcie public relations, niewiele tak właściwie rozumie, że nawet nie prowadząc usystematyzowanych działań PR, wpływa się na wizerunek firmy.

W końcu kluczowym elementem terminu public relations są właśnie relacje – relacje zarówno wewnątrz organizacji, jak i z otoczeniem na zewnątrz – klientami firmy, partnerami biznesowymi itp.

To, w jaki sposób przedsiębiorstwa są odbierane przez otoczenie, ma niezaprzeczalny wpływ na to, jak radzą sobie na tym, jakże konkurencyjnym obecnie, rynku. Nieskoordynowane i nie do końca przemyślane działania public relations potrafią przysporzyć więcej kłopotów niż sukcesów.

Dlatego też o relacje należy dbać zawsze, a budowa pozytywnego wizerunku czy też zarządzanie reputacją firmy to ciągła praca, która jednak potrafi przynieść spektakularne efekty w dłuższej perspektywie.

PR a marketing – dwa światy, jeden cel

Działania public relations są najczęściej prowadzone w ramach departamentu marketingu. Nie oznacza to jednak, że zakresy pojęć marketing i PR całkowicie się pokrywają.

Public relations to tylko jeden z elementów marketingu, polegający na kształtowaniu i dbaniu o jak najlepszy wizerunek organizacji. Działania PR nie mają jednak rzeczywistego wpływu na produkty czy usługi oferowane przez firmę.

Nie da się ukryć, że działania marketingowe obejmują szerszy zakres działań niż public relations. Widać to już na poziomie modelu marketing mix, który dla wielu ekspertów z zakresu marketingu jest świętością. W „podstawowej” wersji obejmuje on tzw. 4P, czyli produkt (product), cenę (price), promocję (promotion) oraz miejsce (place). Coraz częściej zdarza się jednak, że rozszerza się go o kolejne „P”, jakim jest public relations. Wskazuje to jednoznacznie, że działania PR są bardzo istotne i należy poświęcać im szczególną uwagę.

Media relations = public relations? To nie to samo!

Wiele firm, prowadząc działania z zakresu public relations, popełnia jeden, kluczowy błąd. Zamiast traktować je kompleksowo – jako relacje zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji, „dba” jedynie o wybrane grupy odbiorców.

Stąd też często pojęcia media relations oraz public relations są postrzegane jako analogiczne, a w rzeczywistości media relations są tylko jednym z elementów PR-u, mimo że szalenie istotnym.

Nie da się zbudować pozytywnego wizerunku firmy, jedynie kształtując go w relacjach z mediami. Potencjalnych klientów najbardziej przekonuje spójny i jednolity obraz organizacji. Warto pamiętać, że cele public relations to nie tylko relacje z mediami, a ogół działań wpływających na wizerunek firmy i pozycjonowanie przedsiębiorstwa w odpowiedni sposób. Zaliczają się do nich również informowanie otoczenia o działalności organizacji czy utrzymywanie długofalowych relacji zarówno z wewnętrznym, jak i zewnętrznym otoczeniem firmy (nie tylko pracownikami czy kontrahentami, ale i liderami społecznymi).

Jakie działania public relations są najbardziej skuteczne?

Oto jedno z najczęściej występujących pytań, zadawanych głównie przez właścicieli firm, które nie posiadają działu PR w swojej organizacji.

Czy istnieje jedna, właściwa odpowiedź na to pytanie? Oczywiście, że nie. Dobre agencje PR doskonale wiedzą o tym, że działań public relations nie warto prowadzić bez jakiejkolwiek strategii, bez planu. Dlatego też zwykle pracę z klientem zaczynają m.in. od dokładnego zapoznania się z ofertą firmy, poznania wizji i misji organizacji, analizy corporate identity…

Dopiero potem, z całego wachlarza działań PR, należy wybrać te, które najlepiej sprawdzą się w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa. Mogą być to zarówno akcje w mediach społecznościowych, budowanie więzi z lokalną społecznością, współpraca z organizacjami rządowymi czy też artykuły sponsorowane w mediach.

Oczywiście, nic nie stoi także na przeszkodzie, żeby podjąć wiele działań w jednym czasie. Wszystko zależy od tego, co „wyjdzie” z przygotowanej wcześniej strategii PR. Dobrą praktyką jest również cykliczny przegląd strategii i ewentualna jej aktualizacja. Pamiętaj, że umiejętność dostosowywania się do aktualnych trendów i okoliczności jest w dzisiejszych czasach nie tyle potrzebna, co wręcz niezbędna.

Działania PR to cały wachlarz możliwości dla biznesu

Zastanawiasz się nad wprowadzeniem w swojej firmie usystematyzowanych działań z zakresu PR? Świetnie! Właśnie wykonałeś pierwszy krok ku kompleksowemu zadbaniu o pozytywny wizerunek organizacji!

PR obejmuje szereg działań, mających na celu zarządzanie reputacją, relacjami i zadaniami. Wytworzenie zaufania wśród potencjalnych klientów, partnerów biznesowych i opinii publicznej to jedno. Utrzymanie pozytywnego obrazu firmy to natomiast już stała, niekończąca się praca. Praca, którą w profesjonalny sposób wykonują na co dzień specjaliści ds. PR.

Jak znaleźć dobrą agencję PR?

Mimo że, jak już wspomnieliśmy, branża PR jest w Polsce dość młoda, nie oznacza to, że brakuje agencji public relations. Wręcz przeciwnie – znajdziesz ich naprawdę wiele. Pytanie tylko – jak wybrać tą najlepszą dla Twojej organizacji?

Podobno z agencją PR jest tak, jak z miłością od pierwszego wejrzenia. Czasami wystarczy tylko chwila i już wszystko jasne… Wiadomo, że jest uczucie!

Agencja PR „z prawdziwego zdarzenia” z reguły szybko pokazuje, że jest skuteczna, wiarygodna i zaangażowana. Dobre agencje traktują biznesy klientów tak, jakby były ich i dają z siebie wszystko, by wizerunek organizacji, które obsługują, był jak najlepszy.

Nie da sie jednak ukryć, że nawet najlepsi PR-owcy muszą stosować co jakiś czas PR kryzysowy. Dobre agencje nie tylko „nie ukrywają” kryzysów, a potrafią zastosować wtedy takie techniki i metody działania, że przekuwają go w sukces wizerunkowy klienta.

Daj się poznać od najlepszej strony! Zaufaj profesjonalistom!

Public relations to dziedzina, która jest połączeniem wielu innych, m.in. marketingu, zarządzania czy komunikacji społecznej. W związku z tym prowadzenie działań z zakresu PR wymaga wszechstronnej wiedzy oraz bycia „na bieżąco” z aktualnymi trendami.

Zależy Ci na pozytywnym wizerunku Twojej firmy i współpracy z profesjonalistami, którzy będą potrafili odpowiednio zareagować w każdej sytuacji?

Dobra agencja PR jaką jest commplace.pl, to grupa ekspertów z zakresu public relations i pasjonatów tej dziedziny. Employer branding, zarządanie kryzysowe i komunikacja wewnętrzna to tylko kilka usług spośród szerokiej oferty agencji.

Współpraca z agencją PR to gwarancja kompleksowego podejścia do działań PR i fachowego spojrzenia na daną organizację.

Zadbaj o wizerunek swojej firmy kompleksowo i zaufaj profesjonalistom!


  1. Jak korzystać z ChatGPT?
  2. Dlaczego świadome budowanie Customer Experience uwzględnia Customer Persona?
  3. Praca w marketingu – na czym polega i dla kogo ta ścieżka kariery jest odpowiednia?

 

Hubert skubij i jolanta kozak w veovee

Hubert Skubij i Jolanta Kozak w Veovee

Ai copywriting

AI copywriting – na czym polega i czy może zastąpić pracę copywritera?