w , ,

Aktywność polskich internautów w internecie [badanie CBOS]

Aktywność w internecie

Prezentowaliśmy badania Comarch i Kantar TNS „PRZYSZŁOŚĆ ZAKUPÓW. NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W RETAIL DZIŚ I W ROKU 2030”, które pokazują co kupujemy w internecie, a co w offline.
Dzisiaj przedstawiamy badania przeprowadzone przez Fundację Fundację CBOS, która zbadała aktywność Polaków w internecie pod kątem zakupów, aktywności w social media i publikowania własnych treści.

Znacznej części Polaków zdarzyło się robić zakupy przez internet (54%) lub coś sprzedawać (24%).

Kupowanie w internecie

Artykuły najchętniej kupowane za pośrednictwem sieci to przede wszystkim odzież i obuwie. W dalszej kolejności są to zabawki i artykuły dziecięce, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne, a także książki, kosmetyki, sprzęt sportowy oraz bilety na pociąg, autobus lub samolot.

Co kupujemy przez internet
Pobieranie z sieci darmowych programów, muzyki i filmów deklaruje jedna czwarta korzystających z internetu.

Co kupujemy w internecie, a co w sklepach tradycyjnych?

Zauważalnie częściej niż inni robią to najmłodsi użytkownicy (58%). Warto zauważyć, że w ubiegłej dekadzie internauci ściągali pliki z sieci częściej niż obecnie. Trwający od kilku lat spadek zainteresowania pobieraniem plików z muzyką i filmami wiąże się ze wzrostem prędkości transmisji danych, a tym samym dostępnością takich materiałów w formie strumieniowej, eliminującej konieczność ich pobierania.

Gazety i czasopisma w internecie czyta jedna trzecia dorosłych (32%), czyli co drugi badany korzystający z sieci (48%). Po prasę online częściej sięgają najmłodsi internauci (58%) i osoby z wyższym wykształceniem (60%). Ponadto gazety i czasopisma w sieci częściej czytają mężczyźni niż kobiety (52% wobec 44%).

Jedna trzecia dorosłych (34%, czyli 51% internautów) ogląda online telewizję, filmy, seriale lub inne materiały wideo. Pod koniec ubiegłej dekady znacznie przybyło widzów w sieci, kolejny duży wzrost odnotowaliśmy w 2013 roku. Można to wiązać ze wzrostem szybkości połączeń, który umożliwił pojawienie się i spopularyzowanie mediów strumieniowych. Widzowie internetowi to najczęściej młodsi, zwłaszcza najmłodsi, użytkownicy sieci, w większym stopniu też internauci niż internautki (57% wobec 45%).

Zrobione przez siebie zdjęcia lub filmy zamieszczał w sieci w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie co piąty użytkownik (22%, czyli 15% ogółu dorosłych). Materiały tego typu na ogół udostępniają młodsi internauci, zwłaszcza mający nie więcej niż 24 lata, natomiast najrzadziej osoby po 54 roku życia. Częściej robią to także internautki niż internauci (26% wobec 18%).

Czy w ciągu ostatniego miesiąca zamieszczał(a) pan(i) w internecie zrobione
RYS. 14. Czy w ciągu ostatniego miesiąca zamieszczał(a) Pan(i) w internecie zrobione przez siebie zdjęcia, filmy?

Popularność blogów jest ostatnio w zasadzie stabilna. Czyta je ponad jedna piąta dorosłych (21%), czyli jedna trzecia korzystających z internetu (31%). Najbardziej pod tym względem wyróżniają się badani w wieku od 18 do 34 lat. Czytelnictwo blogów wydaje się bardziej egalitarne niż prasy online, ponieważ nie różnicuje go znacząco poziom wykształcenia badanych. Można dodać, że blogi cieszą się nieco większą popularnością wśród kobiet niż mężczyzn (34% wobec 27%).

Czy w ciągu ostatniego miesiąca czytał pan blogi.
RYS. 15. Czy w ciągu ostatniego miesiąca czytał(a) Pan(i) blogi?

Czy prowadzi pan(i) bloga lub własną stronę internetową
RYS. 16. Czy prowadzi Pan(i) bloga lub własną stronę internetową?
Co trzeci użytkownik (33%, czyli 22% ogółu badanych) wypowiadał się w ostatnim miesiącu na forach dyskusyjnych lub stronach portali społecznościowych. Od 2013 roku odsetek ten jest stabilny. Relatywnie mało popularny jest udział w grach online. W miesiącu poprzedzającym badanie grało w nie 12% internautów, czyli 8% ogółu dorosłych.

Wszystkie rodzaje aktywności w sieci opierające się na interakcji z innymi użytkownikami są bardziej popularne wśród młodszych internautów (zwłaszcza mających od 18 do 24 lat) niż wśród starszych. Najmniej zdeterminowane przez wiek wydaje się prowadzenie online rozmów telefonicznych, a najbardziej – granie w gry sieciowe.

Ta ostatnia aktywność jest również bardzo silnie powiązana z płcią badanych: prawie pięciokrotnie częściej deklarują ją mężczyźni niż kobiety (19% wobec 4%). 

Informacja o kobietach grających w gry jest ciekawa, bo na świecie kobiety stanowią 44% graczy.

*Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (323) przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 30 marca – 6 kwietnia 2017 roku na liczącej 1075 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

źródło badań: CBOS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Co robi copywriter

Czym zajmuje się copywriter?

Ikea

IKEA Retail wybrała Saatchi & Saatchi Interactive Solutions