w

Jak podczas 5-minutowych sesji burzy mózgów wygenerować aż 108 pomysłów, czyli kilka słów o brainwriting 635

Brainwriting 635
brainwriting 635

Wydaje się, że scenariusz na burzę mózgów zawsze wygląda podobnie. Wystarczy, że zespół zgromadzi się przy stole, organizator przedstawi problem, a potem cała grupa zabierze się za jego omawianie. Tak naprawdę istnieje jednak wiele różnych sposobów na zorganizowanie takiego spotkania. Niekoniecznie musi ono trwać godzinami albo wymagać długich rozmów. Wręcz przeciwnie. Jedną z metod prowadzenia burzy mózgów jest brainwriting 635 – całkowite przeciwieństwo standardowego schematu.

Wiele pomysłów w krótkim czasie

Brainwriting 635 to dosyć młoda technika, bo jej początku sięgają 1968 roku. Wtedy to Bernd Rohrbach przedstawił swoją koncepcję szerszemu gronu odbiorców. Sama nazwa zdradza właściwie najważniejsze założenia takiego sposobu prowadzenia burzy mózgów. Wszystko sprowadza się do przelewania swoich myśli na papier. 6 to liczba uczestników biorących udział w spotkaniu, 3 to liczba projektów natomiast 5 to czas, w którym należy wymyślić konkretne rozwiązania.

Krótko mówiąc, brainwriting 635 zakłada więc, że 6 osób opracuje 3 projekty w ciągu 5 minut. Tym samym tej metodzie daleko jest do długich dyskusji i skomplikowanych rozważań. Ograniczony czas i kilka projektów wymagają szybkiego działania. I wbrew pozorom już jedna taka sesja może przynieść świetne efekty. W stosunkowo krótkim czasie zespół jest w stanie wygenerować ponad 100 pomysłów.

Przebieg takiej burzy mózgów jest bardzo prosty. Każdy z uczestników otrzymuje pewnego rodzaju formularz. Następnie musi wymyślić 3 projekty w ciągu 5 minut. Formularz przekazuje później kolejnemu uczestnikowi, w zamian otrzymując ten sporządzony przez inną osobę. W efekcie ta sama osoba podczas jednego spotkania wypełnia w sumie 6 arkuszy, co łącznie daje możliwość zaproponowania aż 18 rozwiązań danego problemu.

Jak zorganizować burzę mózgów zgodnie z metodą brainwriting 635?

Aby burza mózgów w koncepcji brainwriting 635 przyniosła efekty, trzeba odpowiednio ją przygotować. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że w takiej sesji może brać udział więcej niż 6 osób. Równie dobrze sprawdzi się utworzenie kilku 6-osobowych grup, z których każda będzie odpowiadać za rozwiązanie innego problemu.

A skoro już mowa o problemie, to punktem wyjścia będzie w tym przypadku umiejętne formułowanie problemu. Zespół musi dokładnie wiedzieć, nad czym powinien pracować w ciągu 5-minutowej sesji. Duże znaczenie w tym wypadku odgrywają także formularze, które powinny zapewniać uczestnikom możliwość przedstawieni swoich pomysłów, a jednocześnie pozwalać na szybkie uporządkowanie notatek po zakończeniu spotkania. Na koniec burzy mózgów powinien bowiem zebrać się zespół ekspertów, którzy będą odpowiadać za weryfikację problemów i wybranie najlepszych rozwiązań.

Przykład zastosowania metody 635

Temat: Opracowanie nowej kampanii marketingowej dla produktu ekologicznego.

Uczestnicy: 6 osób z różnych działów firmy (marketing, sprzedaż, R&D, obsługa klienta itd.).

Proces:

  1. Przygotowanie: Każdy uczestnik dostaje arkusz papieru podzielony na siatkę 3×6. Na górze arkusza wpisany jest temat burzy mózgów.
  2. Pierwsza Runda (5 minut): Każdy uczestnik w ciągu 5 minut wpisuje 3 pomysły na kampanię marketingową w pierwszym wierszu swojej siatki.
  3. Przekazanie Arkuszy: Po upływie czasu, arkusze są przekazywane do osoby siedzącej po prawej stronie.
  4. Kolejne Rundy: Proces powtarza się, przy czym każda osoba rozwija lub modyfikuje pomysły wpisane przez poprzednika. Proces ten trwa, aż każdy arkusz zostanie wypełniony (6 rund po 5 minut każda).
  5. Analiza i Wybór Pomysłów: Po zakończeniu wszystkich rund, grupa analizuje zgromadzone pomysły i wybiera najbardziej obiecujące koncepcje do dalszego rozwoju.

Wynik: Z metody 635 wynikać może wiele kreatywnych pomysłów, na przykład:

  • Utworzenie wirtualnego ogrodu, gdzie każdy zakup produktu przyczynia się do posadzenia drzewa.
  • Kampania mediów społecznościowych z udziałem influencerów, którzy na żywo testują i recenzują produkty.
  • Interaktywny konkurs z nagrodami dla klientów, którzy tworzą własne treści promujące zrównoważony tryb życia.

Gdzie sprawdzi się metoda brainwriting 635?

Jedną z największych zalet metody brainwriting 635 jest jej uniwersalność. Cała koncepcja znajdzie zastosowanie w wielu różnych przypadkach, obojętnie, czy chodzi o rozwiązanie problemu w firmie czy opracowanie zupełnie nowego projektu.

Siła tej metody tkwi w formie pisemnej. Choć podczas tradycyjnej burzy mózgów organizatorzy zwykle dużo uwagi poświęcają stworzeniu przestrzeni wzajemnej akceptacji i braku krytycznego podejścia do pomysłów, to wciąż może okazać się niewystarczające. Forma pisemna wiele w tym wypadku ułatwia. Żaden z uczestników nie musi się bać negatywnych komentarzy, więc zespół wykazuje się większą odwagą przy przedstawianiu swoich pomysłów i chętniej uruchamia kreatywne myślenie. Co więcej, taka forma burzy mózgów wyklucza ryzyko dominacji – wszyscy działają z takim samym zaangażowaniem.

Nie oznacza to jednak, że brainwriting 635 jest bezwzględnie najlepszą metodą rozwiązywania wszelkich problemów. Nie sprawdzi się w przypadku złożonych koncepcji. Członkowie zespołu nie mają bowiem dużo czasu, by dokładnie przeanalizować problem czy zagłębić się w temat. Poza tym warto pamiętać, że choć teoretycznie ta metoda pozwala uzyskać 108 (a więc ogrom) różnych rozwiązań, to istnieją duże szanse na powielanie się odpowiedzi.


Zobacz też:

  1. Dobrze opracowany mind mapping wspiera kreatywne koncepcje. Jak tworzyć mapy myśli, by były najbardziej efektywne?
  2. Jak uniknąć jednopłaszczyznowego podejścia do problemu? Z pomocą może przyjść technika 6 kapeluszy
  3. Budowanie marki nie zawsze musi pociągać za sobą wysokie koszty. Na rynku istnieje też wiele darmowych rozwiązań

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Mind mapping

    Dobrze opracowany mind mapping wspiera kreatywne koncepcje. Jak tworzyć mapy myśli, by były najbardziej efektywne?

    Burza mózgów według charrette procedure

    Burza mózgów według charrette procedure – sposób na rozwiązanie konkretnych problemów w dużej grupie i przy ograniczonym czasie