Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Burza mózgów może przynieść firmie wiele korzyści. Trzeba tylko umieć dobrze ją przeprowadzić

burza mózgów

Dla wielu osób burza mózgu może wydawać się stratą czasu i pieniędzy. W końcu oznacza to, że zespół, zamiast wykonywać swoje obowiązki, poświęci nawet kilka godzin na rozwiązanie konkretnego problemu. Rzecz w tym, że udana burza mózgów może przynieść wiele korzyści, szczególnie w kontekście nowych, dochodowych pomysłów. Trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób ją przeprowadzić, by rzeczywiście tak się stało.

Zróżnicowane podejście do problemu to podstawa

Obojętnie, czy chodzi o tworzenie strategii marki, rozwiązanie problemu czy opracowanie dochodowego projektu, udana burza mózgów wymaga zróżnicowanego podejścia do tej samej kwestii. Krótko mówiąc – najlepiej sprawdzi się zebranie takiego zespołu, w którym poszczególne osoby mają inny sposób myślenia. Jedna z nich może na przykład podejść do sprawy pod kątem marketingowym, druga myśleć kreatywnie, trzecia stosować praktyczne podejście, a czwarta – skupiać się przede wszystkim na kontakcie z klientem. Dzięki tak zróżnicowanemu podejściu do tego samego zagadnienia firma ma szansę opracować znacznie więcej potencjalnych rozwiązań, dostrzec wszystkie ewentualne możliwości niepowodzeń i wyeliminować potencjalne problemy.

Konieczne wcześniejsze przygotowanie

Wyobrażenie o burzy mózgu zwykle są dalekie od rzeczywistości. Wiele osób sądzi, że zespół po prostu pojawi się w danym miejscu o określonej godzinie i zacznie prześcigać się w kolejnych pomysłach. W praktyce jednak to tak nie działa. Nawet osoby tworzące doskonałe koncepcje kreatywne będą bardziej efektywne, gdy do takiego spotkania się przygotują. Właśnie dlatego nie ma co liczyć na jakiekolwiek flow. Zamiast tego warto z wyprzedzeniem poinformować o planowanym spotkaniu i jego tematyce. Zespół będzie mógł się wtedy lepiej do niego przygotować, przemyśleć potencjalne problemy i opracować wstępne pomysły. To na pewno z korzyścią wpłynie na efekty burzy mózgów.

Udana burza mózgów powinna skupiać się na niewielkiej liczbie problemów

W przypadku nowego projektu zwykle pojawia się wiele kwestii, które chce się omówić. W końcu istnieje wiele potencjalnych problemów, pobocznych obszarów czy koncepcji, które warto rozwinąć.  Pojawia się więc pokusa, by podczas jednego spotkania zająć się nimi wszystkimi. To jednak nie najlepsze podejście. Zarówno czas, jak i kreatywne zasoby są ograniczone. Aby utrzymać zaangażowanie i kreatywność uczestników, a przy tym zadbać o to, by do spotkania nie wkradł się chaos, najlepiej ograniczyć zakres burzy mózgów do jednego problemu, a przynajmniej maksymalnie zmniejszyć liczbę poruszanych zagadnień.

Przyjemne środowisko sprzyjające kreatywności

Za sukcesem burzy mózgów stoi między innymi atmosfera. Zupełnie inaczej będą działać członkowie zespołu, którzy mają poczucie, że ich zdanie jest ważne i mogą swobodnie się wypowiedzieć, a inaczej ci, którzy boją się wyśmiania czy negatywnych komentarzy. Lider burzy mózgów powinien więc zadbać o to, by strach przed krytyką czy oceną nie zakłócał kreatywnego myślenia. Członkowie spotkania powinni czuć, że ich pomysły mają znaczenie i że nie ma głupich koncepcji.

Praca nie kończy się wraz z zakończeniem spotkania

Wstępne zebranie pomysłów czy nawet opracowanie koncepcji to jeszcze nie koniec drogi. Wiele pomysłów wymaga dalszego przeanalizowania. Co więcej, czasem może okazać się, że wstępne projekty przyćmiły inne ważne koncepcje. Może istnieją lepsze rozwiązania, o których zespół zapomniał w trakcie dyskusji? A może całkowicie pominięto ważny problem, który będzie mieć znaczenie dla powodzenia projektu?

Z tego powodu warto jeszcze przeprowadzić analizę po każdej takiej burzy mózgów. Dużym ułatwieniem może się okazać nagrywanie każdej sesji. Dzięki temu można na spokojnie przeanalizować później wszystkie zgłoszone uwagi. Drugi sposób polega na przygotowywaniu notatek w trakcie spotkania i porządkowaniu ich po jego zakończeniu. Warto wtedy ocenić pomysły pod względem merytorycznym i zaklasyfikować je do konkretnych kategorii tematycznych. W ten sposób łatwiej będzie zaprowadzić porządek we wstępnych koncepcjach, a jednocześnie uniknąć przeoczenia jakiegokolwiek wartościowego pomysłu.


Zobacz też:

Burza mózgów bez wyładowań. Jak to naprawić?

Jak wyróżnić się wśród konkurencji dzięki niszy rynkowej?

Proste rozwiązania niosą największe korzyści. Jak zastosować regułę KISS w marketingu?

6 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

  3. Pingback:

  4. Pingback:

  5. Pingback:

  6. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *