Współpraca z influencerem może przynieść wiele korzyści pod warunkiem, że dana firma jest w stanie sprecyzować swoje oczekiwania i warunki współpracy. Aby zapobiec ewentualnym nieporozumieniom i sprawić, że obie strony będą zadowolone z efektów, warto przygotować brief marketingowy dla influencera. To właśnie umiejętność sporządzenia takiego dokumentu może przesądzić o sukcesie współpracy.
Spis treści
Brief marketingowy dla influencera – czyli co?
Aby współpraca zmierzała w dobrym kierunki, influencer musi wiedzieć, czego oczekuje od niego firma. Chodzi nie tylko o konkretny cel, jaki ma osiągnąć, ale także o kwestie harmonogramu czy sposobu komunikacji z odbiorcami. Tutaj właśnie przydaje się brief marketingowy dla influencera, czyli dokument, w którym wszystkie te kwestie zostaną sprecyzowane. Zalet z przygotowania briefu jest co najmniej kilka, a wśród nich należy wymienić przede wszystkim:
- Oszczędność czasu – dokładnie określając oczekiwania, przedsiębiorca może oszczędzić sobie ewentualnych poprawek i dodatkowych rozmów z influencerem celem dostosowania podejmowanych działań do swoich oczekiwań. Szybciej też jest w stanie osiągnąć zamierzony efekt.
- Skuteczna promocja marki – wiedząc, w jaki sposób powinien działać, influencer może niemal natychmiast przystąpić do wykonywania swojej pracy. Mając świadomość, na czym powinien się skupić, ma też szansę skutecznie pomóc marce wyróżnić się z tłumu czy zaprezentować ją w konkretny sposób. Influencer marketing ma też tę zaletę, że influencer zwykle doskonale wie, jakie komunikaty najlepiej trafiają do jego odbiorców. W momencie gdy wie, jakie cele stawia przed sobą dana firma, będzie mu łatwiej zaproponować konkretną strategię.
- Jasna komunikacja – niezwykle ważnym aspektem takiej współpracy jest także to, by obie strony działały razem, a nie przeciwko sobie. Mając jasno określony schemat działania, influencer nie wprowadza zbędnego zamieszania i nie ma ryzyka, że oczekiwania stron się rozminą
- Możliwość mierzenia celów – aby wiedzieć, czy dane działania przyniosły jakikolwiek efekt, trzeba mieć jakiś punkt odniesienia. Jeśli brief marketingowy dla influencera ściśle wyznacza cele, łatwo można sprawić, czy współpraca przyniosła zamierzone efekty.
Jak napisać skuteczny brief marketingowy?
Na początku warto powiedzieć, że nie ma jednej niezawodnej recepty na brief marketingowy. To, co znajdzie się w takim dokumencie, zależy między innymi od działalności firmy, celów, jakie chce osiągnąć, branży, w jakiej działa czy nawet od samych zasięgów influencera. Poszczególne elementy można więc modyfikować w zależności od potrzeb i specyfiki współpracy. Dobrym punktem wyjścia będzie jednak przykładowy brief reklamowy zawierający pewną bazę złożoną z 9 elementów:
- Wstęp – influencer musi przede wszystkim wiedzieć, o czym ma opowiadać. Właśnie dlatego każdy brief musi zawierać wstęp. Należy przedstawić w nim swoją markę czy produkty, cechy charakterystyczne czy wartości, jakimi firma kieruje się na co dzień. We wstępie należy też wskazać, co i dlaczego przedsiębiorstwo chciałoby promować.
- Wynagrodzenie – jednym z istotnych aspektów współpracy jest także wynagrodzenie. Brief marketingowy dla influencera powinien więc zawierać informacje dotyczące tego, ile i za co firma zapłaci osobie, z którą nawiąże współpracę.
- Przegląd kampanii – kolejny element to podstawy współpracy. Aby influencer marketing na Instagramie, Facebooku czy w jakichkolwiek innych mediach odniósł sukces, osoba wpływowa musi w pełni rozumieć oczekiwania firmy. W tym miejscu należy określić, na jakich kanałach mają być publikowane treści, jaką liczbę postów mają uwzględniać, jakie hashtagi mają się w nich znaleźć czy jakie konta mają być oznaczane w postach. To miejsce na wszystkie techniczne kwestie związane ze współpracą.
- Wskazówki dotyczące współpracy – w dalszej kolejności brief marketingowy dla influencera powinien obejmować kilka szczegółów współpracy. To miejsce na wszystkie wskazówki dotyczące tworzenia treści. W tym miejscu nie należy jednak zbytnio ograniczać możliwości influencera – w końcu to on najlepiej zna swoich odbiorców i wie, jaki przekaz będzie skuteczny. Powinny to być raczej pewne drogowskazy niż ścisłe wytyczne.
- Inspiracja – aby uniknąć niedomówień, można też wskazać influencerowi konkretne posty czy kampanie wpasowujące się w oczekiwania firmy. Dzięki temu będzie on w stanie lepiej zrozumieć, co zadowoli drugą stronę.
- Harmonogram – niezbędnym elementem jest także ustalenie konkretnych terminów. Obojętnie, czy ma to być dłuższa współpraca, czy stworzenie jednego postu, konieczne okaże się wyznaczenie ram czasowych.
- Wyniki – jak to już zostało wcześniej wspomniane, aby ocenić efektywność kampanii, potrzebny jest jakiś punkt odniesienia. Jeśli firma chce na przykład, by influencer udostępniał linki do postów sponsorowanych czy wyników kampanii, powinna zaznaczyć to w briefie.
- Prawa do korzystania z treści – elementem, o którym absolutnie nie można zapomnieć, jest także kwestia praw do korzystania z treści. Jeśli zdjęcie czy wpis influencera ma zostać wykorzystany w dalszej kampanii marketingowej, udostępniony w innych mediach albo po wygaśnięciu umowy, wszystkie te kwestie należy wyraźnie zaznaczyć.
- Ujawnianie treści sponsorowanych – to podpunkt mający znaczenie przede wszystkim w przypadku współpracy z influencerem zza granicy. W większości krajów obowiązują przepisy regulujące obowiązek ujawniania informacji o treściach sponsorowanych. Regulacje te mogą jednak różnić się w zależności od kraju, dlatego w briefie warto dokładnie przedstawić te oczekiwania.
Zobacz też: