Brief reklamowy to podstawa w przygotowaniu skutecznej kampanii dla naszego klienta, lub takiego, którego chcemy dopiero pozyskać. Z definicji brief reklamowy (brief kreatywny) to dokument sporządzony przez agencję i najczęściej uzupełniony przez klienta (lub we współpracy z klientem), dzięki któremu możemy lepiej poznać naszego klienta i określić wytyczne dla kampanii marketingowej.
Z punktu widzenia agencji marketingowej otrzymanie od klienta jasnej i czytelnej informacji jest jest podstawą sukcesu każdej kampanii reklamowej. Z doświadczenia wiemy, że wysłanie do klienta briefu reklamowego do wypełnienia, zostawienie go z dokumentem i przypominanie się co jakiś czas odniesie skutek przeciwny do zamierzonego. Dobrze, żeby praca nad briefem przebiegała wspólnie. Dopiero kiedy brief zostanie uzupełniony, a my będziemy mieli komplet informacji – możemy przejść do kolejnych etapów kampanii.
Przykładowy brief reklamowy
Charakterystyka firmy/marki
- Jaka to branża?
- Czy to firma usługowa czy produktowa?
- Klienci biznesowi czy indywidualni (B2B czy B2C)?
- Gdzie klienci kupują produkty/usługi (online/offline/inaczej)?
- Jak wygląda proces sprzedaży, czy występuje sezonowość, jakie są kluczowe czynniki zakupu/odrzucenia?
- Co wyróżnia firmę spośród produktów i usług konkurencyjnych (USP – unique selling proposition)?
- Jaka jest obecna pozycja i jaka jest wizja firmy?
- Jakie są cele marketingowe i biznesowej
Konkurencja
- Kim są główni konkurenci firmy?
- Co konkurencja robi lepiej / gorzej / inaczej od Państwa firmy?
- Jaka jest komunikacja firm/produktów konkurencyjnych?
- Co grupa docelowa Państwa firmy myśli o konkurencji?
- Które działania reklamowe firm konkurencyjnych są zdaniem Państwa są dobre?
- Jaka jest pozycja Państwa firmy na tle konkurencji aktualnie i jaka powinna być po zakończeniu planowanych działań marketingowych
Grupa docelowa
- Demografia
- Płeć
- Wiek
- Miejsce zamieszkania
- Zarobki
- Wykształcenie
- Praca
- B2B – wielkość firmy
- B2B – branża
- Zaspokajane potrzeby grupy celu w kontekście produktu/usługi
Założenia kampanii reklamowej
- Jakie działania były prowadzone do tej pory?
- Jaki jest zakładany budżet?
- Jakie są cele kampanii (mierzalne cele – wzrost liczby wejść na stronę, wzrost sprzedaży)
- Jak ma być prowadzona komunikacja? Jakie cechy produktu marki powinien być w tej komunikacji wyróżnione?
- Jakie korzyści ma klient z produktu / usługi?
- Czy kampania powinna mieć jakiś specyficzny kontekst (nowy produkt / działania konkurencji)
- W jakich kanałach będzie prowadzona kampania?
- W jakim terminie będzie prowadzona kampania?
- Jak będą mierzone wyniki?
- Co będzie sukcesem kampanii?
4 komentarze
Dodaj odpowiedź4 pingi oraz trackbacki
Pingback:Brief kreatywny - social media marketing
Pingback:Brief - Social media marketing
Pingback:10 rzeczy, które powinien zawierać brief marketingowy
Pingback:Brief marketingowy dla influencera w 9 krokach