w ,

Pozycjonowanie lokalne – wszystko co chciałbyś wiedzieć

Pozycjonowanie lokalne - wszystko co chciałbyś wiedzieć

Uzależnienie wyników wyszukiwania od lokalizacji osoby wysyłającej zapytanie sprawiło, że szansę na wyróżnienie się w Google zyskały także małe firmy, dotychczas nie korzystające z tej formy promocji. Pozycjonowanie lokalne to możliwość pozyskania nowych klientów, ale równocześnie ogromne wyzwanie. Na czym opiera się ta strategia SEO? Komu jest dedykowana i co zrobić, żeby skutecznie wdrożyć ją w życie?

Google donosi, że nawet 97% internautów poszukuje informacji na temat lokalnych firm w sieci. To oczywisty kierunek rozwoju – dominacja urządzeń mobilnych sprawiła, że szukamy informacji na temat określonych punktów usługowych będąc w drodze do nich. Mobile okazał się niezwykle wygodny – szukamy polecanego miejsca, w bliskiej od nas odległości, będąc poza domem, dopiero kiedy zajdzie taka potrzeba. Tendencję tę coraz częściej wykorzystują firmy.


Dawid makowski
Dawid Makowski jest Brand Managerem spółki Seology zapewniającej kompleksową obsługę działań e-marketingowych.

Pozycjonowanie lokalne to strategia oparta na docieraniu do użytkowników znajdujących się w pobliżu miejsca, do którego chcemy ich skierować. Optymalizując kampanie AdWords już dawno mogliśmy kierować je do grup odbiorców z określonego regionu. W 2012 roku Google wdrożyło Venice Update, dzięki któremu naturalne wyniki są także uzależnione od lokalizacji osoby wyszukującej. Oznacza to, że internauta wpisując dokładnie tę samą frazę może uzyskać nieco inne odpowiedzi w zależności od tego, skąd wysyła zapytanie. Co istotne – tyczy się to również fraz bardzo ogólnych, nie zawierających miejscowości w słowach kluczowych. Otrzymywane wyniki lokalne są zazwyczaj usytuowane w różnych miejscach pierwszej dziesiątki.

Google robi wszystko, by dostarczane użytkownikom wyniki wyszukiwania były maksymalnie spersonalizowane i odpowiadające ich zapytaniom. Idealnie wpisuje się w to model wyników lokalnych, które wskażą użytkownikom informacje o poszukiwanych obiektach, które równocześnie znajdują się w ich najbliższej okolicy. Pozycjonowanie lokalne jest strategią idealną dla podmiotów prowadzących działalność o lokalnym zasięgu – np. w jednym mieście lub kilku miejscowościach, pod warunkiem, że w każdej z nich posiadają osobną siedzibę. Idealnym przykładem tego rodzaju działalności będą np. salony fryzjerskie – wpisując hasło „fryzjer” otrzymamy inne wyniki w zależności od tego, gdzie się aktualnie znajdujemy.

Zacznij od początku

Warunkiem pozycjonowania lokalnego jest oczywiście posiadanie fizycznej lokalizacji firmy. Jeśli nasze przedsiębiorstwo funkcjonuje w kilku miastach, nadal możemy inwestować w pozycjonowanie lokalne – kierowane do każdego z nich osobno. Wówczas każda z siedzib powinna posiadać także własną wizytówkę w Google Moja Firma. Nie zapominajmy o tym, że tak jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego wszelkie działania powinniśmy zacząć od odpowiedniej optymalizacji firmowego serwisu. Bez niej nawet najskuteczniejsze rozwiązania nie przyniosą pożądanych efektów. W przypadku tej formy pozycjonowania istotne będzie skupienie się na zakładce kontaktowej – pamiętajmy, by posiadała nie tylko podstawowe namiary kontaktowe, ale także pełny adres, NIP czy REGON. Istotne jest także to, by dane teleadresowe znajdowały się również w stopce. Dobrym pomysłem będzie wzbogacenie strony o mapę Google, która wskaże siedzibę naszej firmy. Jeśli posiada ona kilka lokalizacji najlepiej będzie stworzyć dedykowaną każdej z nich podstronę kontaktową. Zadbajmy także o to, by tworząc content dla swojej strony, zawrzeć w nim w różnych miejscach nazwę firmy oraz jej adres – najlepiej na wszystkich podstronach, dobrym pomysłem jest także wplatanie ich w nagłówki H1-H3. Postarajmy się także o to, by informacje takie znalazły się w tytułach poszczególnych podstron. Duży potencjał w tym zakresie stanowi również podstrona poświęcona naszej firmie – możemy na niej w naturalny sposób wpleść istotne dla nas frazy. Choć ich obecność w treści jest niezwykle cenna, pamiętajmy o tym, że to naturalność contentu pozostaje priorytetowa.

Linkuj!

Decydując się na pozycjonowanie lokalne musimy pamiętać o tym, że nieco inaczej będzie wyglądała także kwestia linkowania. Tradycyjnie podstawą będzie zadbanie o to, by pozyskiwane linki były wartościowe dla naszej witryny. W przypadku linkowania lokalnego warto, jednak by pochodziły one ze stron o równie lokalnym charakterze – np. for miejskich, katalogów branżowych danego regionu itp.

Dbaj o opinię

Istotne dla pozycjonowania lokalnego jest także pozyskiwanie opinii na temat naszego biznesu. Wbrew pozorom nie chodzi tu jednak o spamerskie dodawanie wpisów. Naszym celem jest zachęcenie klientów do dzielenia się swoimi odczuciami względem naszego biznesu – np. w portalach typu Facebook, Google+ czy Panorama firm. Mnogość informacji na temat naszej firmy zwiększy jej wiarygodność dla potencjalnych klientów. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że w portalach mogą pojawić się także negatywne wpisy na nasz temat. Warto jednak angażować się w publikowane komentarze, dyplomatycznie odnosząc się nawet do tych negatywnych.

Buduj społeczności

Bardzo ważne dla pozycjonowania lokalnego jest także posiadanie zaktualizowanej lokalnej strony Google+. Wszystkie zawarte w profilu dane muszą być zgodne z tymi, zawartymi na stronie internetowej oraz ukierunkowane na potrzeby naszych potencjalnych klientów. Wskazane jest także prowadzenie firmowych profili w mediach społecznościowych typu Facebook – pamiętajmy o wypełnieniu szczegółowo danych kontaktowych! Choć linki pochodzące z Faceboooka nie wpłyną bezpośrednio na pozycjonowanie, pomogą nam skupić wokół strony lokalną społeczność, której aktywność w sieci może tylko nam pomóc – np. rozpowszechnianie contentu.

Wnioski?

Decydując się na pozycjonowanie lokalne powinniśmy pamiętać o tym, że stanowi ono ogromną szansę – w szczególności dla mniejszych firm, ale także dla wszystkich prowadzących działalność o lokalnym zasięgu. Równocześnie jednak to wyzwanie dla firm ogólnopolskich, które muszą uwzględnić wyniki lokalne opracowując swoją strategię SEO.

źródło: mat. pras.


  1. Raport Polski e-commerce w Google
  2. To koniec pewnej epoki w SEO: Google wyłączył PageRank
  3. Pozycjonowanie lokalne – wszystko co chciałbyś wiedzieć
  4. Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna i jak się za nią zabrać?
Jak zarabiać na blogu?

Jak zarabiać na blogu?

Olimpijski hymn od samsunga

Olimpijski hymn od Samsunga