w

Jak tworzyć skuteczne treści? Pomocna może okazać się checklista

tworzenie skutecznych treści
tworzenie skutecznych treści

W świecie, w którym użytkownicy wyszukiwarki zasypywani są informacjami, a wiadomości praktycznie na każdy temat można przeczytać przynajmniej na kilkunastu różnych stronach, wyróżnienie się spośród konkurencji i dobry content marketing to wcale nie taka prosta sprawa. Tworzenie skutecznych treści może jednak przynieść wiele korzyści. Trzeba tylko wiedzieć, na czym się skupić, by rzeczywiście osiągnąć dobre efekty.

Lista kontrolna to podstawa

Wiele firm ma ten sam problem – poświęca czas, pieniądze i energię na tworzenie treści, które wcale nie przynoszą zadowalających rezultatów albo wprawdzie pomagają osiągnąć dany cel, ale nie aż tak skutecznie, jak można by było się spodziewać.

Właśnie dlatego tak kluczowa jest strategia. Tym bardziej, że przy napiętym harmonogramie i wielu wydatkach firmy po prostu nie mogą sobie pozwolić na marnowanie zasobów. Dobra wiadomość jest jednak taka, że tworzenie skutecznych treści wcale nie musi być uciążliwe ani wyczerpujące. Wystarczy za każdym razem pilnować kilku podstawowych kroków.

Aby to zadanie stało się łatwiejsze, warto wyposażyć się w listę kontrolną i mieć ją przy sobie przy każdym opracowywaniu strategii czy konkretnego wpisu. Taka lista spełnia dwa ważne zadania: pozwala zachować spójność i upewnić się, że dopilnowało się każdego aspektu. Zamiast jednak tylko wymienić podpunkty, które ułatwią tworzenie skutecznych treści, warto omówić każdy po kolei i wytłumaczyć cały proces.

1. Wyszukiwanie słów kluczowych

Zanim przystąpi się do pisania, trzeba wiedzieć, o czym pisać i w jaki sposób pozycjonować tekst. Czasami słowa kluczowe mogą okazać się wybawieniem, jeśli firmie brakuje pomysłu na artykuł. Widząc, jakie frazy najczęściej wpisywane są w wyszukiwarkę, mają też jasną wskazówkę, co może zainteresować potencjalnych klientów.

Słowa kluczowe równie dobrze sprawdzą się jednak, gdy firma ma już konkretny pomysł na treści – np. wie, z jakimi problemami najczęściej zmagają się klienci, albo pod poprzednimi postami na blogu firmowym znajdują się komentarze naprowadzające na kolejny wpis. To świetny punkt wyjścia, ale nawet najlepsza treść się nie obroni, jeśli nikt na nią nie trafi. Trzeba więc jeszcze zadbać o SEO i za pomocą narzędzi ułatwiających dobieranie słów kluczowych znaleźć frazę, pod którą warto pozycjonować taki tekst.

2. Projektowanie tekstu

Jest już temat i są słowa kluczowe. To jednak nie znaczy, że można zabrać się do pisania. Czas na projektowanie tekstu. Może się wydawać, że to niepotrzebny krok, który jeszcze dodatkowo ogranicza kreatywność. Jest jednak inaczej – to właśnie konspekt pozwala zachować spójność. W pierwszej kolejności warto więc:

  • w kilku zdaniach określić, o czym chce się pisać,
  • wymyślić nagłówki (pamiętając o tym, że powinny one informować, co można znaleźć w danym akapicie),
  • wymyślić tytuł tekstu.

Na koniec warto zostawić lead, czyli kilka zdań wprowadzających. Często najlepsze efekty można osiągnąć, tworząc go dopiero po napisaniu całego tekstu. Dzieje się tak z prostego powodu – wtedy dokładnie już się wie, o czym jest cały artykuł. Łatwiej więc wymyślić kilka słów wprowadzenia, które zachęcą do zapoznania się z treścią.

3. Tworzenie treści

Jak widać, pisanie to dopiero trzeci podpunkt. Na tym etapie ważne jest, by trzymać się konspektu, a więc dbać o to, by treść w danym akapicie odpowiadała nagłówkowi i by w kolejnych punktach za bardzo nie odbiegać od tematu. Nie ma jednak co zbytnio myśleć o poprawkach i idealnych zdaniach – na to przyjdzie czas w dalszych krokach.

4. Edycja tekstu i poprawa SEO

Teraz czas upewnić się, że tekst nie zawiera błędów, jest spójny, a zdania nie wydają się zbyt zawiłe. To zwykle wiąże się z koniecznością kilkukrotnego przeczytania przygotowanego artykułu. Na tym etapie można też napisać lead.

Edycja tekstu to też moment na zadbanie o aspekty techniczne związane z pozycjonowaniem – przede wszystkim warto zacząć od upewnienia się, że tekst rzeczywiście zawiera wybraną wcześniej frazę. Powinna się ona znaleźć we wstępie, nagłówku i przynajmniej raz w tekście. Nie można zapomnieć też o opisie meta i tytule SEO, a także o dodaniu obrazka do treści, no i oczywiście o linkowaniu wewnętrznym, które znacznie ułatwi użytkownikom poruszanie się po stronie.

5. Wizualne aspekty SEO

Tekst nie może też odstraszać tym, jak wygląda. Zbite bloki tekstu nikogo nie zachęcą do zapoznania się z artykułem. Warto więc dzielić treść na mniejsze akapity, dodawać wypunktowania, a także pomyśleć o urozmaiceniu treści dodatkowymi zdjęciami czy filmami.

Potrzeba jeszcze konsekwencji

Te 5 wyżej wymienionych punktów to jednak tylko część sukcesu. Tworzenie skutecznych treści to jedno, ale trzeba jeszcze zachować konsekwencję. Bez niej trudno o dobry content marketing, tak samo jak praktycznie niemożliwe jest uzyskanie wysokiej pozycji w Google. Właśnie dlatego potrzeba wytrwałości, cierpliwości i stałego dbania o jakość treści.

Z tego powodu dobrze sprawdzi się planowanie. Warto przygotowywać treści z wyprzedzeniem, a przynajmniej regularnie aktualizować harmonogram tekstów – znajdować wcześniej tematy, obrazki do tekstów czy przygotowywać przynajmniej konspekty, które ułatwią późniejsze pisanie.


  1. Odpowiednie zaprojektowanie tekstu ma równie duże znaczenie co merytoryka. Jak w takim razie tworzyć naprawdę wartościowy content?
  2. 5 pomysłów na content wideo, który zwiększy zaangażowanie i przyciągnie nowych widzów
  3. Artykuł sponsorowany może być skuteczną formą promocji. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrze go napisać
  4. Aby content marketing przyniósł efekt, trzeba pisać na tematy, które interesują czytelnika. Skąd czerpać pomysły na wpisy blogowe?

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

jak tworzyć wartościowy content

Odpowiednie zaprojektowanie tekstu ma równie duże znaczenie co merytoryka. Jak w takim razie tworzyć naprawdę wartościowy content?

pozycjonowanie

Pozycjonowanie, Google Ads, Content Marketing, usługi copywriting-u na 1 platformie bez pośredników