Marketing B2B i B2C to pojęcia, między którymi istnieje znaczna różnica. W obu przypadkach celem jest sprzedaż i osiągnięcie zysku. W zależności od tego, którym rodzajem marketingu zajmuje się przedsiębiorca, potrzebuje jednak zupełnie innych narzędzi i innych umiejętności, by osiągnąć postawione sobie cele. Komunikaty kierowane do konsumenta a do innej firmy będą bowiem znacznie się od siebie różnić.
Spis treści
Czym jest marketing B2C?
Marketing B2C to skrót od angielskiego „business to customer” i to właśnie ten rodzaj marketingu znajduje się w centrum zainteresowania większości przedsiębiorców. W końcu większość produktów czy usług tworzonych jest właśnie z myślą o pojedynczych klientach, a nie innych firmach. Tutaj też sprawdza się wiele metod od lat stosowanych przy tworzeniu ofert, takich jak wykorzystanie FOMO w marketingu czy konstruowanie opisu według schematu AIDA.
W przypadku marketingu B2C istnieje jedna skuteczna metoda na to, jak tworzyć opisy produktów. Należy poznać swojego potencjalnego klienta, dowiedzieć się, jakie ma motywacje, obawy czy pragnienia. A potem przedstawić produkt, jako ten, który spełni te oczekiwania, ułatwi życie czy pozwoli rozwiązać problemy. W marketingu B2C największa rolę odgrywają bowiem emocje. Klient w momencie czytania opisu powinien mieć wyobrażenie o swoim życiu po zakupie i to życie powinno wydać mu się lepsze. Właśnie pod wpływem tych emocji zdecyduje się też na działanie i błyskawicznie kliknie „kupuję i płacę”.
Kluczowe narzędzia w marketingu B2C
Narzędzia wykorzystywane przez marketing B2B i B2C po części mogą się pokrywać. Wykorzystywane są jednak w nieco inny sposób. W przypadku marketingu B2C zawsze głównym bodźcem do zakupu będą emocje. Takie narzędzia obejmują przede wszystkim:
- Marketing e-mailowy – wszelkiego rodzaju newslettery to świetny sposób na zdobywanie lojalnych klientów. Sposobów na pisanie takich wiadomości jest co najmniej kilka. Z jednej strony wciąż funkcjonuje klasyczny newsletter, w których klienci powiadamiani są z wyprzedzeniem o nadchodzących promocjach albo otrzymują specjalne rabaty. Jednocześnie rozwija się też trend pisania merytorycznych wiadomości, z których klient może wynieść wiele przydatnych informacji, dzięki czemu wzmacnia się autorytet firmy i konsumenci są bardziej skłonni do kolejnego zakupu
- Marketing push – wspomniany efekt FOMO świetnie sprawdza się w działaniach marketingowych właśnie w odniesieniu do konsumentów. W końcu żaden z nich nie lubi czuć, że przegapił jakąś okazję. Właśnie dlatego powiadomienia push skutecznie skłaniają do działania. Pozwalają marketerom dostarczać wiadomości w czasie rzeczywistym. Dzięki temu klienci pozostają na bieżąco, jeśli chodzi o wyprzedaże i oferty, a także są bardziej zaangażowani w zakupy
- Marketing w social mediach – praktycznie każdy potencjalny klient ma konto w mediach społecznościowych. Warto to wykorzystać i umieszczać tam reklamy swojego biznesu. A sposobów na promowanie usług jest naprawdę wiele – od filmów sponsorowanych na YouTube, po płatne reklamy na Facebook’u, promowanie się przez fanpage aż po influencer marketing na Instagramie. Tak duża różnorodność pozwala na skuteczne angażowanie w zakupy kolejnych osób.
- Konwersja – ma ona szczególne znaczenie właśnie w sferze B2C. Skoro konsument robi zakupy pod wpływem impulsu, bardzo ważne jest, by przez cały proces sprzedaży przeprowadzić go, podsycając te emocje. Jest jednak wiele czynników, które mogą go wybić z rytmu i sprawić, że zacznie się wahać, zastanawiać i rozważać za i przeciw. Właśnie dlatego marketerzy B2C zastanawiają się, jak zbudować lejek sprzedażowy i skutecznie przeprowadzić klienta przez każdy etap transakcji.
Zobacz też: Marketing B2B – najczęściej zadawane pytania
Czym jest marketing B2B?
Teraz czas na kilka słów o marketingu B2B, czyli angielskim „business to business”. Tego rodzaju marketing skupia się na relacjach dwustronnie profesjonalnych, a więc na marketingu kierowanym przez firmę do innych firm. Ma to ogromne znaczenie, bo wprawdzie firmy tak samo jak prywatni klienci decydują o skorzystaniu z konkretnych usług lub produktów, ale na ostateczny wybór mają wpływ zupełnie inne czynniki niż w przypadku marketingu B2B.
Przydatne narzędzia w marketingu B2B
Ponowne, marketing B2B i B2C pod względem narzędzi są podobne. Warto jednak pamiętać, że w marketingu B2B klienci nie kupują pod wpływem emocji. Są to podmioty profesjonalne, w których często decyzje podejmuje kilka osób zajmujących w firmie różne stanowiska. Decyzje o zakupie podejmują, dokładnie analizując realne korzyści, a nie działając pod wpływem emocji. Właśnie dlatego choć narzędzia dla marketingu B2B są podobne, to stosuje się je w zupełnie inny sposób:
- Blogi – tutaj duże znaczenie ma stałe aktualizowanie informacji i tworzenie wielu merytorycznych treści. W ten sposób można nie tylko poprawić widoczność w wyszukiwarce, ale przekonać inne firmy, że dany przedsiębiorca jest profesjonalistą i z jego marką inne biznesy mogą stale stawać się lepsze
- Social media – teraz niemal każda firma ma swoje konto w mediach społecznościowych. Dzięki temu może szerzej się zareklamować i dotrzeć do wielu klientów – nie tylko tych prywatnych. W marketingu B2B szczególne znaczenie ma LinkedIn, ale inne media (na przykład Facebook) też zdają egzamin
- E-mail marketing – za pomocą maili można dotrzeć także do wielu potencjalnych klientów będących firmami. Podtrzymywanie kontaktów z dotychczasowymi kontrahentami pomaga budować stałe relacje biznesowe, co ma duże znaczenie nie tylko w kontekście tej konkretnej współpracy, ale także ewentualnych rekomendacji
- Ludzka strona firmy – w marketingu B2B duże znaczenie ma znalezienie równowagi między prezentowaniem się profesjonalnie, a pokazaniem „ludzkiej twarzy”. Choć decyzję o zakupie podejmują osoby reprezentujące daną firmę, to wciąż są oni ludźmi. Warto więc im pokazać, że nie kupują od bezosobowej firmy, ale od biznesu, za którym też stoją konkretne twarze. Dzięki temu łatwiej zbudować trwałe relacje i zdobyć większe zaufanie kontrahentów.
One Comment
Leave a Reply