w ,

Link building ma duże znaczenie dla widoczności w sieci. Dowiedz się, jak skutecznie prowadzić go w swojej firmie

Skuteczny link building
skuteczny link building

Sposobów na poprawę widoczności firmy w internecie jest kilka. Oprócz płatnych reklam, dobierania właściwych fraz kluczowych czy aktywności w mediach społecznościowych znaczenie ma także skuteczny link building. Wysokiej jakości linki potrafią bowiem nie tylko zwiększyć ruch na stronie, ale też budować zaufanie i wiarygodność.

Po co blogom link building?

Link building to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Wprawdzie w kontekście SEO myśli się przede wszystkim o tym, jak dobierać słowa kluczowe i wplatać je w tekst. W kontekście widoczności w sieci znaczenie mają jednak także linki do stron. Dużą rolę odgrywa tu zarówno linkowanie wewnętrzne – odnoszenie się w tekście do innych wpisów na tej samej stronie – jak i zewnętrzne – do innych witryn. Największe znaczenie link building ma jednak dla firmy w tym momencie, gdy to inne strony odsyłają swoich czytelników do jej wpisów. Wtedy staje się ona bardziej wiarygodna dla Google i zyskuje silniejszą pozycję w wyszukiwarce. O taki skuteczny link building można zadbać na wiele sposobów. A jakie są najczęściej stosowane rozwiązania?

Posty gościnne

Jednym z najłatwiejszych sposobów na link building jest skontaktowanie się z inną osobą działającą w tej samej branży albo taką, która mogłaby być zainteresowana współpracą. Przykładowo, bloger zajmujący się dietetyką może chcieć nawiązać współpracę z osobą specjalizującą się w tej samej tematyce. Z drugiej strony prawdopodobnie zgodzi się także na wpis gościnny stworzony przez trenera personalnego, który napisze o łączeniu treningu z dietą czy nawet na artykuł autorstwa prawnika, który opowie o prawnych aspektach działalności dietetyka w internecie.

Możliwości jest więc naprawdę dużo i wielu blogerów chętnie zgadza się na tego typu współprace. Szczególnie, że korzyści czerpią obie strony. Autor wpisu gościnnego ma możliwość dotarcia do czytelników takiego blogera i zwiększenia zasięgów. Właściciel bloga, na którym znajdzie się wpis gościnny, może natomiast w ten sposób urozmaicić treści na blogu i wzmocnić autorytet – pokazać czytelnikom, że tworzy na tyle wartościowe rzeczy, że inni chcą z nim współpracować.

Taktyka na nieaktywne linki

Zamieszczanie odnośników zewnętrznych na stronie odnosi skutek tylko, gdy linki są aktywne. Zdarza się jednak, że strona, do której prowadził odnośnik, z czasem zostanie usunięta. Z tego powodu jedną z taktyk na skuteczny link building jest także przeglądanie stron wysokiej jakości i wyszukiwanie takich nieaktywnych linków. Następnie z taką witryną można się skontaktować, opowiedzieć o niedziałającym łączu i jednocześnie zaproponować odpowiednią wymianę – na własny link.

Oczywiście takie rozwiązanie sprawdzi się tylko, jeśli oferowana zastępcza treść będzie miała podobną tematykę. Można więc stworzyć ją specjalnie na potrzeby danej współpracy albo przeglądać takie wpisy firm, które są zbliżone do tematyki własnego bloga. Wtedy łatwo będzie znaleźć odpowiednie „zastępstwo” spośród istniejących już treści.

Wzmianki dotyczące marek

Jeśli ma się już zbudowany pewien autorytet, można go wykorzystać, kontaktując się ze znanymi redaktorami, blogerami czy firmami, które zbudowały już pewien zasięg generujący zyski. W takiej sytuacji można zachęcić ich, by w ramach jakiegoś wpisu wspomnieli o nowym produkcie, usłudze, a nawet o firmie jako całości. Oczywiście ma to sens tylko wtedy, gdy wpis będzie dotyczył tematyki spójnej z działalnością marki – wtedy będzie można naturalnie o niej wspomnieć, bez tworzenia wrażenia nachalnej reklamy.

Odzyskiwanie linków

Z drugiej strony jeśli już zapracowało się na widoczność marki w internecie czy też tworzy się wartościowe treści, często inne osoby będą o firmie wspominać same z siebie. Większość z nich jeśli to robi, ogranicza się do podania samej nazwy, bez podania jakichkolwiek odnośników do oferty czy strony firmowej. W takiej sytuacji, można skontaktować się z danym blogerem czy przedsiębiorcą i zachęcić go, by w swoim tekście oprócz wymienienia nazwy firmy dodał jeszcze linkowanie.

Skuteczny link building dzięki wymianie linków

Skoro strona wydaje się bardziej wiarygodna algorytmowi Google, gdy inne witryny do niej odsyłają, każdej osobie zamieszczającej treści w internecie zależy na odnośnikach do własnej strony. Niełatwo jest jednak nakłonić inne osoby, by same z siebie odsyłały czytelników pod inne adresy internetowe. Najczęściej robią to dopiero, gdy dana strona ma już silną renomę. Z tego powodu można nawiązać współpracę z innym blogiem potrzebującym zasięgów i wzajemnie odsyłać do swoich wpisów.

Na podobnej zasadzie wymianę linków można prowadzić także, gdy samemu prowadzi się kilka stron internetowych. Wtedy linkowanie zewnętrzne może polegać na odsyłaniu czytelników pod adresy pozostałych witryn. W ten sposób da się łatwo poprawić widoczność w sieci. O ile jednak ta taktyka działa pod względem SEO, to jest już mniej skuteczna, jeśli chodzi o zdobywanie nowych czytelników. Wciąż będzie to bowiem ten sam krąg odbiorców. Nawiązanie współpracy z inną firmą czy blogiem ma natomiast tę dodatkową zaletę, że korzysta się z jego grupy docelowej, dzięki czemu można powiększać grono własnych czytelników.

Zobacz też:

Czym są Google Ads i jak z nich korzystać?

Czym jest SERP i jakie ma znaczenie w kontekście pozycjonowania strony?

Blog firmowy może przynieść duże zyski. Jak tworzyć treści, które przyciągną wielu nowych klientów?

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Marketing b2b i b2c

    Marketing B2B i B2C: czym się od siebie różnią i z jakich korzystają narzędzi?

    Yope

    Kampania charytatywna YOPE