Współczesny przedsiębiorca musi nie tylko zarządzać firmą, ale też wiedzieć, jak reklamować swój produkt i dotrzeć do klientów. Znajomość podstaw marketingu jest więc koniecznością niezależnie od rodzaju oferowanych produktów czy usług i skali całej działalności. Pomocny może okazać się marketing mix, czyli elementy umożliwiające budowanie strategii marketingowej firmy.
Spis treści
Klasyczny marketing mix, czyli metoda 4P
Najbardziej znaną wersją marketing mix-u jest metoda 4P. Każda firma potrzebuje strategii marketingowej, a zgodnie z tą koncepcją najważniejsze są cztery elementy: produkt, cena (price), dystrybucja (place) i promocja.
- Produkt – to nie tylko to, co przedsiębiorca może zaoferować. To także sposób jego zapakowania, cechy charakterystyczne czy elementy składające się na budowanie świadomości marki. W tym miejscu należy się skupić także na aspektach obsługi sprzedażowej takich jak gwarancja czy pomoc techniczna.
- Cena – od niej zależy nie tylko to, czy klient zdecyduje się na zakup, a firma będzie mogła rozwijać się i zarabiać. To także czynnik konkurencyjny na rynku.
- Dystrybucja – wszelkie czynności, które sprawiają, że towar jest dostępny dla konsumentów. Są to więc wzajemne układy zależnych od siebie przedsiębiorstw, sposoby efektywnego dostarczania produktu, magazynowania czy logistyka
- Promocja – ostatni element to wszystkie działania, które mają na celu wprowadzić produkt na rynek, dotrzeć z nim do potencjalnych klientów, zwiększyć sprzedaż i utrzymać ją na właściwym poziomie. A sposobów na to jest wiele – reklama w internecie, social media, program afiliacyjny czy nawet influencer marketing na Instagramie.
7P – młodszy brat 4P
Choć metoda 4P to podstawa znana każdej osobie, która choć trochę interesuje się marketingiem, ma kilka wad. Ten klasyczny marketing mix istnieje niezmiennie od wielu lat, podczas gdy tendencje sprzedażowe i przyzwyczajenia konsumentów zdążyły w tym czasie ulec zmianie. 4P zakłada przyjęcie perspektywy sprzedającego. Tymczasem ważniejsze jest określenie, w jaki sposób myślą konsumenci i skierowanie do nich komunikatów skłaniających do zakupu. Stąd w branży pojawiła się rozszerzona formuła – 7P. Zakłada rozszerzenie standardowego marketing mix-u o 3 kolejne aspekty:
- Ludzie (people) – za każdą firmą stoją ludzie. Konsumenci lubią czuć, że kupują nie od bezosobowego przedsiębiorcy, ale od konkretnych osób, które rozumieją ich problemy i potrzeby. Ludzie są też ważni z punktu widzenia samej firmy – to właśnie oni pozwalają się jej rozwijać.
- Proces – sprzedaż nie polega tylko na zamieszczeniu oferty, wystawieniu faktury i odebraniu zapłaty. To cały skomplikowany proces zaczynający się już od dostarczenia informacji o produkcie, zachęcenia do zakupu aż po obsługę posprzedażową, która również ma znaczenie. To właśnie skupienie się na każdym z tych elementów może zapewnić skuteczne działanie firmy i pełną satysfakcję klienta.
- Świadectwo materialne (physical evidence) – składają się na nie wszystkie elementy wpływające na wizerunek firmy w oczach klienta: logo, strona internetowa, ale nawet wystrój czy ubiór pracowników. Budowanie świadomości marki, jasne idee i zasady i konsekwentne trzymanie się ich pozwala tworzyć spójny wizerunek i sprawia, że marka to nie tylko produkt czy usługa, ale styl życia czy społeczność.
4C, czyli nowe spojrzenie na marketing mix
Formuła 4P z czasem przestała zdawać egzamin. Rynek na przestrzeni ostatnich lat dynamicznie się zmieniał, więc metody skuteczne jeszcze jakiś czas temu, teraz zaczęły zawodzić. Dzięki internetowi konsumenci zyskali dostęp do nieograniczonej liczby ofert. Przez to stali się bardziej wymagający, a poszczególnym przedsiębiorcom trudno przykuć ich uwagę. W odpowiedzi na nowe potrzeby narodził się model 4C, którego podstawą są takie elementy jak:
- Oczekiwania konsumenta (consumer expectations) – każdy przedsiębiorca, który pyta, jak tworzyć opisy produktów, nie bez powodu słyszy, że musi zwrócić uwagę przede wszystkim na pragnienia i potrzeby konsumentów. To właśnie świadomość tego, jakie konsument ma obawy, wątpliwości, problemy czy marzenia pozwala na przygotowanie skutecznej oferty i skłonienie go do zakupu.
- Koszt (cost) – koszt to nie to samo co cena. W prawdzie nie bez powodu porównywarki cenowe cieszą się dużą popularnością – w końcu nikt nie lubi przepłacać za produkt. Rzecz w tym, że dobry marketing zakłada budowanie narracji, w której konsument wcale nie kupuje produktu, ale narzędzie, które pozwala mu spełnić marzenia czy ułatwić życie. Trzeba więc przekonać klienta, że właściwie przedstawiona mu oferta to wielka okazja – cena, jaką zapłaci, jest niższa niż zyski w postaci spełnionych marzeń czy zaspokojonych potrzeb.
- Wygoda zakupu (convenience) – do sfinalizowania transakcji skutecznie może zniechęcić niewygodna forma zakupu. Za mało możliwości dostawy czy wysoki koszt przesyłki sprawiają często, że klienci ostatecznie idą do konkurencji.
- Komunikacja (communication) – bezosobowe komunikaty i reklama kierowana do wszystkich – takie metody nie zdają już egzaminu. Teraz duże znaczenie ma tworzenie bezpośredniej relacji z klientem i nawiązywanie interakcji. Stąd duże znaczenie ma chociażby działalność w social mediach, jak również odpowiadanie na telefony czy maile klientów.
Zobacz też: Influencer marketing- jak współpracować z blogerem?
One Comment
Leave a Reply