Zdjęcia, filmy czy infografiki to najchętniej udostępnianie i zarazem najczęściej spotykane treści na portalach społecznościowych. Umiejętność tworzenia dobrego contentu tego typu powinna więc być priorytetem każdego, kto chce promować swój biznes w sieci.
Przewaga treści wizualnych nad tekstowymi wynika w dużej mierze z budowy naszego mózgu – 90% informacji, które do niego docierają, ma formę wizualną, a z tekstów, które czytamy jesteśmy w stanie zapamiętać zaledwie 20% informacji. Obrazy są więc znacznie łatwiej i szybciej przyswajalne oraz pozostają w naszej głowie na dłużej – tworząc kampanię promocyjną nie sposób ignorować tych faktów.
Jaki content wizualny mamy do wyboru? W pierwszej kolejności oczywiście zdjęcia – jak dowodzą badania, fotografie umieszczane na Facebooku mają średnio dwa razy więcej like’ów niż posty tekstowe. Zdjęcia, którymi się promujemy powinny być ciekawe i dobrej jakości – to warunki kluczowe. Dodatkowym atutem będzie autorstwo, ponieważ jeśli robimy fotografie sami możemy mieć pewność, że content jest unikatowy. Jeśli nie mamy takiej możliwości pozostaje nam korzystanie z cudzych zdjęć, ale w tej sytuacji absolutnie konieczne jest podanie ich źródła.
Kolejny oczywisty wybór to filmy, które udostępniamy nawet 12 razy częściej, niż content tekstowy. W tym wypadku sprawa samodzielnego autorstwa się komplikuje – zrobienie video wymaga pomocy specjalistów, co wiąże się z czasem i kosztami, ale jeśli mamy pomysł na film, który ma potencjał wiralowy, inwestycja z pewnością się opłaci.
Następnym bardzo popularnym rodzajem contentu jest infografika, czyli artykuł w wersji light, gdzie obrazki i tekst tworzą integralną całość. W tej formie świetnie prezentują się zwłaszcza dane liczbowe, wyniki badań czy wykresy, a także rozmaite ciekawostki, które można opatrzyć krótkim opisem. W sieci można znaleźć gotowe szablony infografik, ale oczywiście, jak w każdym z powyższych przypadków, najlepiej sprawdzają się treści autorskie.
Wariacją na temat infografiki jest również prezentacja multimedialna. Możemy w niej zawrzeć więcej treści, ale równowaga między warstwą wizualną i tekstową również musi być zachowana. W przypadku prezentacji najlepiej sprawdzi się przedstawianie list lub rankingów, poświęcając każdej z pozycji po jednym slajdzie.
Treści merytoryczne z grafiką łączą również diagramy, wykresy oraz mapy. Dwa pierwsze mogą, ale nie muszą być częścią infografiki, a na mapie również można pokazać pewne dane i tendencje. Oczywiście, tworząc każdą z powyższych grafik również trzeba się kierować kryterium atrakcyjności – powinny być estetyczne i przyciągać wzrok kolorystyką.
Memy i komiksy to kolejna kategoria contentu wizualnego, który może być strzałem w dziesiątkę, ale w tym przypadku nie wystarczy wyłącznie ciekawa grafika czy obrazek – podstawą jest dobry pomysł. W przypadku memów mamy do dyspozycji sporo gotowych schematów, które wystarczy dostosować do naszej sytuacji czy kontekstu, ale komiks to wspólna praca grafika i autora tekstów. Strona wizualna nie musi być wyrafinowana, ale tekst powinien trafiać w sedno.
Wśród portali społecznościowych, na których content wizualny radzi sobie świetnie jest oczywiście Facebook, ale mając do dyspozycji grafiki czy obrazki dobrze jest skupić się na promocji również w serwisach specjalizujących się w treściach wizualnych, takich jak Pinterest (zdjęcia i filmy), SlideShare (prezentacje multimedialne) czy Flickr (zdjęcia, filmy i infografiki).
źródło: agencja content marketingu Artivia.pl