w

Jak Polacy korzystają z Pinteresta? Raport o użytkownikach i potencjale reklamowym platformy

  • Z Pinteresta w Polsce korzysta już 4,75 mln użytkowników, którzy spędzają na platformie średnio 14 minut dziennie.

  • serwis ten posiada bardzo zaangażowaną społeczność, a także ogromny potencjał reklamowy.

  • Aż 64% jego odbiorców zwraca uwagę na reklamy, a 47% wprost przyznaje, że przyczyniły się one do zakupu danego produktu.

Kto i dlaczego korzysta z Pinteresta?

By wiedzieć, jak dotrzeć do danej społeczności, trzeba ją dobrze poznać. Pinterest jest platformą, na której użytkownicy poszukują głównie inspiracji, co potwierdza 55% badanych. Najwięcej osób, 36% ankietowanych, interesują tematy związane z ważnymi wydarzeniami w życiu, takimi jak ślub czy narodziny dziecka, niewiele mniej bo 34% szuka tam pomysłów wokół świąt kalendarzowych.

Z platformy korzystają głównie kobiety, które stanowią aż 84% społeczności. Zaś 38% użytkowników to osoby w wieku 18-24 lat.

Czym interesują się użytkownicy Pinteresta? Według badania najpopularniejsze poszukiwane tam kategorie to moda (66%), uroda (61%) oraz fotografia (51%). Można zauważyć, że zainteresowania różnią się w zależności od wieku. Osoby 45+ poszukują głownie materiałów związanych z kulinariami (25%), średnia grupa wiekowa, czyli 24-44 lat, interesuje się budową i wyposażeniem wnętrz (15%), a najmłodsi – 18-24 – latkowie szukają treści związanych z modą (24%), fotografią i urodą (po 15%). 

Czy użytkownicy oglądają reklamy?

Pinterest okazuje się doskonałym miejscem do przeprowadzania kampanii reklamowych. Aż 90% jego użytkowników dokonuje zakupów online, szczególnie w kategorii „ubrania i dodatki” (58%). To sygnał dla marek z branży odzieżowej, że właśnie tam warto być. Co więcej, społeczność Pinteresta chętnie angażuje się w treści reklamowe. W kategoriach „uroda”, „moda” oraz „kulinaria” aż 89% ankietowanych przyznaje, że kliknęło w reklamę. Podobnie plasują się kategorie „elektronika”, „sport” i „wnętrza”, gdzie 87% wchodzi w reklamy.

Jak można wywnioskować z raportu, platforma Pinterest ma ogromny potencjał reklamowy. Jej użytkownicy są bardzo zaangażowani i nie tylko zwracają uwagę na reklamy, ale też chętnie w nie klikają. Co ważne – aż 47% respondentów wprost przyznało, że reklama na Pintereście przyczyniła się do ich decyzji zakupowej – mówi Katarzyna Knecht, Sales Director Open Mobi. Dodaje: Potwierdzają to także nasze działania, które dotychczas prowadziliśmy w tym serwisie. Zrealizowaliśmy na nim bowiem ponad 320 kampanii, dzięki czemu osiągnęliśmy ponad 323 miliony wyświetleń i 8 milionów odtworzeni video. Średni CTR wyniósł 0,8%, a CTR out 0,3%. To naprawdę znakomite wyniki.

Jak reklamować się na Pintereście? Trendy i dobre praktyki

Podczas badań zapytano użytkowników o to, co ma największy wpływ na atrakcyjność reklam na Pintereście. Przeważającą odpowiedzią była estetyka pinów, którą wskazało 40% uczestników badania. Kolejne to przejrzystość informacji (22%) oraz wygląd nośnika reklamowego spójny z pozostałymi pinami (15%). Za najbardziej interesujące informacje zawierane w reklamach, badani uznali informacje o nowościach i promocjach (34%) oraz tipy i lifehacki (30%). 

Respondenci różnie odpowiadali na pytanie o to, co powinno się zmienić, by reklamy przykuwały większą uwagę. 32% woli, by były one spójne z pozostałymi pinami, a 20% uważa, że powinny się one mocniej wyróżniać. Jak to rozwiązać? Planując kampanię na tej platformie, warto przygotować kilka różniących się od siebie kreacji, by zaspokoić zróżnicowane preferencje użytkowników – radzi Katarzyna Knecht, Sales Director Open Mobi.

Należy też zwrócić uwagę na wiek grupy docelowej. Młodzi dorośli w wieku 18-24 lat najbardziej zwracają uwagę na atrakcyjność pinów i unikatowe, kreatywne grafiki. Osoby w wieku 25-44 to z kolei grupa, która najmniej zwraca uwagę na reklamy. Dlatego, by przyciągnąć ich uwagę, reklamy powinny bardziej wtapiać się w treści. Kierując przekaz do osób 45+, warto natomiast zadbać o przejrzystość informacji i skupienie uwagi na funkcjonalności produktu. 

Analiza danych z raportu to klucz do skutecznej kampanii na Pintereście. Potencjał tej platformy ciągle rośnie, w ciągu 2 lat przybyło na nią bowiem ponad milion osób. Poszukując skutecznych kanałów komunikacji, warto więc zwrócić uwagę właśnie na ten serwis. 


Pinterest – jak to zmierzyć? Wywiad z Anną Miotk.

Pinterest – tworzenie własnej marki

Czy Pinterest będzie marketingowym eldorado? Rozmowa z Tomaszem Nadolnym.

Delio

delio – supermarket online z nową kampanią

Fałszywe opinie

Kary za fałszywe opinie w internecie – decyzje Prezesa UOKiK