Patagonia to firma odzieżowa założona w 1973 roku i specjalizująca się w produkcji odzieży turystycznej. Marka mocno angażuje się w programy proekologiczne – odzież produkowana jest wyłącznie z bawełny organicznej, a od 1985 do 2007 roku przekazała na cele związane z ochroną przyrody ponad 29 milionów dolarów. Szukając kolejnych rozwiązań ekologicznych firma postawiła na program Zero Waste.
Zero Waste to nowy trend, który w Polsce zaczął być popularny po wydaniu książki „Pokochaj swój dom” (Bea Johnson). Ruch skupia się na kilku podstawowych założeniach (5R):
- refuse, czyli zrezygnowanie z zakupu produktów,
- reduce – ograniczanie użycia,
- reuse to ponowne wykorzystanie rzeczy,
- recycle recyklinguj,
- rot to nic innego jak gospodarowanie pozostałościami poprzez stworzenie kompostownika, lub segregowania śmieci odznaczając te z kategorii bio.
W wersji Patagonii wygląda to następująco:
REFUSE/REDUCE: zrezygnuj z zakupów u nas, jeśli nie potrzebujesz kolejnych rzeczy. Firma nie namawia do zakupów swoich produktów, co więcej z okazji Black Friday zdecydowali się na kampanię, w której zachęcają do niekupowania ich produktów. (chcielibyśmy się dowiedzieć jakie były efekty sprzedażowe).
REPAIR: dzięki dożywotniej gwarancji Patagonia oferuje możliwość bezpłatnego naprawienia rzeczy. Firma zachęca też do samodzielnego cerowania własnych rzeczy. A w ich sklepie można też znaleźć podręczny zestaw do szycia.
REUSE: marka otworzyła własny kanał sprzedażowy na platformie ebay, gdzie można sprzedaż używaną odzież tej marki. Niesprzedane ubrania nie trafiają na wysypiska (tak właśnie robi wiele firm odzieżowych), a trafia bezpłatnie do najbardziej potrzebujących ludzi.
RECYCLE: recyklingujemy tylko te rzeczy, które już nie nadają się do noszenia i do naprawy. Ubrania Patagonii można wysłać do firmy. W rok Patagonia odebrała 45 ton odpadów i stworzono dzięki temu 34 tony nowych ubrań.
REIMAGINE:
PATAGONIA – Common Threads from DOKUMENT FILMS on Vimeo.