Spośród 21,6 mln internautów w Polsce, ponad 12,5 mln odwiedza platformy sklepowe. Coraz więcej konsumentów docenia, że zakupy internetowe można robić przez całą dobę (86 proc.), możliwość dostawy do domu (81 proc.) oraz łatwość w porównywaniu ofert (81 proc.) – wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Kupuję w internecie 2014”.
Mimo że odzież jest najczęściej wybieraną kategorią wśród internautów kupujących w sieci (28 proc.), to przez ostatnie 5 lat największy wzrost popularności odnotowała kategoria Perfumy i kosmetyki (460 proc.). Jest to podyktowane faktem, że dopiero od niedawna sieci drogeryjne i kosmetyczne są obecne w kanale online. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się również sklepy wielobranżowe oraz oferujące produkty dla dzieci i zabawki.
– Według internautów e-zakupy są wygodne i łatwe, a także często tańsze od tych tradycyjnych. W ciągu ostatnich 5 lat liczba ich użytkowników wzrosła o 43 proc. Stało się to za sprawą kilku czynników, m.in. rozwinęła się oferta e-sklepów branżowych (wzrost o 3,9 mln internautów), odzieżowych (wzrost o 2,8 mln) czy elektronicznych (wzrost o 2,3 mln). – tłumaczy Karolina Karaś z Gemius Polska. – Nie zapominajmy też o tym, że podniosła się liczba polskich internautów, co wpływa na jeszcze większe zainteresowanie zakupami w Internecie – dodaje Karaś.
Jak wynika z raportu, szczególną uwagę e-konsumenta przykuwają w Internecie promocje i wyprzedaże. Od 2009 r. popularność tej kategorii wzrosła ponad siedmiokrotnie. Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się natomiast zakupy grupowe, których popularność na przestrzeni ostatnich pięciu lat spadła o 37 proc.
– Na wzrost popularności zakupów online ma wpływ jeszcze kilka czynników. Są to zarówno edukacyjne akcje takie jak „Kupuję w Internecie”, której Codemedia jest partnerem, ale także duża praca całego polskiego sektora e-commerce, który sukcesywnie wdraża nowe rozwiązania, szczególnie z zakresu obsługi klienta, czyniące zakupy w Internecie prostszymi i wygodniejszymi. To jednocześnie efekt wielu kampanii reklamowych skupiających się nie tylko na ofercie sklepów online czy tak popularnych promocjach, ale również na korzyściach e-zakupów dla konsumentów – dodaje Łucja Gdala, Managing Director w Codemedia.
Raport został przygotowany w ramach drugiej edycji akcji edukacyjnej „Kupuję w Internecie” realizowanej przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Jej celem jest pokazanie Konsumentom, że zakupy w Internecie są łatwe, szybkie i wygodne. Kampania ma charakter cykliczny. Tegoroczna akcja promocyjna odbędzie się w listopadzie, natomiast edukacja Konsumentów trwa przez cały rok. Partnerem raportu i akcji „Kupuję w Internecie” jest niezależna agencja mediowa Codemedia oraz firma badawcza Gemius Polska. Dane można pobrać ze strony kupujewinternecie.info.pl.
Źródło: mat.pras.