w

Najważniejsze umiejętności marketingowca freelancera – które z nich powinna posiadać każda osoba pracująca w tej branży?

Umiejętności marketingowca freelancera
umiejętności marketingowca freelancera

Osoba, która zastanawia się nad pracą w marketingu, do wyboru ma mnóstwo możliwości. Pod tym jednym pojęciem tak naprawdę kryje się bowiem wiele różnych zawodów – chociażby opracowywanie strategii dla mediów społecznościowych, tworzenie całych kampanii czy rozwijanie startujących dopiero biznesów. Mówiąc krótko – kilka osób zajmujących się marketingiem może robić zupełnie inne rzeczy. Nie sposób być też specjalistą od wszystkiego, dlatego warto znaleźć swoją niszę. Istnieją jednak pewne podstawowe umiejętności marketingowca freelancera, który powinien posiadać każdy.

Pisanie skutecznych treści

Marketing w dużej mierze opiera się na tworzeniu efektywnych treści. Obojętnie, czy chodzi o komunikację w social media, tworzenie tekstów na strony www czy przygotowanie oferty dla kontrahenta. Każdy z tych aspektów wymaga sprawnego stosowania języka korzyści, dostosowania komunikatów do grupy odbiorców i wzbudzenia zainteresowania. Do tego wszystkie przyda się też wiedza, jak dobierać słowa kluczowe. Okaże się ona niezastąpiona nie tylko przy tworzeniu treści blogowych, ale także projektowania tekstów do wykorzystania na wszystkich innych obszarach, gdzie znaczenie ma pozycjonowanie – choćby tekstów reklamowych na stronach internetowych.

Doświadczenia użytkownika

Trudno trafić ze swoim komunikatem do klientów, jeśli nie jest się świadomym ich potrzeb i nie umie się im przekazać treści w odpowiedni sposób. A z tym aspektem związane są w sumie dwie umiejętności marketingowca freelancera – komunikacja i skupienie na doświadczeniach użytkownika. Inaczej należy formułować komunikaty kierowane do osób ze średnim wykształceniem, a już w zupełnie inny do grupy docelowej działającej w konkretnej branży. Trzeba więc wiedzieć nie tylko co, ale i jak mówić. Duże znaczenie ma też doświadczenie użytkownika. Osoby, na których dana oferta czy strona wywarła złe wrażenie, w większości nie wrócą już do danej firmy. Trzeba więc mieć świadomość, co odstrasza, a co przyciąga i umiejętnie wykorzystywać te wiadomości w celu zwiększenia konwersji.

Wyczulenie na estetykę

Wiedza o tym, co się sprzedaje i w jaki sposób o tym pisać, by osiągnąć jak największe zyski to jedno. Duże znaczenie ma jednak także pierwsze wrażenie. A za to z kolei odpowiada przede wszystkim estetyka. Nawet najlepszy tekst się nie obroni, jeśli wygląd oferty czy strony internetowej odstraszy od jego przeczytania. Umiejętności marketingowca freelancera powinny więc dotyczyć także aspektów estetycznych. W tym obszarze przyda się chociażby podstawowa wiedza co do sposobu łączenia kolorów, dobierania czcionki i grafiki i dostosowania wyglądu tekstu w taki sposób, by był bardziej przyjazny użytkownikom.

Umiejętności marketingowca freelancera związane z komunikacją

Praca w marketingu wymaga też posiadania umiejętności budowania marki osobistej. Freelancer musi przecież w jakiś sposób przyciągnąć do siebie klientów i wyróżnić się spośród konkurencji. Zbudowanie dobrej reputacji wcale nie jest proste, za to czasem wystarczy jeden zły ruch, by ją stracić. Marketingowiec powinien więc wiedzieć, w jaki sposób się komunikować i jak reklamować się wśród potencjalnych klientów. Powinien zadbać także o większą rozpoznawalność i to na różne sposoby. Może to zrobić chociażby poprzez budowanie własnej społeczności i kreowanie siebie na eksperta od marketingu. Tutaj świetnie sprawdzi się chociażby prowadzenie branżowego bloga czy grupy na Facebooku, gdzie członkowie znajdą wiele przydatnych materiałów. Warto też nawiązywać znajomości z innymi marketingowcami, uczestniczyć w imprezach branżowych czy nawet samemu organizować spotkania, na których można poznać się z innymi freelancerami.

Kwestie administracyjno-prawne

Kwestie administracyjno-prawne to ten obszar, o którym przynajmniej podstawowe pojęcie powinien mieć każdy freelancer – nie tylko ten, który rozpoczyna karierę w marketingu. Wprawdzie do skonstruowania umowy zawsze można zatrudnić prawnika, a do kwestii związanych z fakturami – księgową. Nie zmienia to jednak faktu, że trzeba mieć przynajmniej podstawową wiedzę w zakresie przepisów obowiązujących w danej branży, wiedzieć, jak zarządzać firmą i orientować się w kwestiach podatkowych.


Zobacz też:

Burza mózgów nie zawsze musi przebiegać w ten sam sposób. Metod rozwiązywania problemów jest co najmniej kilka

Burza mózgów według charrette procedure – sposób na rozwiązanie konkretnych problemów w dużej grupie i przy ograniczonym czasie

Jak podczas 5-minutowych sesji burzy mózgów wygenerować aż 108 pomysłów, czyli kilka słów o brainwriting 635

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Efektywna strategia sprzedaży

    Cyfrowa rewolucja w świecie… etykiet cenowych

    Przykładowy brief reklamowy

    O sztuce tworzenia skutecznego briefu marketingowego i 5 najczęstszych błędów marketerów