Budowanie świadomości marki w obszarze B2B powinno znacząco różnić się od działań skierowanych do indywidualnych klientów – czyli obszaru B2C. To ogromne wyzwanie dla marketerów, a także PR-owców. Kupujący z sektora B2B ma jasno sprecyzowane wymagania, bazuje na danych, a także rozlicza markę z podejmowanych działań. Budowanie świadomości marki w obszarze B2B wymaga też dokładnego definiowania potrzeb klientów biznesowych. Znana marka i dobrze prowadzona strategia są gwarantem sprzedaży i lojalnych klientów.
Skuteczne działania, mające na celu budowanie świadomości marki wśród klientów biznesowych, są kluczowe. Bowiem pozyskiwanie i utrzymanie klientów jest ważnym i nadrzędnym celem każdej firmy. Im lepiej skonstruowana marka – tym większe szanse na rozwój biznesu.
Budowanie świadomości marki = zaufanie
Zwiększone zaufanie do marki zapewnia większą liczbę klientów, a także lojalność wobec danej firmy. Co to oznacza w perspektywie długoterminowej? Większą sprzedaż, a także możliwość podnoszenia cen – bez straty klientów. Lojalność konsumencka ma ogromne znaczenie.
Świadomość marki ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy. Rozpoznawalny i zaufany brand jest gwarancją sprzedaży, dlatego gra toczy się o wysoką stawkę – mówi Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający agencji PR Commplace. – Klienci biznesowi są bardziej skłonni do podejmowania rozmów z markami, które są znane i cenione na rynku. Istotne jest zaufanie do podejmowanych przez firmę działań, a także jej renoma. Świadomość i przynależność marki są w stanie zwiększyć klikalność i współczynniki konwersji w reklamach internetowych nawet trzykrotnie. Należy pamiętać, że jest to czasochłonny proces, ale efekty są warte czekania.
W budowaniu świadomości marki kluczowe znaczenie odgrywają narzędzia, jakimi posługują się marketerzy.
Spis treści
Zacznij od strategii
Firmy powinny zacząć od opracowania strategii działań. Muszą ustalić realistyczne cele, które są mierzalne, a następnie rozpocząć budowanie wokół nich marki. Niezbędne są także odpowiednio dobrane narzędzia.
Liczy się marka w B2B. A marka to cały wizerunek, czyli więcej niż firmowe logo. To identyfikacja, którą klienta rozpozna, przypomni sobie, skojarzy, a nie tylko znaczek graficzny. – dodaje Bartosz Zieliński z Commplace. – Strona powinna być nowoczesna, zoptymalizowana, a także interaktywna. To wizytówka firmy. Kolejnym elementem są kampanie PR, SEO, pay-per-click i aktywność w SoMe, które pomogą dotrzeć odpowiednim klientom do Twojej witryny. I co najważniejsze – ciągła analiza i poprawa stopnia konwersji.
Same działania w Internecie to zdecydowanie za mało. Świadome marki prowadzą kampanie employer brandingowe na szeroką skalę. Najlepszymi ambasadorami marki są jej pracownicy. Czynnik ludzki zyskuje na znaczeniu, a firmy, realizując kampanie z udziałem swoich pracowników, stają się wiarygodne w środowisku B2B.
Twórz spersonalizowane treści
Kampanie z udziałem pracowników, a także dodatkowo generowane treści, powinny być spersonalizowane pod klienta B2B. Marka powinna być krok do przodu – na początku ustalić, jakie grupy docelowe chce pozyskać, a następnie tworzyć content, którego one wymagają. Firmy powinny udostępniać i promować treści zgodne ze swoją strategią. Budowanie świadomości marki to także obecność na kongresach gospodarczych i branżowych, wypowiedzi w wysokozasięgowych mediach biznesowych i branżowych, a także ekspercie wypowiedzi na LinkedIn.
Marki powinny badać także świadomość – spontaniczną, wspomaganą, a także TOM, czyli Top of Mind Awareness. Tylko za pomocą rzetelnych analiz będą mogły wprowadzać realne zmiany, które przełożą się na wymierne efekty.
Jeden komentarz
Dodaj odpowiedź