w , ,

Czym się różni copywriting B2B i B2C?

A hand holding a book copywriting b2b

Wiele współczesnych tendencji sugeruje, że copywriting B2B i B2C staje się coraz bardziej istotnym narzędziem. Jego celem jest przekonywanie potencjalnych klientów, aby zwrócili uwagę na Twoją firmę zamiast przeglądać jedynie wyniki wyszukiwania Google. Nie można jednakże zapominać o istotnej różnicy między ogłoszeniem o pracę w lokalnej kawiarni a broszurą, która ma za zadanie przyciągnąć klientów do kupna Twoich produktów bądź usług.

W świecie copywritingu B2B większość informacji jest kierowana do innych firm z Twojej branży lub tych, które wspierają Twoją działalność. Natomiast w przypadku copywritingu B2C sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Działania PR-owe i marketingowe są skierowane głównie do konsumentów, a komunikacja między firmami praktycznie nie występuje. Dobrym przykładem tego typy copywritingu jest artykuł na blogu podróżniczym dla 40-latków planujących wakacje w Grecji.

Zrozumienie optymalnego wykorzystania obu tych narzędzi, tak jak robią to profesjonaliści w  Smart Content, ma kluczowe znaczenie dla współczynników konwersji tworzonych treści. Istnieje kilka prostych sposobów, aby stwierdzić, czy lepszą opcją dla Twoich potrzeb jest copywriting B2B, czy B2C. Właśnie na tym się skupimy.

Krok 1: Określ grupę docelową

Większość potencjalnych odbiorców B2B to złożona grupa, składająca się z profesjonalistów, osób decyzyjnych oraz ekspertów branżowych. Nie są oni nastawieni na przeglądanie mediów społecznościowych i podążanie za kolejnym popularnym trendem. Aktywnie poszukują za to korzystnego zwrotu z inwestycji, który może zaoferować Twoja firma. Będą chcieli z Tobą współpracować, o ile zapewnisz realną wartość dla ich działalności.

A purple pie chart with white text copywriting b2b

Źródło badań –149 Eye-Opening Sales Stats to Consider in 2024 (By Category) (spotio.com)

Copywriting B2B pozwala na budowanie długofalowych relacji. Nie ma w tym nic dziwnego, gdy weźmiemy pod uwagę, że 90% klientów B2B twierdzi, że treści online mają duży wpływ na ich wybory zakupowe. Z kolei odbiorcy B2C zmieniają swoje gusta z minuty na minutę i są bardziej zainteresowani zaspokojeniem natychmiastowych potrzeb, niż budowaniem długoterminowej interakcji.

Krok 2: Dostosuj ton i język wypowiedzi

Zwracając się do odbiorców B2B, możesz korzystać z bardziej profesjonalnego języka. Ten rodzaj komunikacji ma kluczowe znaczenie dla sukcesu. Klienci czują się lepiej, gdy dostawcy dostarczają wnikliwych informacji, które usprawniają ich doświadczenia zakupowe. Pamiętaj jedynie, aby nie przesadzić z bezpośrednią reklamą „w twarz”, lepiej wykorzystać branżową terminologię, język korzyści i przytoczyć aktualne badania w Twojej branży.

Z kolei komunikacja B2C pozwala używać znacznie bardziej nieformalnego i przyjaznego tonu wypowiedzi. Słowa mogą być znacznie bardziej swobodne i odpowiednio dostosowane do grupy docelowej, tak aby klienci mieli poczucie, że się „przyjaźnią” z konkretną marką. Możesz też budować historie oparte na emocjach, dzięki czemu przekaz jest łatwo przyswajalny i angażujący.

Krok 3: Dopasuj długość i język komunikatów

W ramach B2B komunikacja powinna przybierać bardziej złożony charakter, przypominając opowieść. Kreuje się historię o usługach i produktach, która wymaga uzasadnionych informacji, popartych dowodami oraz dogłębnymi danymi. Takie podejście lepiej trafia do profesjonalistów. Jest ono pożądane, biorąc pod uwagę, że ponad 70% ich procesu decyzyjnego odbywa się online, a polega on na zbadaniu rynku jeszcze przed nawiązaniem kontaktu z przedstawicielami handlowymi.

A blue and purple pie chart copywriting b2b

Źródło danych – https://www.forbes.com/sites/ryanerskine/2017/12/28/how-to-turn-b2b-buyers-into-sales-leads-according-to-data/?sh=4324b8f5a186

Treści B2C są bardziej konkretne i zwięzłe. Tworzy się je tak, aby przyciągać uwagę i szybko dostarczać wartość, bowiem 80% osób decyzyjnych skłania się ku serii artykułów zamiast reklam w celu zebrania informacji o firmie. To są grupy docelowe copywritingu B2B, a nie przypadkowi odbiorcy krótkich postów, jak to się dzieje w B2C copywritingu. 

Krok 4: Zwróć uwagę na to, jak wygląda cykl zakupowy Twoich klientów

Cykl zakupowy klientów B2B bardziej przypomina maraton, niż sprint. Ich głównym celem nie jest dokonanie jednorazowego zakupu, tylko cykliczne uzupełnienie półek według potrzeb. Dlatego klienci biznesowi chcą wspierać długoterminowe relacje oparte na zaufaniu. Jeśli robią zakupy u jednego sprzedawcy, pomaga im to zaoszczędzić czas i pieniądze.

Konsumenci nie przejmują się tym aż tak bardzo. Wystarczy iść do dowolnego sklepu spożywczego, żeby przekonać się, że ludzie sięgają po różne marki, rodzaje żywności, a nawet ulubione przekąski w oparciu o cenę, marketing i trendy. Spontaniczność i kreatywność są prawdziwymi zaletami w komunikacji B2C.

Krok 5: Wykorzystaj strategię wezwania do działania (CTA)

Wezwania do działania (Call to Action, CTA) w komunikacji B2B są potrzebne, aby ciągłe podtrzymywać zaangażowanie i zainteresowanie klientów. Zwroty takie jak „Pobierz kompleksowy przewodnik po..” lub „Zapewnij sobie ekskluzywne miejsce na webinarze” subtelnie nakłaniają użytkownika do zgłębienia tematu i zaangażowania się w Twoją markę. W rezultacie, coraz więcej klientów przekonuję się o tym, że jesteś ekspertem godnym zaufania.

Korzystanie z CTA w copywritingu B2C wygląda zupełnie inaczej. Głównym celem tego narzędzia jest skłonienie konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie. Hasła „Kup teraz” lub „Zostało kilka sztuk!” wywołują stan emocjonalny charakteryzujący się obawą, że mogą przegapić coś ważnego lub ekscytującego, tak zwane „Fear Of Missing Out” (FOMO).

Podsumowanie

Nie istnieje żadna sprawdzona i uniwersalna metoda komunikacji z klientami. Niestety, ale taka jest prawda. Łamanie zasad jest tutaj prawie tak samo ważne, jak ich przestrzeganie. Nie mniej jednak zrozumienie podstawowych różnic między B2B i B2C copywritingiem znacznie ułatwia tworzenie wysokiej jakości treści.

Współpraca z firmami copywriterskimi, które wyraźnie rozróżniają komunikację B2B i B2C, pomaga w budowaniu jakościowych relacji klientów z  marką, tworząc jej tożsamość. Pomagają bowiem tworzyć teksty, które będą solidnym fundamentem dla kreowania skutecznych kampanii marketingowych.

Natomiast niezależnie od tego, czy chodzi o dystrybucję treści B2B, współpracę z firmami copywriterskimi, czy też poszukiwanie usług związanych z treściami SEO, uzyskanie kluczowych porad od ekspertów zacznij od określenia własnych oczekiwań i potrzeb.


  1. Budowanie widoczności marki online dzięki outreach marketingowi
  2. 7 umiejętności copywriterskich, które powinien opanować każdy marketer
  3. Jak powinien wyglądać skuteczny tekst sprzedażowy? 4 elementy, o których warto pamiętać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

A girl holding a red sign over her face budowanie widoczności marki

Budowanie widoczności marki online dzięki outreach marketingowi

A sign on a sidewalk kierunek kreatywny śpiwory

Agencja Kierunek Kreatywny z kampanią dla Pracowni Sprzętu Alpinistycznego Małachowski