w

Dlaczego każdy twórca treści powinien mieć content plan?

Content plan
content plan

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że dla działalności w internecie ogromne znaczenie ma tworzenie wartościowych treści. I chodzi tu nie tylko o artykuły, ale także o filmy na YouTube i TikToku czy posty na Instagramie. Choć forma przekazu w każdym medium jest inna, to jedno pozostaje niezmienne – spójny content plan przyniesie znacznie lepsze efekty niż działanie na oślep.

Dlaczego content plan jest tak ważny?

Za tworzeniem planu treści przemawia co najmniej kilka argumentów.

  1. Przekaz jest spójny.
  2. Nie trzeba za każdym razem zastanawiać się, o czym tym razem napisać albo jaką treść opracować – wystarczy zajrzeć do content planu.
  3. Łatwiej zachować konsekwencję – często najtrudniej zabrać się do działania. Kiedy kolejne kroki są rozplanowane, a terminy określone, wszystko staje się prostsze.
  4. Content plan pozwala dbać o regularność, a ta jest niezwykle ważna, jeśli chce się podtrzymywać uwagę odbiorców i dalej rozwijać swoją działalność w internecie.

I choć na tworzenie content planu trzeba poświęcić czas, to z pewnością takie działanie zaprocentuje. Wprawdzie bez harmonogramu też jest się w stanie osiągnąć konkretne cele, ale to znacznie trudniejsze, a co za tym idzie – szanse na powodzenie maleją. Zamiast więc utrudniać sobie życie, najlepiej uczynić tworzenie treści jak najprostszym.

Krok pierwszy – kim są odbiorcy treści?

Tworzenie content planu wbrew pozorom nie zaczyna się od wyciągnięcia kartki papieru albo otwarcia notatnika i spisania pomysłów.

Wartościowy jest tylko ten content, który taką wartość ma według samego odbiorcy. Nie ma znaczenia, jak bardzo sam twórca jest dumny ze swoich treści. Właśnie dlatego wybór tematów zawsze powinien odbywać się z uwagi na odbiorców. A to oznacza, że trzeba dobrze ich poznać.

Tu wkracza więc pojęcie tak często powtarzane przy tematach marketingowych – grupa docelowa. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Kim jest potencjalny odbiorca treści?
  • Co go interesuje? Czego oczekuje od treści?
  • Jaka forma przekazu może go zainteresować?

Ty tylko kilka z podstawowych pytań, które warto zadać. Nie zawsze wartościowy content musi być np. wyczerpującym poradnikiem. Niektóre osoby szukają przede wszystkim rozrywki albo motywacji – dla nich wartościowe będą więc treści, które umilą im dzień albo sprawią, że od razu zechcą działać. Tu znów wszystko zależy jednak od konkretnej grupy docelowej. Właśnie dlatego znajomość swoich odbiorców jest tak istotna.

Jaki cel ma content?

Wiadomo już, kto jest odbiorcą treści i co może go zainteresować. Teraz warto się zastanowić, czemu w ogóle te treści mają służyć.

Tworzenie contentu dla samego contentu nie ma sensu. W końcu pochłania to mnóstwo czasu, energii i wielokrotnie także pieniędzy. Trzeba więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy takie treści pozwolą osiągnąć zamierzony cel. To może być np. zwiększenie ruchu na stronie, budowanie pozycji eksperta albo zwiększanie świadomości marki.

Określenie swojego celu jest ważne z dwóch względów. Po pierwsze, pozwala ocenić, czy strategia działań content marketingowych w ogóle pozwoli go osiągnąć. Po drugie, ułatwi weryfikowanie tematów przy opracowywaniu planu.

Jak tworzyć content plan?

Po tych dwóch wstępnych krokach można już opracować swój content plan. Weryfikacja każdego tematu powinna przy tym przebiegać w oparciu o dwa pytania:

  1. Czy to zainteresuje docelowego odbiorcę?
  2. Czy to pomoże mi osiągnąć mój cel?

Jeśli temat przejdzie próbę tych dwóch pytań, może znaleźć się w content planie.

No dobrze, ale w takim razie skąd w ogóle czerpać pomysły na tematy? Tutaj możliwości jest kilka:

  • komentarze pod poprzednimi treściami,
  • najczęściej zadawane pytania,
  • strony konkurencji,
  • narzędzia do określania fraz i nagłówków – Keyword Planner, Senuto Semstorm, Answer the Public itd. Jeśli dane frazy są najczęściej wyszukiwane, to oznacza też, że bardzo dużo osób jest zainteresowanych danym tematem.

Kolejny krok to ułożenie tych tematów w odpowiedniej kolejności tak, by stworzyć jak najbardziej spójny plan. Warto też określić konkretne dni publikacji oraz konkretne dni przeznaczone na opracowywanie treści. To znacznie ułatwi zachowanie regularności i wdrożenie content planu w życie.


  1. Dlaczego artykuł ekspercki jest lepszy od tradycyjnych artykułów sponsorowanych i jakie może przynieść korzyści?
  2. Jak wykorzystać archetypy w strategii content marketingowej?
  3. Jak opracować strategię działań content marketingowych, by za pomocą treści osiągnąć wyznaczone cele?
Agencja pzl logo

PZL dla T-Mobile

Zanim zamarzną serca. Wesprzyj potrzebujących dołączając do zbiórki pieniędzy na zakup materiałów ocieplających i agregatów prądu dla buczy

Zanim zamarzną serca. Wesprzyj potrzebujących dołączając do zbiórki pieniędzy na zakup materiałów ocieplających i agregatów prądu dla Buczy