Wiele osób zdaje sobie sprawę z potęgi content marketingu. Niestety duży procent z nich zamiast odpowiednio się przygotować, od razu przechodzi od myśli do czynu. Tymczasem to właśnie dobrze przemyślana strategia działań content marketingowych pozwala w pełni wykorzystać potencjał treści. Jak w takim razie ją opracować i o czym koniecznie trzeba pamiętać?
Spis treści
Czym jest content marketing?
Content marketing (marketing treści) to podejście marketingowe, które – jak sama nazwa wskazuje – wykorzystuje treść do osiągnięcia celów marketingowych (np. zaangażowania odbiorców, zwiększenia sprzedaży, wzbudzenia zaufania czy zwiększenia rozpoznawalności). Taką treścią mogą być zarówno wpisy blogowe, jak i filmy, podcasty, infografiki, ebooki itd.
Założenie jest przy tym proste – odbiorca musi dostać wartość i co więcej, wartość ta musi mu zostać przekazana za darmo. W praktyce oznacza to więc, że na końcu wpisu blogowego tworzonego w ramach strategii content marketingowej nie znajdzie się nawoływanie do sprzedaży, a tym bardziej twórca contentu nie przygotuje filmiku czy grafiki skupionego tylko na promocji.
Strategia działań content marketingowych zakłada przygotowywanie takich treści, które naprawdę okażą się dla odbiorcy wartościowe. I tu od razu uwaga – to odbiorca rozstrzyga, czy ta wartość rzeczywiście tam jest. Nie ma znaczenia, co na ten temat sądzi sam twórca.
Content marketing nie prowadzi przy tym bezpośrednio do sprzedaży, ale mimo tego może być naprawdę skutecznym narzędziem do osiągnięcia tego celu. Przykładowo, jeśli odbiorca uzna, że treść rzeczywiście ma dużą wartość, może chętnie wracać po więcej, polecać profil czy stronę innym osobom, a także pozbyć się ewentualnych obiekcji związanych ze skorzystaniem z oferty.
Jak powinna wyglądać strategia działań content marketingowych?
Skoro wiadomo już, czym jest content marketing, czas skupić się na konkretnych krokach do opracowania i wdrożenia skutecznej strategii treści. Te kroki to:
- Ustalenie celów
- Określenie grupy docelowej
- Opracowanie treści dla różnych etapów podróży
- Badanie słów kluczowych
- Stworzenie kategorii tematycznych
- Przygotowanie planu publikacji.
1. Ustalenie celów
Tworzenie strategii contentowej zawsze powinno się rozpocząć od udzielenia odpowiedzi na pytanie „co chcę osiągnąć poprzez podjęte działania?”. Inne treści będzie tworzyła osoba, która zamierza zwiększać rozpoznawalność, a na innych skupi się ten przedsiębiorca, któremu zależy na budowaniu pozycji eksperta.
Kampania content marketingowa nie musi się przy tym skupiać tylko na jednym celu. Równie dobrze blog, kanał na YouTube czy profil na Instagramie może posłużyć do kilku na raz. Nie zmienia to jednak faktu, że trzeba wiedzieć, gdzie i po co zmierza się z opracowywaniem treści.
2. Określenie grupy docelowej
Kolejny krok, którego nie można pominąć, to określenie grupy docelowej. Krótko mówiąc, trzeba wiedzieć, kto będzie odbiorcą treści, jakie ma obawy, przyzwyczajenia, jaki sposób komunikacji preferuje, jakie problemy chce rozwiązać itd.
Warto też dodać, że konieczne zwykle okaże się tworzenie kilku person, bo osoby znajdujące się w grupie docelowej mogą mieć nieco inne powody do sięgania po te same treści. Z tego powodu pomocna może okazać się segmentacja rynku, a więc pogrupowanie klientów z uwagi na ich podstawowe cele. Do tego potrzebne będą oczywiście dane – m.in. demograficzne, geograficzne i behawioralne. Im lepiej jednak zna się swoich odbiorców, tym lepiej też można zaspokajać ich potrzeby i tym skuteczniej osiągać kolejne cele przy pomocy content marketingu.
3. Opracowanie treści dla różnych etapów podróży
Określenie grupy docelowej to świetny punkt wyjścia, ale pozostaje jeszcze druga kwestia. Nie każda osoba zaglądająca na stronę internetową, znajduje się na tym samym etapie podróży.
Przykładowo: załóżmy, że wedding plannerka tworzy content związany z organizacją wesela. Na jej blog trafią np. osoby, które nawet jeszcze nie wiedzą, że warto skorzystać z takich usług i szukają tylko wskazówek dotyczących organizacji uroczystości na własną rękę. Z drugiej strony pojawią się też takie, które rozważają skorzystanie z pomocy przy uroczystości. Będą też i te, które są zdecydowane na usługi wedding plannerki, ale nie wiedzą, jak wybrać odpowiednią specjalistkę.
Każda z tych osób będzie zainteresowana treściami na blogu, ale też dla każdej z nich inny rodzaj treści okaże się wartościowy. Właśnie dlatego warto zastanowić się, na jakim etapie podróży mogą znajdować się odbiorcy treści i zaplanować content dla każdej z tych kategorii.
4. Badanie słów kluczowych
Co może zainteresować grupę docelową? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć, pytając u źródła. Wystarczy przeanalizować frazy najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę. To może podsunąć wiele pomysłów na treści, które rzeczywiście będą cieszyć się zainteresowaniem, a przede wszystkim – wpasują się wprost w potrzeby odbiorców.
Poza tym, dobierając słowa kluczowe, jest się też w stanie optymalizować treść pod względem SEO. To z kolei pozwoli osiągnąć wyższą pozycję w Google, a tym samym – stać się lepiej widocznym w internecie. Do tego celu można wykorzystać zarówno płatne narzędzia, takie jak Senuto czy Semstorm, jak i sięgnąć po darmowe opcje – podpowiedzi wyszukiwarki, planner słów kluczowych czy strony oferujące kilka bezpłatnych wyszukiwań dziennie.
5. Tworzenie kategorii tematycznych
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że kategorie tematyczne mają niewielkie znaczenie pod kątem strategii content marketingowej. Tak naprawdę pozwalają jednak odbiorcy sprawniej poruszać się po treściach, a przede wszystkim zapoznać ze wszystkim, co może go zainteresować.
Kategorie tematyczne to większe zbiory pozwalające na przyporządkowanie treści ze sobą powiązanych. Można to robić m.in. poprzez dodawanie kategorii i tagów. Przy okazji warto też wykorzystać linkowanie wewnętrzne, które pozwoli poruszać się między treściami, a przy okazji korzystnie wpływa na SEO.
6. Przygotowanie planu publikacji
Plan publikacji – czy jak kto woli: kalendarz treści – to sposób na strategiczne tworzenie contentu, dostosowanie go do wszystkich person i etapów, na których znajdują się odbiorcy, a także do zachowania konsekwencji w tworzeniu i publikacji.
Strategia działań content marketingowych opiera się bowiem nie tylko na jakości. Ogromne znaczenie ma także ilość i ciągłe działanie. Dzięki kalendarzowi będzie to łatwiejsze, a przy okazji do treści nie wkradnie się chaos. Wiedząc z dużym wyprzedzeniem, co pojawi się na kanale czy profilu w kolejnych tygodniach, łatwiej jest rzeczywiście dążyć do osiągnięcia konkretnych celów, dbać o różnorodność i utrzymywanie uwagi odbiorców.