Każdy, kto myśli o obecności w sieci – choćby stronie firmowej czy blogu – na pewno słyszał o „SEO” czy ruchu organicznym. Często powtarza się, że ten aspekt ma duże znaczenie i może przełożyć się na więcej wejść na stronę, większą liczbę klientów i większe zyski. Co to jednak oznacza w praktyce? Dlaczego dobór słów kluczowych ma aż takie znaczenie? Czy rzeczywiście się to opłaca? I przede wszystkim – czy warto skorzystać z płatnej pomocy specjalisty od SEO, skoro o optymalizację można zadbać także na własną rękę?
Spis treści
Czym jest SEO?
SEO to skrót pochodzący od angielskiego Search Engine Optimization, co można przetłumaczyć jako optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Oczywiście te słowa też niewiele mówią osobie, która dopiero zapoznaje się z tematem. Prawdopodobnie wydają się równie niejasne co wspomniane już „słowa kluczowe” czy „ruch organiczny”.
Aby wytłumaczyć, jak duże znaczenie ma SEO i na czym wspomniana optymalizacja polega, najlepiej na chwilę postawić się na miejscu osoby szukającej informacji w sieci. W internecie można znaleźć praktycznie wszystko. Co więcej, po wpisaniu jakiegokolwiek zagadnienia zwykle ma się do wyboru setki czy nawet tysiące stron. Nikt nie lubi jednak tracić czasu na przeglądanie treści niezgodnej ze swoimi oczekiwaniami. Użytkownicy chcą jak najszybciej uzyskać potrzebne informacje.
Poszukiwania zaczynają od wpisania odpowiednich słów kluczowych w pasku wyszukiwarki. Przykładowo, jeśli ktoś chce się dowiedzieć, czym jest SEO, prawdopodobnie wpisze hasło „SEO co to” czy „SEO co to znaczy”. Po kliknięciu „enter” pojawi się kilka stron udzielających odpowiedzi na to pytanie. Jeśli taki użytkownik będzie chciał następnie dowiedzieć się np., czy rzeczywiście warto skupić się na optymalizacji, skorzysta z fraz takich jak „SEO po co” czy „SEO korzyści”.
Jak optymalizacja SEO wpływa na widoczność w sieci?
Rzecz w tym, że na każdy temat można znaleźć naprawdę wiele informacji. Zwykle są to setki czy nawet tysiące artykułów. Tymczasem na pierwszej stronie wyników wyszukiwania przewidziano miejsce tylko na 10 pozycji. A nie ma się co oszukiwać – mało kto zajrzy na drugą czy trzecią podstronę. Można więc powiedzieć, że witryny, których nie ma w pierwszych wynikach wyszukiwania, pozostają niewidoczne.
Można to jednak zmienić dzięki optymalizacji SEO. To właśnie ona ma pozwolić na znalezienie się w wynikach jak najwyżej. Wprawdzie na pozycjonowanie strony wpływa także wiele innych czynników, nie tylko dobór odpowiednich fraz i zastosowanie ich w tekście. Nie zmienia to jednak faktu, że to od SEO w dużej mierze zależy osiągnięcie sukcesu w tym zakresie.
Dzieje się tak dlatego, że algorytmy Google wprawdzie często się zmieniają, ale główne założenie zawsze pozostaje jedno – dbać o to, by najwyżej w wynikach wyszukiwania wyświetliły się treści najbardziej zgodne z oczekiwaniami użytkownika. Dzięki temu nie będzie musiał przeglądać dziesiątek kolejnych stron. Prawdopodobnie uzyska potrzebne informacje już przy skorzystaniu z kilku pierwszych linków.
W tym kontekście duże znaczenie mają właśnie słowa kluczowe. W końcu jeśli dany tekst zawiera takie same frazy czy przynajmniej zbliżone do tych wpisanych w wyszukiwarkę, to istnieje duża szansa, że treść odpowiada na pytania użytkownika.
W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że im trafniej odgadnie się intencje użytkownika wyszukiwarki (czyli im lepiej przewidzi się, co dokładnie może wpisać w Google), tym większa też szansa, że tekst znajdzie się w pierwszych wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja SEO może procentować latami
Nie wszystkie strony dbają o SEO. Czasami jest to efekt niewiedzy, ale równie często skutek braku cierpliwości. Nie jest tak, że już jeden dobry tekst z umiejętnie wplecionymi frazami w ciągu kilku godzin czy dni przyciągnie wielu klientów albo czytelników. W przeciwieństwie do płatnych reklam w wyszukiwarce tutaj na rezultaty trzeba poczekać.
Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, bo optymalizacja pod kątem wyszukiwarek może procentować latami. Tekst z odpowiednio dobranymi frazami nieraz utrzymuje się wysoko w Google przez cała lata. Co za tym idzie, nawet długo po publikacji przyciąga kolejne osoby. A jeśli takich treści w międzyczasie pojawi się więcej, to ruch na stronie tym bardziej będzie się zwiększał.
Poza tym same działania związane z SEO są zupełnie darmowe. Istnieją bezpłatne narzędzia ułatwiające dobieranie odpowiednich fraz. W sieci znajduje się też wiele przydatnych informacji dotyczących tego, w jakich fragmentach tekstu najlepiej wplatać słowa kluczowe i jak robić to prawidłowo. Można więc osiągnąć dobre efekty zupełnie bezpłatnie – przynajmniej pod kątem pieniędzy, bo zapłacić trzeba będzie poświęconym czasem.
Działania na własną rękę czy pomoc agencji SEO?
Oczywiście optymalizacja SEO na własną rękę i przy użyciu darmowych narzędzi nie przyniesie takich efektów co skorzystanie z pomocy specjalisty.
Nie bez powodu tak wielu właścicieli stron internetowych korzysta z pomocy agencji SEO czy ekspertów od optymalizacji strony pod kątem wyników wyszukiwania. Takie osoby mają do dyspozycji bardziej zaawansowane, płatne narzędzia, a przede wszystkim lata doświadczenia w tej branży.
Specjaliści od SEO są więc w stanie przeprowadzić audyt, czyli określić słabe i mocne strony witryny pod kątem widoczności w sieci. Mogą też zaproponować rozwiązania, które pozwolą poprawić pozycję w wyszukiwarce, a potem – wdrożyć je w życie.
Za taką usługę oczywiście trzeba zapłacić, ale rezultaty na pewno będą lepsze niż przy działaniu na własną rękę. Ze stroną internetową jest trochę jak z domem – można wyremontować go samodzielnie. Najpierw trzeba jednak zdobyć odpowiednią wiedzę. Nie ma się też co łudzić, że obędzie się bez błędów czy wdrożenia mniej optymalnych rozwiązań. Zwykle takie działania zajmą przy tym więcej czasu, niż gdyby wszystkim zajął się doświadczony specjalista.
No i nie można zapomnieć jeszcze o jednej kwestii – powierzając takie działania osobie z zewnątrz, zyskuje się czas na inne działania, np. prowadzenie firmy. Najlepiej więc przeanalizować wszystkie za i przeciw – budżet, skalę planowanych działań, możliwości czasowe i przewidywane koszty. Na tej podstawie można zdecydować, czy lepiej zająć się SEO samodzielnie, czy może lepiej powierzyć to zadanie specjalistom.