in ,

Kilka słów o UX design, czyli jak bezproblemowa i intuicyjna obsługa może zapewnić ogromną przewagę nad konkurencją

Czym jest ux design
czym jest UX design

UX design to stosunkowo nowe pojęcie, ale mające ogromne znaczenie we współczesnym świecie e-commerce. Obecnie dużo uwagi poświęca się bowiem projektowaniu takich doświadczeń użytkownika, które umożliwią mu jak najprostszą i najbardziej intuicyjną interakcję z danym produktem czy usługą. Produkty zapewniające bezproblemową obsługę pozwalają osiągnąć dużą przewagę nad konkurencją. W takim razie czym jest UX design i dlaczego warto w niego zainwestować?

Czym jest UX design?

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że UX design skupia się na interakcji między użytkownikami (potencjalnymi klientami, odwiedzającymi stronę, użytkownikami aplikacji) a codziennymi produktami czy usługami (stroną internetową, aplikacją itd.).

Ta definicja może się jednak wydawać bardzo tajemnicza i niejasna. Przenieśmy to więc na konkretny przykład. Mamy użytkownika, który właśnie rozważa zakup spodni przez internet. Wchodzi na stronę internetową lub też zamierza przejrzeć oferty za pomocą aplikacji, ale… okazuje się, że jedyne, co może zrobić, to scrollować w dół i w dół w poszukiwaniu wymarzonej pary spodni.

To oznacza dla niego stratę czasu i mnóstwo frustracji. Z góry wie bowiem np., że interesują go tylko czarne spodnie i to tylko z wąskimi nogawkami. Tymczasem scrollując, musi przebić się przez mnóstwo par w zupełnie innych kolorach i w zupełnie innym kroju. Co w takim razie prawdopodobnie zrobi? Podda się i sprawdzi ofertę konkurencji.

Załóżmy jednak, że był to wyjątkowo zmotywowany klient i nawet perspektywa scrollowania wcale go nie odstraszyła. Udało się znaleźć wymarzone spodnie, teraz trzeba je jeszcze dodać do koszyka, ale… nie wiadomo, gdzie kliknąć, by dostać się do listy zakupów. Kiedy to się w końcu udaje, potencjalny klient dowiaduje się, że koniecznie założyć konto. Przed sobą ma długi formularz, mnóstwo pól do zaznaczenia, a w dodatku wszystkie komunikaty napisane są w bardzo nieprzystępny sposób. Musi przeczytać je po kilka razy, by zrozumieć ich sens.

Prawdopodobnie jeśli klient do tej pory był wytrwały, teraz i tak ucieknie do konkurencji. W końcu robienie zakupów online powinno być łatwe, a nie stanowić drogę przez mękę.

Tym samym odpowiadając na pytanie, czym jest UX design, można powiedzieć, że jest to takie projektowanie doświadczeń użytkownika, by taka historia jak ta opisana wyżej nie mogła się wydarzyć. Chodzi o to, by korzystanie ze strony czy aplikacji było jak najprostsze, jak najbardziej intuicyjne i wiązało się z pozytywnymi doświadczeniami.

Na czym polega praca UX designera?

Jak można się już domyślić po przeczytaniu powyższego akapitu, praca UX designera polega więc właśnie na tym, by projektować doświadczenia przyjemne, dostępne i użyteczne dla ludzi.

Głównym zadaniem UX designera jest więc przyjęcie perspektywy końcowego klienta i zaproponowanie wygodnych dla niego rozwiązań – niezależnie od tego, czy chodzi o nową funkcję, projekt całej strony internetowej czy aplikację na urządzenie mobilne. Wszystko sprowadza się do analizy tego, co będzie najlepsze dla użytkownika i jego ogólnych doświadczeń.

Nie jest to jednak wcale proste zadanie, bo na drugiej szali stoją przecież interesy firmy. Chodzi więc nie tylko o to, by zadowolony był sam klient, ale także by zaproponowane rozwiązanie spełniało oczekiwania danego przedsiębiorstwa – obojętnie, czy chodzi o sprzedaż, większą świadomość marki czy zdobywanie lojalnych klientów.

Poznanie klienta – najważniejszy krok do sukcesu

Aby jednak zaprojektowane doświadczenia były zgodne z potrzebami i oczekiwaniami klienta, najpierw trzeba go dobrze poznać. Praca UX designera na pierwszym etapie obejmuje więc przede wszystkim badanie rynku. Zwykle prosi on więc firmę o wypełnienie briefu, z którego dowie się m.in., co oferuje firma, jakie efekty chce osiągnąć, jakie ma problemy czy jakie rozwiązania oferuje.

Na tej podstawie UX designer może określić podstawowe funkcje dla danego projektu. Potem trzeba zestawić je z oczekiwaniami i potrzebami użytkowników, a więc przyjrzeć się grupie docelowej i opracować persony. W ten sposób łatwiej będzie określić, w jakich sytuacjach potencjalny klient może sięgnąć po aplikację czy wejść na stronę internetową, a także co przekona go do skorzystania z oferty.

Kolejny krok to architektura informacji, czyli takie umieszczenie treści w witrynie czy aplikacji, by układ był jak najbardziej logiczny i spójny z oczekiwaniami grupy docelowej, a dzięki temu – żeby łatwiej było wykonać kolejne działania bez zastanawiania się, co należy zrobić dalej i gdzie szukać informacji.

Duże znaczenie w tym kontekście ma też mapowanie podróży użytkownika, czyli określenie, w jaki sposób porusza się po stronie, – jaką drogę przebywa od momentu wejścia na nią aż do chwili dokonania zakupu, złożenia zamówienia czy wykonania innego działania.

Dlaczego warto inwestować w UX design?

Odpowiedź na to pytanie powinna nasuwać się sama. Współcześni klienci czy odbiorcy treści są przyzwyczajeni do prostoty i wygody i właśnie tego oczekują od firm. Jeśli internet daje im możliwość znalezienia wszystkiego, czego szukają, to stają się też coraz bardziej wymagający. W końcu teraz nie chodzi już tylko o to, kto może zaoferować daną rzecz, ale raczej kto zrobi to lepiej.

Czasami więc o przewadze nad konkurencją decyduje niekończenie lepsza jakość, bonusy czy bogatszy asortyment. Wygrać można także tym, że produkt na stronie jest łatwiej znaleźć, składanie zamówienia trwa kilkanaście sekund i że poruszanie się po witrynie przebiega bardzo intuicyjnie.

Te wnioski mają zresztą odzwierciedlenie w badaniach i rozwijających się trendach. Według raportu Digital Life Index od Publicis Sapient płynne doświadczenia cyfrowe mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Nie bez powodu tak wiele firm stawia też obecnie na q-commerce. Łatwość, szybkość i wygoda – to cechy, które obecnie mają ogromne znaczenie w świecie marketingu, a dzięki UX design łatwiej te cele osiągnąć.


  1. Dlaczego świadome budowanie Customer Experience uwzględnia Customer Persona?
  2. Sprzedaż w zaledwie 3 krokach, czyli kilka słów o zaletach social commerce
  3. Praca w marketingu – na czym polega i dla kogo ta ścieżka kariery jest odpowiednia?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ai♥zwierzaki. Kolekcja obrazów

AI♥ZWIERZAKI. Kolekcja obrazów

Marketing dóbr luksusowych

Luksus to już nie tylko ekskluzywność. Jak w ostatnich latach zmienił się marketing dóbr luksusowych?