w ,

Praca w marketingu – na czym polega i dla kogo ta ścieżka kariery jest odpowiednia?

Praca w marketingu
praca w marketingu

Marketing to obecnie jedna z najbardziej atrakcyjnych dziedzin pod kątem kariery zawodowej. Tym bardziej, że o ile pewne zawody wraz z rozwojem technologii odejdą w zapomnienie, to oferowanie produktów i usług, a tym samym – konieczność ich promowania, na pewno nie zniknie z naszego życia. Praca w marketingu może być więc świetnym pomysłem na rozwój kariery. Wymaga jednak konkretnych predyspozycji i chęci do zdobywania wiedzy w istotnych dla marketingu dziedzinach. Dla kogo jest to więc dobra ścieżka zawodowa?

Praca w marketingu – na czym dokładnie polega?

Marketing to bardzo obszerne pojęcie, które obejmuje aż kilka różnych stanowisk. Świat marketingu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat ewoluował, szczególnie w momencie, gdy sprzedaż w dużej mierze przeniosła się do internetu.

Najogólniej rzecz biorąc, można jednak powiedzieć, że marketer to osoba odpowiedzialna za promowanie informacji o produktach, usługach lub konkretnej organizacji (firmie). Jego zadaniem jest docieranie do potencjalnych klientów, wpływanie na ich decyzje zakupowe i pomaganie przedsiębiorcy w osiągnięciu konkretnego celu – np. zwiększeniu zysków ze sprzedaży, zdobywaniu lojalnych klientów itd.

Praca w marketingu może więc polegać m.in. na:

  • opracowywaniu strategii marketingowej;
  • public relations
  • projektowaniu graficznym;
  • promocji treści w social media;
  • tworzeniu contentu;
  • opracowywaniu kampanii reklamowych (np. Google Ads i Facebook Ads);
  • optymalizacji treści (od strony technicznej, dobierania fraz kluczowych, SEO lokalnego itd.)
  • szeroko rozumianym copywritingu – tworzeniu perswazyjnych treści, które skłonią do konkretnego działania albo będą umacniać autorytet.

To wciąż nie wszystkie ważne elementy wchodzące w zakres pracy marketera. Oczywiście jedna osoba na jednym stanowisku nie będzie zajmować się nimi wszystkimi. Świat marketingu na tyle ewoluował, że obecnie istnieje kilka, jak nie kilkanaście zawodów ściśle związanych z marketingiem. Nie zmienia to jednak faktu, że dobry marketer powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z większości wyżej wymienionych dziedzin, by był w stanie myśleć strategicznie i nadzorować innych wykonawców.

Co dokładnie może robić marketer?

Możliwości pracy w marketingu jest naprawdę wiele. Można nawet powiedzieć, że praktycznie z każdym zestawem umiejętności da się w tej branży znaleźć coś dla siebie.

Osoby lubiące pisać mogą zająć się content marketingiem, z kolei te łączące lekkość pisania z wiedzą marketingową i gotowe wciąż rozwijać swoją wiedzę mogą zainteresować się copywritingiem sprzedażowym. Dla ludzi lubiących analizować, kombinować i testować świetnie sprawdzi się z kolei SEO i płatne reklamy, a dla umysłów ściśle analitycznych najlepszym rozwiązaniem może być analiza danych.

Do tego dochodzi jeszcze mnóstwo innych zawodów – m.in. UX writing odpowiedzialny za prosty przekaz, branding dbający o spójność marki i marketing bezpośredni dla tych, którzy lubią pozostawać w kontakcie z klientami.

Jak wygląda praca w marketingu?

Jednym z najczęstszych stanowisk kojarzących się z marketingiem jest Specjalista ds. Marketingu. To osoba odpowiedzialna za projektowanie kampanii reklamowych, dzięki którym firma będzie mogła docierać do szerokiego grona klientów, promować swoje produkty i usługi. To także osoba, która musi pozostawać na bieżąco z aktualnymi trendami, wdrażać je do kampanii, a także stale analizować wyniki, by obierać właściwy kierunek działań.

I właściwie praca na każdym innym stanowisku związanym z marketingiem w pewnym sensie jest podobna. Obojętnie, czy marketer zajmuje się zarządzaniem kampaniami, tworzeniem treści czy prowadzeniem mediów społecznościowych – musi śledzić trendy, analizować, myśleć kilka kroków do przodu, wprowadzać zmiany i współpracować z całym zespołem innych specjalistów od marketingu, by wspólnie wypracowywać najlepsze efekty dla przedsiębiorstwa.

Można więc powiedzieć, że praca w marketingu jest stworzona dla osób, które lubią zmienność, są gotowe stale aktualizować swoją wiedzę, śledzić konkurencję, a jednocześnie lubią analizować, wyciągać wnioski z danych i opracowywać strategie. Marketing jest więc drogą dla osób łączących umysł analityczny z ciekawością świata i chęcią zdobywania nowej wiedzy.

Jak widać, marketing to naprawdę obszerne pojęcie, dlatego trudno w jednym artykule przedstawić konkrety.  Tak naprawdę, żeby być precyzyjnym, trzeba by było w każdym takim tekście skupić się na jednym zawodzie wchodzącym w skład obszernego pojęcia „marketing”. Jedno jest natomiast pewne – ta branża na długo pozostanie aktualna, a w dodatku wiąże się z atrakcyjnymi zarobkami. Warto więc przynajmniej rozważyć tę ścieżkę kariery.


  1. Minusy zarabiania na afiliacji
  2. Jak przygotować się na kryzys w świecie marketingu? Znaczenie ma kilka kwestii
  3. Reputacja marki – dlaczego jest tak istotna i jak ją budować?
Minusy zarabiania na afiliacji

Minusy zarabiania na afiliacji

Ulubione media społecznościowe

Ulubione social media Polaków [raport]