Świat sprzedaży może być bardzo dochodowy. Pod warunkiem, że jest się w stanie nadążyć za klientami, ich oczekiwaniami i aktualnymi potrzebami rynku, a jeszcze lepiej – być o krok dalej i przewidzieć, jakie będą najbliższe trendy w marketingu, nim te rzeczywiście się pojawią. Co więc zmieniło się w ostatnich latach i o czym przedsiębiorcy powinni pamiętać?
Spis treści
1. Wydarzenia w trybie hybrydowym
Pandemia sprawiła, że wiele wydarzeń trzeba było odwoływać. Choć jednak nie mogły się odbywać na żywo, postawiono na alternatywę – formę online. To nie pozostało bez wpływu na obecne przyzwyczajenia i preferencje konsumentów.
Może i wielu z nich tęskni za normalnością i obecnie stara się nie przegapiać okazji do uczestniczenia na żywo w różnych wydarzeniach. Nie brak jednak osób, które wciąż obawiają się tłumów albo po prostu odkryły, że niektóre doświadczenia w formie wirtualnej są dostatecznie satysfakcjonujące.
Właśnie dlatego tym, co mogą zrobić osoby próbujące podążać za trendami i oczekiwaniami klientów, będzie zastosowanie modelu hybrydowego. Oznacza to przede wszystkim aktywną działalność w social media, ale także zupełnie inne spojrzenie na organizowane wydarzenia. W przypadku konferencji czy branżowych imprez warto pomyśleć o pozostawieniu wyboru – osobistego przyjścia lub uczestniczenia w nich z domu, przy wykorzystaniu technologii.
2. Dokładne dopasowanie treści
Gdy rozpoczęła się pandemia i ludzie na całym świecie zaczęli spędzać mnóstwo czasu w domu, mogli się przekonać, jak wiele możliwości daje im internet. Z pomocą sieci mogli kupić praktycznie wszystko, czego potrzebowali i realizować każdą swoją zachciankę.
To jednocześnie sprawiło, że wzrosły oczekiwania. Konsumenci nie chcą już czegoś, co ledwie wpasuje się w ich potrzeby albo będzie „dostatecznie dobre”. Stali się niecierpliwi i bardziej wymagający. A to oznacza, że ich zainteresowanie zyska firma, która doskonale rozumie nowe trendy w marketingu i zadba o to, by dopasować treść ściśle do konkretnych potrzeb.
Ta informacja przyda się przede wszystkim tym firmom, które dużo uwagi poświęcają content marketingowi. Teraz opracowywanie tematów, które naprawdę wpasują się w potrzeby odbiorców, będzie jeszcze ważniejsze. Nie można też zapomnieć o SEO, które pozwala użytkownikom na łatwiejsze znalezienie treści, których szukają.
3. Rosnące znaczenie automatyzacji
W momencie, gdy praktycznie cały świat i niemal każda działalność przeniosła się do internetu, firmy mocno musiały zmienić swoje podejście do prowadzenia biznesu. Okazał się, że ogromne znaczenie ma marketing automation, dzięki któremu przy tych samych zasobach można było robić więcej.
I choć dzięki szczepionce coraz więcej obszarów życia znów przenosi się do „realnego świat”, to firmy, które raz sprawdziły, co mogą zyskać dzięki automatyzacji marketingu, szybko z niej nie zrezygnują. Można się więc spodziewać, że duży sukces na rynku odniosą ci, którzy nadal będą myśleć nad tym, jak mogą usprawnić pewne procesy, a nawet sprawić, by zachodziły bez praktycznie żadnej ingerencji pracowników.
4. Większe skoncentrowanie na kliencie
Gdy konkurencja jest tak duża, trzeba naprawdę się postarać, by wygrać walkę o uwagę klienta. Nie wystarczy tu już tylko wysoka jakość produktów czy usług, atrakcyjnie wyglądająca strona czy dobre opinie.
A przecież internet umożliwia kontakt z klientami nawet z drugiego końca świata. To jednak oznacza, że nieraz konkuruje się właśnie z firmami z całego globu, a przynajmniej z całego kraju. Szybkie wysyłki i rozwój q-commerce sprawia, że nawet, gdy konsumentowi zależy na naprawdę błyskawicznym otrzymaniu zamówienia, nie musi ograniczać się do firm z okolicy.
Aby więc zachęcić go do skorzystania właśnie ze swojej oferty, trzeba naprawdę się postarać. Trendy w marketingu z ostatniego roku jasno wskazują, że to właśnie firmy, które dokładnie poznały potrzeby swojego klienta, a także jego przyzwyczajenia zakupowe, były w stanie osiągnąć większe zyski.
To wszystko łączy się także z ideą mikromomentów. Dzięki postępowi technologicznemu łatwiej jest przeanalizować moment podejmowania decyzji przez potencjalnego klienta i znaleźć rozwiązanie, które w tej konkretnej chwili pozwoli ostatecznie popchnąć go do skorzystania z oferty.
5. Marketing konwersacyjny i społecznościowy
W momencie, gdy ludzie większość czasu spędzali w domach, jeszcze bardziej zależało im na budowaniu i utrzymywaniu więzi oraz na kontakcie z otoczeniem. Wprawdzie budowanie zaangażowanej społeczności nie jest nową koncepcją, ale idealnie wpasowało się w czasy pandemii. Wszystko wskazuje też na to, że ta tendencja wciąż będzie się utrzymywać.
Właśnie dlatego tak wiele popularnych marek zdecydowało się na tzw. marketing konwersacyjny. Zamiast ograniczać się do jednostronnych komunikatów, umożliwiło klientom kontaktowanie się z nimi, budowanie więzi i krótko mówiąc – prowadzenie rozmowy.
Duże znaczenie w tym zakresie miały przede wszystkim social media. I choć wielu przedsiębiorców wciąż pozostaje skupionych tylko na zysku i na bezpośrednich komunikatach marketingowych, to liczby wyraźnie udowadniają, że lojalna, zaangażowana społeczność nie pozostaje bez wpływu na wyniki sprzedaży.
6. Trendy w marketingu a nowe podejście do reklamy
Przeciętny odbiorca jest już naprawdę zmęczony standardowymi reklamami, którymi przez ostatnie lata był zasypywany. Szczególnie mocno mógł to odczuć w momencie lockdownu, kiedy w sieci prawdopodobnie spędzał znacznie więcej czasu.
Właśnie dlatego choć standardowe reklamy wciąż przynoszą efekty, to znacznie lepiej sprawdzają się inne możliwości, które nie zakładają aż tak bezpośredniej formy promocji. Mowa tu o takich rozwiązaniach jak m.in. reklama natywna, content marketing czy rich media.
Ponieważ tego rodzaju komunikaty nie przypominają tradycyjnych reklam, konsumenci łatwiej i chętniej się z nimi zapoznają, a nawet – udostępniają je dalej.
To oczywiście nie wszystkie obecne trendy w marketingu. Taka lista mogłaby mieć nawet kilkadziesiąt podpunktów. Ostatnie 2 lata były bowiem szczególne dla ludzi na całym świecie i nie pozostały bez wpływu na e-commerce. Jednak już znając te najważniejsze i najbardziej podstawowe zmiany, można dostosować swoją ofertę i sprawić, że podejmowane działania sprzedażowe okażą się bardziej skuteczne.
- Przeciętny użytkownik ignoruje większość tradycyjnych reklam. Trzeba więc jakoś się wyróżnić, a pomóc w tym mogą rich media
- Black Friday to jeden z najważniejszych dni dla wielu przedsiębiorców. Jak dobrze się do niego przygotować?
- Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia