in ,

Jak prowadzić firmowego bloga – dziesięć praktycznych porad dla content marketingowca

Jak prowadzić firmowego bloga
Jak prowadzić firmowego bloga

W świecie wypełnionym reklamami i banerami nauczyliśmy się zamykać oczy i nie zwracać uwagi na kolejny uprzykrzający życie pop-up. Z drugiej strony zaś w badaniach OMG Metrics marketingowcy otrzymali szóstkę, ale dotyczy ona niestety jedynie miejsca na dziesięciostopniowej skali irytacji reklamą pośród internautów. W takiej sytuacji odbiorcy na pomoc przyszedł Adblock, marketerzy zaś uzbrojeni zostali w content marketing, czyli nic innego jak otworzenie się na potrzeby klienta. W dużym skrócie (przecież nikt nie lubi zaczytywać się w długich definicjach) można stwierdzić, że opiera się on na trzech filarach: dystrybucji treści ciekawej dla odbiorcy, przyciągnięciu jego uwagi oraz wywołaniu reakcji i zaangażowania. Jedną z form content marketingu, która pomoże w osiągnięciu tych celów, jest blog. Opieka nad firmowym blogiem, mimo tego, że jest relatywnie tania, wymaga poświęcenia czasu i opiera się na czymś więcej niż sporadycznym publikowaniu kilku tekstów. Warto więc zastanowić się, co zrobić, by Twój trud się opłacił, a liczba odbiorców stale rosła.

1. Zastanów się, kto będzie czytał Twojego bloga

Pierwszym pytaniem, które musisz sobie zadać przed rozpoczęciem pracy nad blogiem, jest to, dla kogo będziesz pisał artykuły. Rozważ, jaka jest Twoja grupa docelowa i szukaj tematów, które zainteresują odbiorcę. Skup się na tym, by spełniały one potrzeby informacyjne, rozrywkowe, edukacyjne, budowały wizerunek ekspercki lub relację na linii firma-klient. Nie oznacza to jednak, że musisz jak ognia unikać pisania tekstów na temat projektów, nad którymi pracowała Twoja firma! Pamiętaj, że firmową stronę odwiedzają przecież także potencjalni klienci. Ciekawe case study, które szczegółowo (lecz nie rozwlekle!) przeprowadza czytelnika przez działalność firmy, wzbudza zaufanie i pozwala na zachowanie przejrzystości. Przykładowo, osoby rozważające nawiązanie współpracy przy stworzeniu systemu intranet mogą uznać za interesujący artykuł, który przedstawia to, jak wyglądała praca nad tego typu projektem. Poprzez różnorodność treści, nieograniczanie się wyłącznie do prezentowania realizacji projektów oraz dbanie o to, by blog spełniał więcej niż tylko jedną funkcję, stworzysz wizerunek firmy ciekawej i wartej poznania.

2. Zadbaj o łatwość odbioru

Pamiętaj o tym, by zadbać o User Experience – blog powinien był intuicyjny w obsłudze, a jego architektura za zadanie ma ułatwiać czytelnikowi dotarcie do interesującej go treści. Postaw na prostotę i klarowność między innymi poprzez wprowadzenie czytelnego podziału na kategorie. Mimo tego, że blog jest firmowy, to musi spełniać przede wszystkim potrzeby odbiorcy – postaraj się je dokładnie przeanalizować, dzięki czemu będziesz mógł stanąć na wysokości postawionego Tobie zadania. Jedną z potrzeb odbiorcy bez wątpienia będzie będzie dostępność na wielu urządzeniach, sprawdź więc, czy platforma na której znajduje się Twój blog jest responsywna. Przed każdą publikacja upewnij się także, czy odbiór treści jest przejrzysty również na urządzeniach mobilnych – ostrożności nigdy za wiele!

1

3. Chcesz pisać? Czytaj!

W Internecie bez problemu znajdziesz rankingi blogów firmowych wyróżniające firmy, które swoim działaniem odznaczają się na tle konkurencji. Warto więc zwrócić uwagę na to, jak owe blog są prowadzone oraz zastanowić się, jak w porównaniu z nimi wypada Twoja działalność. Kluczowym tutaj jest jednakże uniknięcie kopiowania, gdyż podstawą każdego dobrego bloga jest przecież unikatowość! W ramach robienia researchu warto dogłębnie zastanowić się nad tym, co wpływa na przyjemność czytania, a co utrudnia odbiór treści. Szukając inspiracji dotyczących tematów artykułów przede wszystkim porozmawiaj ze współpracownikami i zapytaj o to, jakie teksty przyciągnęłyby ich na bloga. Dowiedź się też, jaką tematyką się interesują i sam się przekonasz, że Twoje biuro wypełnione jest unikatowymi propozycjami, które zapewnią Ci publikacje na wiele miesięcy! Bądź równocześnie na bieżąco z trendami, w czym pomagają liczne strony branżowe oraz portale społecznościowe takie jak LinkedIn czy Twitter – widząc, co dobrze rezonuje z odbiorcą, będziesz w stanie dostosować swoje treści do jego potrzeb.

4. Jakość a ilość

Wiadomym jest, iż jakość wpisów ma wartość priorytetową, nie możesz jednak pozwolić na nieregularną publikację artykułów. Badania przeprowadzone przez Hubspot wyraźnie pokazały, że blog ma wyraźny wpływ na wzrost nie tylko ruchu na stronie, ale także na ilość leadów. Nie możesz jednakże wpaść w pułapkę pogoni za rosnącą ilością wpisów! Nikt jeszcze nie uzyskał zadowalających efektów publikując teksty nieciekawe czy zbyt ogólnikowe. Ustalając tematy artykułów nigdy nie zapominaj o pierwszej zasadzie tej listy – teksty tworzone są dla czytelnika. Jeżeli będziesz proponować treści stworzone pod presją czasu, to możesz liczyć się z tym, że potraktowany zostaniesz jak nachalny spam.

5. Zaprzyjaźnij się z kalendarzem

W pogodzeniu jakości i ilości niewątpliwą pomocą będzie zaprzyjaźnienie się z kalendarzem. Pisanie dobrych jakościowo tekstów wymaga poświęcenia czasu i energii, koniecznym jest więc stworzenie harmonogramu publikacji. W sieci znaleźć możesz pełen wachlarz narzędzi, dzięki którym skutecznie zaplanujesz każdy etap publikacji. W Merixstudio mieliśmy okazję przetestować między innymi Todoist, Any.do czy Wunderlist – sprawdź sam, który najlepiej dopasowany będzie do Twoich potrzeb. Możliwe jest także, że w Twoim przypadku wystarczy tradycyjny papierowy kalendarz czy Google Drive – nie ma sposobu, który przewyższałby inne, liczy się jedynie wygoda korzystania i efektywność. Pamiętaj, że jeżeli dzielisz się opieką nad blogiem z innymi pracownikami, to koniecznie musisz zadbać o to, by każdy z nich miał dostęp do rozpisanego planu, w którym zaznaczony jest podział zadań i harmonogram publikacji!

6. Rozkochaj w sobie Google

Opublikowany artykuł jest świetnym łącznikiem czytelnika z podstroną dotyczącą oferty firmy czy zakładką rekrutacyjną. Warto więc zadbać o jego widoczność w sieci poprzez postawienie na świetnej jakości SEO. Zwróć uwagę na to, by zarówno treść artykułów, jak i ich tytuły, były dopasowane do zasad pozycjonowania. Przy publikacji każdego artykułu nie zapominaj także o grafikach, do których koniecznie dodaj stosowne opisy. Nie tylko poprawiają one przyjemność czytania, ale także w znaczny sposób zwiększają ilość odsłon! Całość opatrz słowami kluczowymi, w czym pomóc może Ci między innymi Google Keyword Planner czy Google Trends. Poświęć czas na to, by zapoznać się z wieloma dostępnymi poradnikami dotyczącymi SEO. Sprawdź także, czy nie masz możliwości wzięcia udziału w (często bezpłatnym) webinarze – czas poświęcony na zwiększenie swojej wiedzy bez wątpienia nie będzie czasem straconym, o czym przekonasz się patrząc na rosnące zainteresowanie blogiem.

2

7. Nie bój się podziału pracy

Wspominałam już o tym, by przy poszukiwaniu inspiracji poświęcić czas na porozmawianie ze współpracownikami. Jako osoba odpowiedzialna za bloga możesz nie być w stanie napisać eksperckiego tekstu na przykład na temat specyfiki pracy z językiem programowania PHP – znawcami tego tematu są przecież programiści. Z doświadczenia wiem jednak, iż nie każdy entuzjastycznie może podejść do idei pisania tekstów. Warto więc wypracować metodę, która łączy wiedzę programistów z Twoimi zdolnościami edytorskimi. Nie możesz wymagać od developera tego, by stworzył tekst, który gotowy będzie do publikacji – jest to przecież Twój obowiązek. Specjalista danej dziedziny może zapewnić jednak dawkę informacji, których Ty nie byłbyś w stanie dostarczyć. Przydaje się tutaj wspomniane wcześniej skrupulatne planowanie publikacji, gdyż dzięki temu będziesz miał czas na dokładne zapoznanie się z pierwszą wersją tekstu i, jeżeli konieczne, na wprowadzenie zmian wpływających na płynność tekstu i zgodność z regułami SEO. Będziesz miał czas na domaganie się wyjaśnień i sprawdzenie, czy tekst jest napisany w przyjazny dla czytelnika sposób. Dzięki takiej współpracy w Merixstudio możemy publikować teksty, które są spójne i które mają wysoką wartość ekspercką. Wielu pracowników może odebrać możliwość podzielenia się swoją wiedzą z czytelnikami jako przyjemny przerywnik od codziennych obowiązków. Dodatkowo, artykuły tego typu mają świetną wartość employer brandingową, podkreślają bowiem zaufanie pracodawcy do wiedzy pracownika i docenienie jego wkładu w rozwój firmy.

8. Wypracowanie reguł nie zrobi z Ciebie sztywniaka

Rzeczą, która w naszej firmie w niesamowity sposób ułatwia współpracę autor-edytor jest ustalenie zasad. Brzmi nudno, ale nikt chyba nie lubi chaosu w biurze? Reguły, zwłaszcza w przypadku prowadzenia cyklu, pozwalają na spore uproszczenie procesu twórczego. Większość artykułów opublikowanych na naszym blogu opiera się na podstawowym konspekcie, dzięki czemu autor tekstu nie musi martwić się o to, czy temat nie został omówiony zbyt powierzchownie. Nam, edytorom, pozwala to także na dokładne sprawdzenie tego, czy dany temat został w pełni wyczerpany. Nie oznacza to jednak, że ograniczona została nasza swoboda twórcza czy kreatywność! Porównując pracę sprzed wprowadzenia konspektów do jej aktualnej, bardziej sformalizowanej wersji, możemy z pewnością stwierdzić, że nasza produktywność wzrosła na równi z jakością samych publikacji.

9. Nie zamykaj zadania na publikacji tekstu

Content marketing to nie tylko blog, tak jak blog to nie tylko publikacja tekstów! Włożyłeś sporo pracy w to, by móc z czystym sumieniem kliknąć przycisk „Publikuj” – dobrałeś temat do potrzeb odbiorcy, opanowałeś tajniki SEO i upewniłeś się, że jest on łatwy w odbiorze i spełniający najwyższe standardy. Nie możesz jednak oczekiwać, że odbiorca będzie regularnie sprawdzał Twoją stronę internetową w poszukiwaniu nowych tekstów – od tego ma social media! Czas więc na publikację postów na Facebooku, Twitterze, LinkedInie czy w innych mediach społecznościowych, wokół których zebrali się Twoi odbiorcy. Jest to moment, w którym dbasz o trzeci element content marketingu, czyli relację z czytelnikiem. Reaguj więc na komentarze, zarówno te pozytywne jak i (oby nie) negatywne i jeżeli możesz, to rozmawiaj z odbiorcami – to tutaj masz możliwość zobaczyć, jak oceniają oni Twoją pracę. Kontroluj także statystyki – ilość polubień, reakcji i kliknięć może podpowiedzieć ci, które działania są szczególnie dobrze odbierane. Zapoznaj się także z możliwościami Google Analytics – tak jak w przypadku SEO czy innych wymienionych już narzędzi, na rynku masz dostęp do wielu artykułów czy darmowych webinarów, dzięki którym zrozumienie szerokiej oferty Analyticsa nie będzie stanowiło dla Ciebie problemu. Dzięki temu nie będziesz musiał intuicyjnie planować przyszłych publikacji – im więcej publikujesz, tym lepiej znasz czytelnika i wiesz co robić, by chętnie wracał on na Twojego bloga.

3

10. Nie bój się poklepać samego siebie po plecach!

Znasz obsługę bloga jak własną kieszeń i otrzymujesz pozytywny feedback w mediach społecznościowych? Nie bój się wykorzystać tego faktu! Jak wspominałam na samym początku artykułu, w sieci pojawiają się rankingi i konkursy, które wyróżniają godne uwagi blogi. Jeżeli jesteś pewien tego, że twoja praca jest wartościowa, to poddaj ją także ocenie profesjonalistów. Dzięki takim rankingom na naszym blogu od niedawna widnieje odznaka „Firmowy Blog Roku 2015” – w konkursie na najlepsze blogi firmowe zajęliśmy drugie miejsce w kategorii Profesjonalny Blog Firmowy Roku 2015 oraz pierwsze w kategorii Blog Firmowy Roku Średnich Firm! Wygrana ta sprawiła, że nasza praca zyskała większy zasięg, a obok tego jeszcze bardziej zmotywowała nas do działania!

Efektywne prowadzenie bloga firmowego to praca wymagająca wiedzy i długoterminowego planowania działań. Ma ona jednak niezaprzeczalnie dużą wartość, gdyż często to właśnie dzięki artykułom potencjalni klienci docierają do zakładki kontakt. Przeprowadzając rozmowy kwalifikacyjne w naszym biurze mogliśmy także usłyszeć, że blog i działalność w social mediach są motorem napędowym do przesłania przez kandydata swojego CV. Przy umiejętnym prowadzeniu bloga rośnie również duma pracowników z bycia częścią firmy – będąc na imprezach branżowych, coraz częściej usłyszymy budujące słowa uznania lub pytania o aktualne wakaty! Wszystko to jest dobrym argumentem jeżeli obawiasz się, że Twój pracodawca nie będzie chciał inwestować w bloga. Pamiętaj, że efekty nie pojawią się od momentu publikacji pierwszego wpisu. Kiedy jednak wejdziesz w rytm systematycznych publikacji, nie będziesz mógł się opędzić od pozytywów!

Autorką tekstu jest Aleksandra Przybylska, PR Manager w poznańskim software house Merixstudio

[podobne_blog]

Analiza wydatków reklamowych branży farmaceutycznej

Analiza wydatków reklamowych branży farmaceutycznej

Selfie z konubentem, event za pieniążki

Selfie z konubentem, event za pieniążki