Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Aby klienci nie poszli do konkurencji, trzeba jakoś się wyróżnić. Pomóc w tym może pozycjonowanie marki

pozycjonowanie marki

Aby wyróżnić się na rynku, zdobyć klientów i dobrą pozycję w branży, trzeba odpowiednio zaplanować cały proces marketingowy. Duże znaczenie w tym kontekście ma pozycjonowanie marki. Kluczem do sukcesu może się bowiem okazać konsekwentne działanie, które pozwoli stworzyć określony wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów, a przede wszystkim wyróżnić się spośród konkurencji.

Dlaczego pozycjonowanie marki jest ważne?

Choć tak często mówi się o szukaniu niszy, to niezależnie od obszaru działalności zawsze znajdzie się konkurencja. Trzeba więc w jakiś sposób wygrać z nią walkę o klienta. Aby stało się to możliwe, trzeba w jakiś sposób udowodnić, że jest się wyjątkowym. Ta wyjątkowość może oznaczać chociażby:

  • doskonałe rozumienie potrzeb klientów,
  • promowanie konkretnych wartości,
  • oferowanie lepszej jakości, ceny czy atrakcyjnych bonusów niż inne osoby z tej branży,
  • proponowanie innowacyjnych rozwiązań,
  • komunikowanie się z odbiorcami w charakterystyczny sposób.

Będąc wyjątkowym, łatwiej zdobywać klientów. W przeciwnym razie czemu mieliby skorzystać akurat z tej oferty, a nie pójść do konkurencji? Właśnie dlatego pozycjonowanie marki to tak aktualny temat.

Marka ma większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać

Gdy pojawia się słowo „marka”, większość osób myśli przede wszystkim o logo czy nazwie firmy. Key visual marki to jednak nie wszystkie elementy, które pozwalają odróżnić się od konkurencji. To także konkretne cechy czy sposób mówienia o swojej ofercie. Sięgając po produkt znanej marki, można oczekiwać konkretnej jakości czy właściwości. Co więcej, ta sama zasada sprawdzi się w przypadku wypuszczenia na rynek czegoś zupełnie nowego. W takim wypadku trudno o opinie i poprzednie doświadczenia klienta z takim produktem. Istnieje jednak ogromna szansa, że skuteczne budowanie świadomości marki sprawi, że sięgnie on właśnie po produkt od tej firmy, a nie od konkurencji.

Pozycjonowanie marki ma doprowadzić właśnie do takiej sytuacji – gdy klienci wyrobią sobie konkretne wrażenie i będą wiedzieć, czego mogą spodziewać. Dzięki temu chętniej będą sięgać po produkty danej firmy i z czasem obdarzą ją zaufaniem. Dobre pozycjonowanie marki pozwala też na zdobywanie lojalnych klientów, którzy nie tylko będą zadowoleni z produktu, ale także ze wszystkich rzeczy związanych ze sprzedażą – choćby dotyczących sposobu komunikacji, poczucia przynależności do konkretnej społeczności czy wartości, które promuje marka.

Jak pozycjonować markę?

Philip Kotler, jedna z najbardziej znanych osób w świecie marketingu, pozycjonowanie marki definiuje jako zaprojektowanie oferty i wizerunku firmy w taki sposób, aby wyróżnić się w świadomości rynku docelowego. Pozycjonowanie marki to więc takie działania, które pozwolą tworzyć skojarzenia z marką i wykreować taki obraz w świadomości klientów, by postrzegali markę w określony sposób.

Jak to zrobić? Przede wszystkim:

  • określając aktualną pozycję marki – to ważny punkt wyjścia do dalszych działań. Na tym etapie warto określić grupę docelową, własną misję, wartości i cechy odróżniające firmę od reszty rynku,
  • przyglądając się konkurencji – będąc świadomym swoich mocnych stron, warto przeanalizować konkurencję. Tylko wiedząc, z kim walczy się o uwagę klienta, można zaplanować działania, które pozwolą być lepszym. Tutaj pomocne mogą się okazać badania rynkowe, opinie klientów czy nawet social media. Na kolejnym etapie trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jak konkurencja podchodzi do tematu pozycjonowania marki. Jakie produkty oferuje? Jakie ma mocne i słabe strony? Jaka jest jej obecna pozycja na rynku?
  • wyjątkowe cechy marki – teraz czas, by odpowiedzieć sobie na pytanie „w czym ta firma jest lepsza od konkurencji?”. Po przeanalizowaniu konkurencji i wypisaniu najważniejszych informacji na temat własnej marki odpowiedź na to pytanie nie powinna być trudna. Znalezienie swojej „wyjątkowości” to doskonały punkt wyjścia do pozycjonowania marki,
  • określenie wizji marki – wyróżniające cechy najlepiej przedstawić za pomocą zwięzłego komunikatu składającego się z maksymalnie dwóch zdań. Przykładowo, Amazon deklaruje, że jego wizją marki jest bycie najbardziej zorientowaną firmą na świecie, do której każdy może przyjść, by znaleźć online wszystko, czego mógłby szukać,
  • wykorzystanie wizji przy promocji – następny krok zakłada odnoszenie się do stworzonej wizji na każdym etapie promocji. Warto podkreślać cechy wyróżniające i misję firmy przy tworzeniu treści w social media, na stronie internetowej czy innych kanałach sprzedaży,
  • nawiązanie więzi z klientami – wszystkie te działania nie miałyby sensu, gdyby pozycjonowanie marki nie skończyło się nawiązaniem więzi z klientem. Firma musi się więc skupić na tym, by jej komunikaty nie trafiały w próżnię. Właśnie dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb klientów i wykorzystanie tej wiedzy przy działaniach marketingowych,
  • wartość – głównym celem firmy jest zysk. Głównym celem klienta jest z kolei rozwiązanie konkretnego problemu czy zaspokojenie określonych pragnień. Właśnie dlatego marka powinna skupić się właśnie na potencjalnym kliencie, oferując mu wartość odpowiadającą jego potrzebom.

Zobacz też:

Sama współpraca z influencerem jeszcze nie gwarantuje sukcesu – musi być też dobrze zaplanowana. Jak sprawdzić, czy influencer marketing przynosi efekty?

4 proste zmiany, które mogą korzystnie wpłynąć na szybkość ładowania strony internetowej

Cross-selling i up-selling, czyli sposób na większe zyski przy tej samej liczbie klientów

One Comment

Skomentuj

One Ping

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *