Każdy, kto dziś poważnie myśli o rozwoju swojej marki, czy globalnej ekspansji firmy, wzmacnia swoje działania w Internecie przeznaczając na nie z roku na rok większą część budżetu. W siłę rośnie content marketing, na który według badania 2013 B2B Content Marketing Bencmarks, Budgets and Trends 54% marketerów zaplanowało zwiększenie budżetu. W 2012 marketerzy w Stanach wydali na content marketing około 33% budżetu marketingowego, a w 2011 zaledwie 26%. Są efekty, więc jest większy budżet.
Niekwestionowany autorytet w dziedzienie content marketingu, Joe Pulizzi, nie tak dawno na swoim tweeterze oznajmił: „Repeat after this tweet: No one cares about your product or service, they care about themselves. Create content people care about. #cmworld“. Conent więc rządzi. A wysokiej jakości content to wręcz trampolina do serc konsumenta.
Odpowiedź na to, jak zdobyć klientów, którzy rozwiną nasz biznes, jest zawarta w tym, jak tworzyć angażujący content. Warto pamiętać o 3 kluczowych zasadach:
Pokaż się jako branżowy ekspert
Każda firma dysponuje unikatowym doświadczeniem, obserwacjami i wiedzą, którymi warto dzielić się z innymi. Dokładnie tak robi IBM czy Cisco. Ich projekty www.internetevolution.com/ czy blogs.cisco.com/ zawierają ciekawe informacje na temat przyszłości Internetu, najnowszych technologii czy trendów, które za chwilę będą na topie. Według raportu Custom Content Council, ponad 61% użytkowników bardziej ufa i częściej odwiedza serwisy firmowe, które prowadzą swoje bazy dostępnej wiedzy i blogi korporacyjne. Zatem nie bój się dzielić swoim know-how, pozycjonuj się jako branżowy ekspert – udostępniając wiedzę innym.
Inspiruj
Jeśli prowadzisz biznes, który związany jest z branżą kreatywną, inspiruj swoich użytkowników tym, co robisz. Doskonałym przykładem takiego działania, jest projekt content marketingowy realizowany przez Procter&Gamble – www.homemadesimple.com. Serwis zawiera zróżnicowane materiały na temat jedzenia, projektowania, rękodzielnictwa, aranżacji, przyjęć domowych i pracy w ogrodzie. Tak prowadzony portal to idealny sposób na zaangażowanie użytkowników, ale także product placement, którego możesz dokonać pokazując zastosowanie swoich wyrobów lub produktów Twoich partnerów w konkretnym otoczeniu i aranżacji! O skuteczności takiego podejścia może świadczyć na przykład liczba fanów na Facebooku – 241,000.
Włas Chorowiec jest związany z branżą internetową od 9 lat. Założyciel LeadBullet S.A. – lidera w zakresie analizy behawioralnej oraz targetowania reklamy performance. Obecnie mocno zaangażowany w rozwój content marketingu.
Zaangażuj i wyedukuj!
L’Oreal jest największym producentem kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych na świecie. Makeup.com jest ich projektem contentowym, który dostarcza użytkowniczkom praktycznej wiedzy związanej z kosmetykami i technikami wykonywania makijażu. Autorami prezentowanych tam treści są blogerzy, freelancerzy i dziennikarze. Ich celem jest tworzyć przydatne i angażujące treści zarówno dla początkujących i zaawansowanych entuzjastek makijażu. Makeup.com to doskonały przykład dialogu marki z konsumentem (ponad 25,000 fanek na Facebooku) i angażowania go w świat swoich produktów. Możliwości, jakie daje wysokiej jakości content są imponujące, aby jednak były skuteczne, muszą nawiązywać do przedmiotu działalności firmy.
Dobra treść, udostępniona i przygotowana w interesujący oraz angażujący sposób to nie wszystko. Decydując się na kampanię treści powinniśmy pamiętać o promocji i budowaniu zasięgu naszej akcji.
Efektywna kampania content marketingowa opiera się o czteroetapowy cykl życia treści:
1. Kreacja
Etap, podczas którego określamy cel biznesowy i tworzymy treści, które ten cel zrealizują.
2. Seeding
Publikowanie contentu. Może to być zarówno firmowa strona internetowa, jak i – publikacja w serwisie znanego wydawcy.
3. Zasięg
Na tym etapie, należy zadbać o to, by nasze fajne treści trafiły do setek tysięcy potencjalnie zainteresowanych Internautów.
4. Konwersja
Mierzenie efektów kampanii content marketing w postaci m.in. wzrostu liczby fanów na FB, sprzedaży w sklepie online czy generowanych leadów.
Trudno nie zauważyć, że współczesny konsument zawiesił markterom poprzeczkę bardzo wysoko. W natłoku informacji, jaka dociera do użytkownika każdego dnia, przekazy stricte reklamowe: kup!, zobacz teraz! zdecyduj się a dostaniesz prezent gratis!, nie tylko nie działają, ale wręcz irytują i mogą kreować negatywne odczucia wobec marki, czy produktu. Dzisiejsza kampania, żeby była skuteczna powinna być oparta na wysokiej jakości treściach, które odpowiadają na potrzeby klienta i rozwiązują problemy, o których ten świadczy swoim zachowaniem w sieci. Zatem zachęcamy do tworzenia fantastycznych treści, które z jednej strony spełnią oczekiwania Twoich użytkowników, a z drugiej zrealizują Twoje cele biznesowe.