Zawód copywritera kojarzy nam się z przyjemną, kreatywną pracą wolnego strzelca. Copywriter tworzy teksty, artykuły, slogany reklamowe. Czasem jest to zajęcie dodatkowe, a w niektórych przypadkach autorom tekstów udaje się znaleźć zatrudnienie na pełen etat w dużej firmie. Jak zostać copywriterem? Jakie są zarobki na tym stanowisku? Gdzie szukać inspiracji? Podpowiadamy.
Spis treści
Copywriter – jak zacząć pracę w zawodzie?
Pierwszy krok to oczywiście odpowiednia motywacja. W branży nie jest ważne ukończenie studiów specjalistycznych ani kursów, ale odrobina doświadczenia i kreatywność. Przyda się też znajomość technik SEO, socjologii społecznej, najnowszych trendów online i lekki styl pisania.
Na początku można stworzyć własnego bloga i zarabiać na reklamach, jednak aby blog generował tysiące odwiedzin dziennie wymaga to wcześniej wielu godzin pracy. Dobrym pomysłem jest zatem użyć bloga jako listu motywacyjnego dla innych firm lub stron internetowych i wykorzystać go do reklamowania swoich usług jako copywriter.
Wielu copywriterów zakłada konto na jednym ze specjalnie stworzonych w tym celu portali, jak Fiverr, Guru czy Useme. Rejestracja jest prosta, następnie wystarczy tylko wyszukać odpowiednie oferty i zdobyć pierwsze opinie w serwisie. Można też przyjąć większe zlecenie dla fundacji lub organizacji społecznej, nawet jeśli będzie to praca słabo płatna lub darmowa – aby móc pochwalić się większym projektem w swoim portfolio.
Warto też od razu pobrać na komputer odpowiednie oprogramowanie. Usługa VPN pomoże zmienić adres IP i zapewni dostęp do zagranicznych stron internetowych bez ograniczeń cenzury. KWFinder wyszukuje propozycje słów kluczowych wraz ze statystykami wejść. Rapidus sprawdza oryginalność pisowni tekstu, a Copywritely poprawia błędy ortograficzne i składniowe.
Ile zarabia copywriter?
Dobry copywriter nie powinien narzekać na zarobki. Najtrudniejsze są początki, gdy musi sprostać dużej konkurencyjności i niewielkiej ilości zleceń. Według raportu przygotowanego przez Pracuj.pl, mediana wynagrodzeń copywriterów w Polsce to 5 300 zł brutto, czyli około 4000 zł netto.
Nie są to jednak dane wymierne, gdyż zaledwie połowa z tych osób pracuje na umowę o pracę i otrzymuje stałą pensję co miesiąc. Często zdarza się również, że copywriting jest zajęciem dodatkowym. W większości przypadków copywriterzy pracują jako freelancerzy i zakładają własną działalność. Wówczas praca może być rozliczana na kilka sposobów.
Najczęściej stosuje się wycenę za ilość słów lub znaków ze spacjami (zzs). Najsłabiej opłacane (7-8 zł netto za 1000 zzs ) są tak zwane precle, czyli krótkie teksty reklamowe, które produkuje się właściwie masowo. Nieco lepiej wyceniane są artykuły na bloga lub na strony www (ok. 15 zł netto za 1000 zzs), a najlepiej teksty specjalistyczne (ok. 40 zł netto za 1000 zzs).
Czasem zdarza się, że praca copywritera rozliczana jest za godziny (średnio 100 zł netto). Wycena zależy od wielkości zlecenia, terminu realizacji, dostępu do materiałów źródłowych oraz dotychczasowego przebiegu współpracy.
Zobacz też: Czym zajmuje się copywriter?
Zobacz też: Zawód copywriter
2 komentarze
Dodaj odpowiedź