w ,

Daria Siwka: Marka pracodawcy – jak ją stworzyć i utrzymać [wywiad]

Daria siwka
Daria Siwka

Pracując kilka lat w branży interaktywnej czasami miałam wrażenie, że na ogłoszenia o pracę odpowiadają ludzie „z łapanki”. Kompletnie nic nie wiedzieli o firmie, w której chcą pracować, nie wiedzieli kto jest konkurencją itp. Dla mnie, jako osoby, która jest pasjonatką marketingu internetowego było to dość szokujące. Czy Employer Branding może w jakiś sposób ułatwić rekrutację? Czy mamy szansę, że będą do nas zgłaszać się osoby bardziej zaangażowane i zorientowane?

Daria Siwka BardzoHR: Jeśli pracodawca chce liczyć na zaangażowanych kandydatów przede wszystkim sam powinien ich angażować w proces rekrutacji. Employer Branding jest odpowiedzią na coraz większą konkurencję o najlepszych. Chcąc zatem, by na rozmowy kwalifikacyjne trafiali głównie specjaliści, a nie jak mówisz, „osoby z łapanki”, warto wdrożyć rozwiązania budujące markę pracodawcy w grupie docelowej. Bez tego trudno jest się wyróżnić, a tym samym, zbudować w świadomości kandydatów obraz pożądanego pracodawcy.

Jak ważne jest tworzenie marki firmy jako pracodawcy? Czy nie wystarczy po prostu mieć stronę www, opisać historię firmy i jej wizję?

Daria Siwka: Atrakcyjna marka pracodawcy skraca czas rekrutacji (czyli pomaga zaoszczędzić!), przyciąga talenty i pomaga zatrzymać je w organizacji (zmniejsza poziom rotacji). Jednak nawet najbardziej nowoczesna podstrona kariera nie poradzi sobie z tym zadaniem, jeśli wewnątrz firmy będzie się źle działo. Najważniejszym ambasadorem marki jest jej pracownik, dlatego chcąc rozpocząć działania Employer Branding, organizacja powinna w pierwszej kolejności przyjrzeć się sobie. Przeprowadzając badania wizerunkowe lub badanie zaangażowania może dowiedzieć się o sobie bardzo wiele (m.in. poznać mocne i słabe strony) i co więcej, wykorzystać tę wiedzę później w budowaniu komunikacji marketingowej.

Czy są na rynku polskim takie firmy, które tworzą w ciekawy sposób własne marki jako pracodawcy?

Daria Siwka: Do takich marek zdecydowanie należy między innymi Ernst&Young z przemyślaną i spójną strategią, którą realizują już od wielu już lat, Grupa Żywiec (świetna strona kariera), Mars (gospodarz m.in. bardzo ciekawego i angażującego fanpage’a na Facebook’u) czy ArcellorMital (pożądany pracodawca w grupie inżynierów). Wymienione przeze mnie firmy całkiem niedawno zostały wyróżnione w ramach Employer Branding Excellence Awards, który jest pierwszym w Polsce konkursem tego typu. Wszystkich doceniono przede wszystkim za konsekwentną strategię, która uwzględniała bardzo trafnie dobrane grupy docelowe a także atrakcyjne projekty wizerunkowe.

Jakie są narzędzia, dzięki którym można stworzyć / zmienić swój wizerunek?

Daria Siwka: Kanałów, narzędzi i możliwości promowania pracodawcy jest wiele. Wbrew pozorom część z nich możemy przeprowadzić za naprawdę małe pieniądze. Tu liczy się pomysł i bardzo dobra znajomość swoich kandydatów: tego, co lubią, gdzie przebywają (w sieci czy poza nią), jakimi wartościami kierują się w życiu.
Z takich kluczowych narzędzi, które pracodawca powinien absolutnie posiadać w dzisiejszym świecie wymienić należy: stronę kariera (w tym wersja na telefony komórkowe), działania w social media (chociaż to zależy od grupy docelowej) czy program referencyjny. Ten ostatni nie będzie jednak możliwy do przeprowadzenia, jeśli pracownicy nie będą chcieli polecać swoim znajomym danego miejsca pracy.

Czyli znów wracamy do początku – wizerunku wewnętrznego. Wiarygodny i strategicznie zarządzany Employee Branding jest tu kluczowy i powinien wyprzedzać wszystkie działania zewnętrzne.

Na koniec poproszę o kilka słów o Waszej Firmie 🙂 Kiedy będą szkolenia i czego będzie można się na nich dowiedzieć 🙂

Daria Siwka: Jesteśmy agencją Employee & Employer Branding, zespołem ekspertów z dziedzin: HR, wizerunek pracodawcy, e-marketing, social media, nowoczesne technologie. Specjalizujemy się w kampaniach online, stronach kariera, social media oraz w budowaniu zaangażowania w
organizacji. Realizujemy projekty HR, przeprowadzamy szkolenia, a także prowadzimy bloga na temat Employee oraz Employer Branding. Na jego łamach dyskutujemy w gronie pasjonatów EB, dzielimy się doświadczeniem, informujemy o nowościach i prezentujemy najciekawsze case’y z zakresu budowania wizerunku pracodawcy.

Już we wrześniu uruchamiamy cykl szkoleń z obszaru EB. Będą to warsztaty oparte wyłącznie na case’ach innych pracodawców. Jak najmniej teorii, za to jak najwięcej praktycznych rozwiązań.

Uczestnicy wyjdą z nich z konkretnymi umiejętnościami m.in.:

  • planowania strategii działań wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
  • planowania i przeprowadzania kampanii SEM i SEO w służbie Employer Branding.
  • planowania i wdrożenia karierowego fanpage’a na Facebook’u

  1. Ile kosztuje marketing w internecie i co się na niego składa?
  2. Marketing produktów CBD w polskim Internecie
  3. Lean Canvas: jak stworzyć strategię na jednej kartce A4?
Pinterest

Pinterest – alternatywa dla społecznościowych gigantów?