w

Każdy przedsiębiorca powinien znać podstawy marketingu internetowego. Od czego najlepiej zacząć promocję swojej firmy w sieci?

Marketing internetowy jak zacząć
marketing internetowy jak zacząć

Bez marketingu trudno o dochodowy biznes. Wie o tym, każda osoba prowadząca firmę. Nie wystarczy stworzyć świetnego produktu czy usługi. Trzeba jeszcze dać znać o nim klientom, poszerzać swoją ofertę, odpowiadać na potrzeby rynku i budować zaangażowanie. Teraz większość działań prowadzi się online. Marketing internetowy ma więc ogromne znaczenie, ale jak zacząć skutecznie go prowadzić? Na szczęście jest to w stanie zrobić każda osoba mająca własny biznes i to już w 4 krokach.

Marketing internetowy – jak zacząć, by promocja online była skuteczna?

Gdyby wpisać w wyszukiwarkę hasło „marketing internetowy – jak zacząć?”, można od razu poczuć się przytłoczonym nadmiarem informacji. Niezliczona liczba stron oferuje mnóstwo porad, kolejnych zagadnień, które warto poznać i przez to stawianie pierwszych kroków wydaje się tu praktycznie niemożliwe. Dobra wiadomość jest jednak taka, że cała ta wiedza wcale nie jest niezbędna.

Warto zaznaczyć, że każdy przedsiębiorca powinien znać pewne podstawy marketingu. Przydadzą się mu one praktycznie na każdym etapie biznesu. Dzięki takiej wiedzy będzie mógł samodzielnie zacząć promocję w internecie. Bardziej zaawansowane działania może już natomiast powierzyć ekspertom – na przykład zdecydować się na zatrudnienie agencji marketingowej, specjalisty od social media czy copywritera. Na tym etapie wiedza z zakresu marketingu też jak najbardziej mu się przyda. Dzięki niej będzie mógł bowiem zdecydować, których ekspertów warto zatrudnić i na czym należy się skupić w pierwszej kolejności.

Dalsze rozwijanie swojej wiedzy z zakresu marketingu też może okazać się bardzo przydatne. Nie oznacza to jednak, że już na początku trzeba zagrzebać się w stosie książek i poradników uczących, jak zacząć marketing internetowy. W ten sposób można nigdy nie wystartować z biznesem, cały czas mając wrażenie, że nie wie się jeszcze wystarczająco. Zamiast tego więc lepiej skupić się na kilku podstawach, zacząć działać i dopiero potem wprowadzać ewentualne udoskonalenia.

Pierwszy krok: jasna strategia działania i dopracowana persona

Na początku warto usiąść z kartką papieru czy otworzyć pusty dokument w edytorze tekstu i sporządzić konkretny plan. Działanie na oślep nie jest dobrym rozwiązaniem i to z kilku powodów. Po pierwsze, nie wiadomo wtedy, za co zabrać się w jakiej kolejności i przez to można stracić wiele czasu. Poza tym, istnieje duże ryzyko podejmowania działań, które w ogóle nie przyniosą efektu. Zamiast więc tracić czas, pieniądze i energię, lepiej sporządzić plan, który pozwoli wyznaczyć konkretne cele. Opracowanie strategii marketingowej ma jeszcze jedną zaletę – wyznaczając konkretne, mierzalne cele będzie można łatwo zweryfikować, czy rzeczywiście udało się je osiągnąć i w razie konieczności skorygować swój biznesplan.

Druga równie ważna sprawa to persona. To uosobienie grupy docelowej. Im bardziej żywa wydaje się persona, tym lepsze i skuteczniejsze komunikaty można tworzyć. Persona ma ogromne znaczenie praktycznie na każdym etapie marketingu internetowego. Pozwala tworzyć skuteczne teksty sprzedażowe, wybrać odpowiednie kanały komunikacji, budować jasny wizerunek firmy i efektywnie ją promować. Dobrze dopracowana persona może więc znacząco wpłynąć na efekty podejmowanych działań. Jeśli natomiast zupełnie pominie się tę kwestię, łatwo o chaotyczne i zupełnie nieskuteczne formy promocji.

Drugi krok: strona internetowa i widoczność dzięki SEO

Kolejny krok to stworzenie swojej internetowej wizytówki, czyli strony internetowej i bloga. To właśnie poprzez stronę będzie można promować sprzedaż – zachęcać do zakupu, skontaktowania się czy zamówienia usługi. Oprócz samej strony duże znaczenie będzie mieć też blog internetowy. Warto skupić się na tworzeniu wartościowego contentu i regularnym pisaniu. W ten sposób można pozyskać wielu dodatkowych klientów.

Niejeden przedsiębiorca chcąc rozpocząć marketing internetowy i zastanawiający się, jak zacząć, może być przekonany, że potrzebuje poświęcić sporo pieniędzy na płatną promocję w internecie. Na szczęście jest zupełnie inaczej – dużo można zdziałać także przy użyciu darmowych rozwiązań. Oprócz działalności w social media skutecznym sposobem będzie tutaj zadbanie o SEO. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć przynajmniej, jak dobierać słowa kluczowe i umiejętnie wplatać je w tekst. Łącząc to z wartościowymi treściami, będzie w stanie pozyskać ruch organiczny, a na dłuższą metę znacznie zwiększyć liczbę wejść na stronę. Stąd już z kolei niedaleko do zwiększenia liczby sfinalizowanych transakcji – wystarczy, że prześledzi lejek sprzedażowy i wyeliminuje punkty prowadzące do utraty klientów.

Trzeci krok: zauważalność w social media i tworzenie więzi z odbiorcami

Teraz warto też skupić się na mediach społecznościowych. To obok strony internetowej kolejny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Tutaj też znaczenie ma jednak konkretna strategia. Najlepiej jeszcze raz przyjrzeć się swojej personie i zastanowić, z jakich mediów społecznościowych najczęściej korzysta grupa docelowa. Warto przy tym pamiętać, że marketing w social media rządzi się zupełnie innymi prawami w zależności od wybranego kanału komunikacji. Na LinkedIn świetnie sprawdzają się merytoryczne, branżowe treści, za to na Instagramie ogromne znaczenie mają estetyczne zdjęcia.

Nie można też zapomnieć, że social media potrafią potężnie angażować odbiorców i generować spory ruch. Tworząc wartościowe treści, które skłaniają do interakcji, a także odpowiadając na pytania czy komentarze obserwujących, można budować z nimi więzi i tworzyć wizerunek marki, za która stoją konkretni ludzie czy wartości. Social media umożliwiają więc nie tylko promocję w sieci, ale też zdobywanie lojalnych klientów. A ci są warci znacznie więcej niż osoby, które dokonują jednorazowych zakupów i już nigdy nie wracają po więcej.

Czwarty krok: inne przydatne narzędzia

Odpowiedź na pytanie jak zacząć marketing internetowy, jest naprawdę rozbudowana. Można jednak przyjąć, że trzy powyższe kroki to podstawa. Potem można pomyśleć jeszcze o dodatkowych narzędziach, które zwiększą skuteczność podejmowanych działań. Wśród nich warto wymienić chociażby:

  • E-mail marketing,
  • Płatne reklamy,
  • Analizę skuteczności działań, na przykład dzięki Google Analytics,
  • Gościnne wpisy, podcasty, projekty współtworzone z innymi osobami z branży.

Zobacz też:

Budowanie marki nie zawsze musi pociągać za sobą wysokie koszty. Na rynku istnieje też wiele darmowych rozwiązań

Jak założyć swój własny sklep internetowy?

Marketing internetowy – bez niego sprzedaż nie istnieje?

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowe narzędzia do budowania marki

    Budowanie marki nie zawsze musi pociągać za sobą wysokie koszty. Na rynku istnieje też wiele darmowych rozwiązań

    Toyotabank

    Grupa K2 dla Toyota Financial Services Polska