w

Jak wybrać najlepszą agencję marketingową do współpracy? O tych 5 krokach trzeba pamiętać!

Jak wybrać agencję marketingową
jak wybrać agencję marketingową

Jak prowadzić maksymalnie efektywne działania w sieci? Najlepiej skorzystać z usług specjalistów od marketingu cyfrowego. Ale jak wybrać agencję marketingową, by potem nie żałować tej decyzji? Na co zwrócić uwagę, gdy na rynku jest tak wiele ofert i trudno się zdecydować? Na szczęście kierowanie się kilkoma wyznacznikami znacznie ułatwi to zadanie.

Jak wybrać agencję marketingową?

Agencji zajmujących się digital marketingiem jest mnóstwo. A to rodzi duży problem po stronie osoby, która planuje skorzystanie z tego rodzaju usług – jak znaleźć tę możliwie najlepszą ofertę spośród wszystkich dostępnych na rynku?

Same opinie w internecie i rekomendacje nie wystarczą. Każde przedsiębiorstwo ma inne potrzeby, budżet i inne oczekiwania. Właśnie dlatego sam fakt, że dla kogoś dana agencja była rewelacyjnym wyborem, nie oznacza, że będzie tak też w przypadku kolejnych osób.

Nie oznacza to jednak, że nie da się nic zrobić, by wybór był jak najbardziej trafiony. Trzeba po prostu zwrócić uwagę na pewne konkretne kwestie, dzięki którym łatwiej będzie znaleźć zespół specjalistów dostosowany do konkretnych potrzeb.

Wszystko sprowadza się do kilku kroków, które dokładnie omówimy w kolejnych akapitach. Te kroki to:

  1. Określenie celów;
  2. Wybór odpowiedniej specjalizacji;
  3. Zapoznanie się z portfolio i referencjami;
  4. Upewnienie się, że agencja rozumie wartości i założenia firmy;
  5. Dokładne zapoznanie się z warunkami współpracy.

1. Określenie celów

Jedna agencja marketingowa może zatrudniać przede wszystkim specjalistów od pozycjonowania stron internetowych, inna działać głównie w mediach społecznościowych (tzw. agencja social media), a jeszcze kolejna – skupiać się na rozbudowanej strategii dla dużych przedsiębiorstw. Właśnie dlatego zanim zacznie się przeglądać poszczególne oferty, trzeba wiedzieć, czego dokładnie się potrzebuje. Na tej podstawie znacznie łatwiej będzie dokonać wstępnej selekcji ofert i wybrać tylko te, które rzeczywiście mogą pomóc w realizacji konkretnych celów.

Określenie celów nie tylko zresztą ułatwi wybór. Będzie także dobrym punktem odniesienia przy późniejszym kontrolowaniu wypracowanych wyników i wdrażania ewentualnych zmian. Właśnie dlatego pierwsze pytania, jakie należy sobie zdać to:

  • jaki dokładnie jest mój cel?
  • poprzez jakie kanały chcę się rozwijać? Pozycjonowanie SEO, kampania reklamowa na Facebooku lub Instagramie, a może Google Ads?
  • jakie mam możliwości? Jakim budżetem dysponuję? Jak długo chcę korzystać z usług agencji?

2. Specjalizacja

Pojęcie „specjalizacja” można rozumieć dwojako:

  1. Jako rodzaj tworzonych treści i usług świadczonych przez daną agencję marketingową (np. promocja w social media)
  2. Jako branże, z którymi agencja współpracuje.

Oba te aspekty mają duże znaczenie. Jeśli głównym celem na najbliższy czas jest wzmocnienie widoczności strony, to agencja, która zajmuje się np. tylko promocją w social media, na niewiele się zda.

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca wie, co chce osiągnąć, ale nie ma pojęcia, jaka droga do tego celu będzie najlepsza. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem wydaje się wybranie usług agencji, która ma stosunkowo szeroką ofertę, a tym samym zaproponuje najbardziej optymalne rozwiązania i będzie w stanie te założenia zrealizować.

Z drugiej strony specjalizacja rozumiana jako branża, w której agencja się porusza, też nie pozostaje bez znaczenia. Im większe doświadczenie w wykonywaniu konkretnych zleceń, tym większa szansa, że agencja dobrze wywiąże się ze swoich zadań i będzie wiedzieć na podstawie poprzednich doświadczeń, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej. Ma to znaczenie szczególnie w bardzo specyficznych branżach, takich jak chociażby prawo czy medycyna.

Warto wspomnieć jeszcze o jednej kwestii – zupełnie inaczej wygląda marketing B2B i B2C. W treściach kierowanych do konsumentów liczą się przede wszystkim emocje.

Przy podejmowaniu decyzji w relacjach B2B trzeba odwoływać się głównie do faktów i danych. Właśnie dlatego agencja specjalizująca się w komunikacji B2C może mieć problem z opracowaniem skutecznych działań dla relacji B2B i odwrotnie.

3. Portfolio i referencje

Jeśli wstępna selekcja została już przeprowadzona, to czas upewnić się, że sposób działania agencji danemu klientowi odpowiada. Na rynku istnieje dużo specjalistów i choć każdy z nich może „robić dobrą robotę”, to sposób działania w przypadku każdego z nich może się różnić, a co za tym idzie – nie każde z tych rozwiązań przypadnie do gustu każdemu klientowi.

I choć oczywiście w przypadku działań marketingowych liczy się przede wszystkim odbiorca danych treści, a nie sam przedsiębiorca zatrudniający agencję, to trudno jednak mieć zaufanie do kogoś, kogo sposób komunikacji i obrana strategia nam nie odpowiada.

Żeby dokonać oceny w tym zakresie, trzeba zapoznać się z innymi projektami już wcześniej realizowanymi przez agencję marketingową. Pozwoli to sprawdzić, czy jej sposób komunikacji i opracowywania strategii jest odpowiedni, czy może trzeba poszukać kogoś innego.

Poza tym zgodnie z zasadą, że warto uczyć się na doświadczeniach innych, warto przejrzeć opinie zamieszczane m.in. na stronie czy w wizytówce Google. Można tam znaleźć wiele cennych informacji, które pozwolą ocenić, czy dana współpraca spełni oczekiwania.

4. Upewnienie się, że agencja rozumie wartości i założenia firmy

Najlepsza współpraca to ta, w której druga strona nie traktuje usługi jako kolejnej sprawy, którą jak najszybciej chce zakończyć i za którą chce tylko uzyskać wynagrodzenie. Musi rozumieć potrzeby klienta, a najlepiej – naprawdę wierzyć w to, co on robi. Właśnie dlatego trzeba się upewnić, że potencjalna agencja rozumie wartości, jakimi kieruje się firma i będzie działać zgodnie z perspektywami i celami.

Tutaj sam research może nie wystarczyć. Prawdopodobnie najwięcej w tej kwestii wyjaśni rozmowa telefoniczna albo spotkanie. W ten sposób najłatwiej jest upewnić się, że dwie strony dobrze się rozumieją i że agencji rzeczywiście zależy na poznaniu potrzeb swojego potencjalnego klienta. Bez chęci zrozumienia trudno liczyć na pożądane efekty, bo prawdopodobnie założenia klienta i działania agencji całkowicie się rozminą.

Prosta zasada brzmi: jeśli już na etapie wstępnej rozmowy ma się wątpliwości, to lepiej zaufać temu przeczuciu i wybrać inną agencję.

5. Dokładne zapoznanie się z warunkami współpracy

Załóżmy, że wszystkie poprzednie kroki mamy już za sobą. Agencja marketingowa jest spójna z niszą, w której działa firma, specjalizuje się w wymaganych narzędziach, a rozmowa przebiegła naprawdę dobrze. Czy to oznacza, że można już podpisać umowę?

Zdecydowanie nie. Najpierw trzeba jeszcze uważnie zapoznać się z warunkami współpracy. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • zakres oferowanych usług – na ile kompleksowe jest wsparcie oferowane przez agencję i czy na pewno wystarczy, by zrealizować założone cele?
  • obietnice składane przez agencję – twierdzi, że ma „wszystko, co jest potrzebne” albo obiecuje spektakularne efekty? Marketing internetowy nie jest tak zero-jedynkowy. Agencja może na przykład zagwarantować znaczną poprawę widoczności w sieci, ale już na pewno nie osiągnięcie pierwszego miejsca w Google;
  • jak agencja będzie informować o efektach swoich działań? – klienci powinni wiedzieć, jak wyglądają wyniki współpracy. Właśnie dlatego raportowanie postępów jest właściwie warunkiem koniecznym. trzeba więc zwrócić uwagę na to, w jaki sposób agencja planuje śledzić postępy i jak oraz jak często będzie informować o nich swojego klienta;
  • Możliwość skalowania usług – jeśli już poświęciło się dużo czasu na wybranie idealnej agencji, to warto od razu myśleć o perspektywie kontynuowania takiej współpracy w przyszłości. A co jeśli firma się rozwinie, pojawią się kolejne potrzeby albo konieczność poszerzenia podejmowanych działań? Czy agencja jest elastyczna i otwarta na możliwość zmian w zakresie współpracy?

Czyli podsumowując:

Oto kilka czynników, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze agencji marketingowej:

  • Doświadczenie. Agencja powinna mieć doświadczenie w branży, w której działa Twoja firma.
  • Portfolio. Agencja powinna mieć portfolio swoich prac, które możesz obejrzeć.
  • Zespół. Agencja powinna mieć zespół doświadczonych i kreatywnych specjalistów.
  • Metodologia. Agencja powinna mieć jasną i przejrzystą metodę pracy.
  • Ceny. Agencja powinna mieć konkurencyjne ceny.
  • Zaufanie. Agencja powinna być godna zaufania.

Oprócz tych czynników, warto również wziąć pod uwagę takie aspekty, jak:

  • Komunikacja. Agencja powinna być w stanie jasno i precyzyjnie komunikować swoje pomysły i strategie. Jeśli czegoś nie rozumiesz to pytaj
  • Skuteczność. Agencja powinna być w stanie osiągać wyniki i realizować cele marketingowe.
  • Kreatywność. Agencja powinna być w stanie generować nowe pomysły i rozwiązania.
  • Elastyczne podejście. Agencja powinna być w stanie elastycznie dostosowywać się do zmian i wymagań.

Wybór agencji marketingowej to ważna decyzja. Warto poświęcić trochę czasu i zachodu, aby znaleźć agencję, która spełni Twoje potrzeby i oczekiwania.

 

Skoda i topr

Škoda i TOPR zachęcają do odkrywania Tatr w jubileuszowej kampanii

Uregulowanie pracy zdalnej

W Kodeksie pracy mają znaleźć się nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej. Dla pracodawców oznacza to wyższe koszty i więcej obowiązków