E-marketing stwarza wiele możliwości, których nie dają tradycyjne reklamy. Korzystają z niego zarówno wielkie firmy, jak i małe przedsiębiorstwa. Stwarza możliwość zwiększenia rozpoznawalności, dotarcia do nowych klientów i zwiększenia zysków. Szczególne znaczenie internetowy marketing będzie mieć w małej firmie.
Marketing internetowy może być skierowany nawet do odbiorców z odległej części kraju czy nawet świata. W dodatku jego koszt jest znacznie niższy niż w przypadku tradycyjnych mediów takich jak druk czy reklama telewizyjna. Nie oznacza to jednak, że tego rodzaju marketing w małej firmie jest rozwiązaniem niezwykle prostym. Aby czerpać z niego korzyści, potrzebne jest dużo pracy i wiedza, jak umiejętnie go prowadzić. Wśród najważniejszych aspektów wymienić można konieczność badania segmentów rynku czy dbałości o obsługę klienta.
Spis treści
Marketing w małej firmie – 5 podstawowych narzędzi
Aby wykorzystać potencjał marketingu konieczna jest praca nad 5 aspektami:
- Strategią;
- Stroną internetową i kontami w social media;
- Contentem;
- Automatyzacją;
- Analizą.
Strategia: fundament działań marketingowych
Prowadzenie marketingu w małej firmie nie wymaga opracowania tak rozbudowanej strategii jak w przypadku większych biznesów. Bez planowania z pewnością się jednak nie obędzie. Warto więc na początku odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, które pomogą lepiej wykorzystać możliwości marketingu cyfrowego.
- Cele: jakie są? Warto planować je zarówno w perspektywie długofalowej, jak i bliższej. Najlepiej zacząć więc od wypisania większych celi takich jak sprzedaż czy zdobywanie nowych klientów, jak i mniejszych celów, które pozwolą osiągnąć zamierzony efekt. Małe cele powinny być mierzalne, by łatwo było określić, czy udało się je osiągnąć. Przykładowo, drogą do osiągnięcia sukcesu w postaci regularnej sprzedaży i napływających klientów może być konkretna ilość wyświetleń na stronie, ilość pozytywnych opinii czy obserwujących firmę w mediach społecznościowych
- Grupa docelowa: określenie grupy docelowej to jeden z najważniejszych elementów skutecznej kampanii marketingowej. Przedsiębiorca chce trafić nie do każdego, a właśnie do osób, które będą zainteresowane jego ofertą.
Trzeba więc zastanowić się:- kim są tacy odbiorcy.
- W jakim są wieku?
- Jak wyglądają?
- Jakie mają potrzeby i pragnienia?
Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie, jak do nich dotrzeć i jak zainteresować ich produktami czy usługami (Zobacz: Jak przekonać do siebie klienta i poprawić wyniki sprzedaży? Kluczowe może okazać się targetowanie)
- Produkt: kolejnym krokiem jest przyjrzenie się produktowi. Czy jest właśnie tym, czego potrzebuje określona grupa docelowa? Co może sprawić, że klienci chętnie go kupią? A co odwiedzie ich od zakupu? Czego może brakować im w ofercie i jak zwiększyć liczbę sfinalizowanych transakcji
- Konkurencja: warto też przyjrzeć się konkurencji. To właśnie z nią będzie trwała walka o uwagę klientów. Dzięki obserwacji konkurencji można nie tylko dostrzec nowe trendy na rynku, ale także łatwiej odpowiedzieć na pytanie w czym mój produkt jest lepszy od produktu innej firmy? Świadomość przewagi nad innymi przedsiębiorcami pozwala zwiększyć sprzedaż
Strona internetowa
Strona internetowa powinna być głównym punktem zainteresowania małego przedsiębiorcy i sercem działań marketingowych. To wizytówka firmy i sposób na dotarcie do grona klientów. Poprzez zamieszczenie skutecznej oferty sprzedażowej można skłonić klienta do zakupu. To właśnie na stronie mogą też być zamieszczane rekomendacje innych zadowolonych klientów, które świetnie sprawdzają się jako zachęta dla kolejnych odwiedzających stronę.
Można pomyśleć także o prowadzeniu bloga, na którym znajdą się porady związane z prowadzoną działalnością. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim przedsiębiorca, który wie, jak prowadzić firmowego bloga, ma szansę na dotarcie do nowych klientów – grona odbiorców poszukujących w internecie informacji na konkretny temat. Blog jest też świetnym miejscem do pozycjonowania i budowania długich ogonów, które w przypadku małych firm dają o wiele większą szansę na wysokie miejsce w wyszukiwarce niż ogólne frazy.
Media społecznościowe
Mówi się, że jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz. To samo dotyczy przedsiębiorców. Marketing w małej firmie powinien opierać się także na mediach społecznościowych, a nie tylko na stronie w internecie.
Social media są trzecim największym kanałem reklamowym na świecie, a także idealnym miejscem do nawiązywania interakcji z odbiorcami i przyciągania kolejnych potencjalnych klientów. Każde z nich stwarza też pole do zupełnie innej komunikacji.
Na Instagramie można przykuć uwagę przede wszystkim ładnymi zdjęciami produktów. Na Facebooku świetnie sprawdzą się posty wzbudzające emocje czy angażujące czytelników do wyrażenia swojego zdania albo zostawienia komentarza. Zamieszczając w mediach społecznościowych link do strony stwarza się kolejne okazje do zwiększenia ruchu.
Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach:
- Ważna jest regularność, ale bez przesady. Ciągłe zasypywanie odbiorców nowymi postami czy informacjami może sprawić, że przestaną obserwować profil
- Media społecznościowe to dobry sposób na pokazanie firmy od bardziej ludzkiej strony. Zamiast więc mówić tylko o produkcie czy usłudze, trzeba skupić się na ludziach, którzy stoją za całym przedsiębiorstwem. Albo opowiedzieć historię klientów, których życie zostało odmienione przez oferowane produkty czy usługi.
- Do sukcesu konieczna jest zaangażowana społeczność. Kupowanie obserwujących na pewno nie wyjdzie firmie na dobre. Może zresztą sprawić, że dotychczasowi odbiorcy utracą do niej zaufanie.
Content marketing
Podstawą marketingu niewątpliwie jest także content. Ogromne znaczenie ma tworzenie wartościowych treści. Pod pojęciem „wartościowe” kryją się w tym wypadku takie pojęcia, jak merytoryczne, skierowane do odpowiedniej grupy odbiorców i przede wszystkim oryginalne. Skuteczny marketing w małej firmie powinien opierać się na treściach, które nie są powieleniem już istniejących wpisów. Co więcej, treści te muszą w jakiś sposób zachęcać odbiorców do powracania na daną stronę czy profil w mediach społecznościowych.
W contencie równie ważne jest także dostosowanie nie tylko treści, ale i sposobu przekazu do grupy docelowej. Inaczej będą wyglądać wiadomości kierowane do specjalistów w danej branży, a inaczej do amatorów jakiejś dziedziny czy zupełnych laików. Właśnie dlatego skuteczny marketing w małej firmie wymaga, by przed podjęciem działań skupić się na zaplanowaniu całej strategii.
Zobacz: 8 kroków do skutecznej kampanii reklamowej w internecie
Automatyzacja marketingu
Automatyzacja jest jednym z najważniejszych narzędzi w każdym biznesie. Dzięki niej marketing w małej firmie będzie znacznie prostszy i bardziej skuteczny. Co można zyskać dzięki zastosowaniu w biznesie kilku przydatnych narzędzi?
- Automatyzację e-mail marketingu
- Łatwiejsze tworzenie stron landing page
- Automatyczne odpowiedzi na pytania klientów
- Dynamiczne wiadomości i formularze kontaktowe
- Automatyczny dobór kanałów komunikacji.
Analiza
Cała praca nie ma większego sensu, jeśli nie idzie w parze z monitorowaniem dotychczasowych działań i wyciąganiem wniosków. Analiza pozwala zoptymalizować wyniki rynkowe. Jednym z najbardziej podstawowych narzędzi jest Google Analytics. Dzięki niemu można dowiedzieć się między innymi:
- Ile osób odwiedza stronę?
- W jaki sposób na nią trafili?
- Jakie są wskaźniki utraconych szans?
- Jaki jest współczynnik konwersji?
Regularna analiza tych informacji pozwala na dostosowanie treści tak, by zwiększyć zasięgi i odnieść jak największe zyski.
Czasami Google Analytics to za mało. Małe firmy nie zawsze mają sklepy online. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem analitycznym może być calltracking, czyli mierzenie telefonów przychodzących od potencjalnych klientów. Gdy Analytics przekłada działania marketingowe na kliknięcia, calltracking pokazuje jak te same działania pozyskiwały ruch telefoniczny do firmy. W ten sposób firma może być bliżej swoich klientów i sprzedaży. Kliknięcia to za mało, ale informacja, że klienci częściej dzwonią np. z LinkedIn niż z Facebooka, czy z Google Ads niż z Facebook Ads może mieć bardzo duże znaczenie dla zwiększenia efektywności firmowych działań.