w ,

SEM specialist – czym się zajmuje, ile zarabia i czy warto nim zostać?

Sem specialist
SEM specialist

Świat marketingu internetowego jest na tyle rozbudowany, że można wyróżnić co najmniej kilka zawodów związanych z e-commerce. Jednym z nich jest SEM specialist. Czym dokładnie się charakteryzuje? Jakich umiejętności wymaga? I czy trzeba posiadać jakieś szczególne cechy, by odnaleźć się w branży? 

Co to jest SEM?

Przed wyjaśnieniem, kim właściwie jest specjalista od SEM, warto wytłumaczyć, co w ogóle kryje się pod tym trzyliterowym zwrotem. SEM to skrót od Search Engine Marketing, czyli marketingu w wyszukiwarkach. Obejmuje on m.in.:

  • optymalizację pod frazy kluczowe;
  • pozyskiwanie płatnych linków;
  • korzystanie z płatnych reklam.

Od razu nasuwa się tu kolejne pytanie. Czym właściwie różni się wspomniane SEM od SEO? SEO to optymalizacja wyników wyszukiwania, tymczasem SEM skupia w sobie zarówno obszar z zakresu SEO, jak i płatnych reklam (PCC). Jest więc pojęciem szerszym, a to oznacza, że osoba zajmująca się SEM, musi posiadać  jednocześnie wiedzę z zakresu pozycjonowania stron, jak i prowadzenia płatnych kampanii reklamowych.

Kim jest SEM specialist?

Jak można się domyślić, SEM specialist to nikt inny jak właśnie ekspert od marketingu w wyszukiwarkach. W zakres jego działań wchodzą więc wszystkie te czynności, które mają umożliwić docieranie do możliwie największej liczby użytkowników wyszukiwarek i zwiększyć widoczność strony internetowej w sieci.

SEM specialist może w tym celu wykorzystywać wspomniane już działania z zakresu SEO czy content marketingu, ale równie dobrze pozyskiwać linki czy korzystać z Google Ads oraz Facebook Ads. Sięga więc po wszystkie narzędzia, które pozwolą mu osiągnąć konkretny efekt, czyli np. budować zasięg, promować produkt czy zwiększać rozpoznawalność marki.

Biorąc pod uwagę złożoność tych działań, można więc powiedzieć, że SEM specialist odpowiada za tworzenie całych strategii marketingowych. Musi ustalić, jakie działania warto wdrożyć w przypadku konkretnego biznesu, by uzyskać możliwie najlepsze wyniki.

Obowiązki specjalisty SEM – czym zajmuje się ekspert od marketingu w wyszukiwarkach?

Dokładna lista zadań SEM specialist będzie uzależniona m.in. od trybu jego pracy i klientów, z którymi współpracuje. Różne branże i budżety wymagają nieco innych działań. W największym uproszczeniu można jednak powiedzieć, że SEM specialist zajmuje się przede wszystkim takimi kwestiami jak:

  • dobór słów kluczowych dostosowanych do niszy i grupy docelowej klienta;
  • tworzenie i optymalizacja kampanii internetowych (Google Ads, Facebook Ads itd.);
  • śledzenie, analizowanie i raportowanie kampanii oraz proponowanie zmian;
  • analizowanie działań konkurencji;
  • działania związane z aktualizacją CMS;
  • optymalizacja strony internetowej
  • opracowywanie strategii marketingu w wyszukiwarkach.

Jakie cechy powinien mieć dobry SEM specialist?

Biorąc pod uwagę fakt, że praca SEM specialist jest złożona, to nie każdy nadaje się na to stanowisko. Dobrzy specjaliści od marketingu w wyszukiwarkach łączą w sobie wiele różnorodnych cech takich jak:

  • zdolności analityczne;
  • umiejętności techniczne;
  • otwartość na ciągłą naukę i aktualizowanie swojej wiedzy (ponieważ algorytmy oraz stosowane rozwiązania z zakresu SEM,SEO i adsów zmieniają się praktycznie nieustannie i trzeba za nimi nadążać);
  • znajomość podstaw programowania (niezbędnych m.in. do optymalizacji strony internetowej);
  • wiedza z zakresu projektowania i użyteczności stron www;
  • umiejętność planowania i organizacji pracy (specjalista SEM zwykle prowadzi na raz kilka projektów);
  • znajomość SEO;
  • umiejętności komunikacyjne – praca SEM specialist wymaga stałego kontaktu z innymi specjalistami, klientami itd.

Ile zarabia SEM specialist?

Według aktualnych danych mediana zarobków specjalisty SEM wynosi około 6 290 złotych brutto. Najczęstszy przedział zarobków na tym stanowisku to natomiast od 5 200 do 7 500 złotych brutto. Wiele zależy tu jednak od formy zatrudnienia. Osoby pracujące na własnej działalności mają większe pole do negocjowania stawek niż specjaliści na etacie. Poza tym znaczenie ma też to, z jakimi klientami współpracują – zupełnie inne kwoty można zaproponować niewielkim biznesom, a już wielokrotnie wyższe stawki obowiązują w przypadku współprac z ogromnymi przedsiębiorstwami. Jedno natomiast nie ulega wątpliwości – SEM specialist to jeden z tych zawodów, które warto wziąć pod uwagę, planując swoją ścieżkę kariery.


  1. Praca w marketingu – na czym polega i dla kogo ta ścieżka kariery jest odpowiednia?
  2. Minusy zarabiania na afiliacji
  3. Sprzedaż w zaledwie 3 krokach, czyli kilka słów o zaletach social commerce

 

Ballantine’s x rza [kampania tak to robię]

Ballantine’s x RZA [kampania Tak to robię]

Polskie marki na zalando

Zalando z pierwszą kampanią pozycjonującą wyłącznie polskie marki na Zalando