w ,

Recykling contentu: drugie życie treści

Recykling contentu: drugie życie treści

Artykuły, posty w social mediach, zdjęcia, infografiki… Każda firma generuje ogromną ilość treści, których tworzenie wymaga wysiłku i zaangażowania, a często również pomocy dziennikarzy, grafików i fotografów z zewnątrz. Tak ogromny wysiłek często skutkuje stworzeniem konkretnej treści, która zostanie wykorzystana jednorazowo – to błąd. Niemal każdy content można poddać recyklingowi, żeby pracował na markę przez długi czas.

Najprostszą odmiana treściowego recyklingu jest wykorzystywanie raz stworzonych tekstów wielokrotnie, w formie niezmienionej. W tym względzie z pomocą przychodzą social media, będące najlepszym narzędziem ich promocji. Artykuły czy posty blogowe nie dotyczące spraw bieżących zachowują jakość i potencjał niezależnie od upływu czasu, dlatego warto o nich przypominać na różne sposoby, dzięki czemu ciągle „pracują” na naszą korzyść. W tym wypadku równie ważna jak treść samego tekstu może być jego zapowiedź, dlatego warto testować różne warianty.

Artykuły na infografiki

Dane przedstawione w artykule, zwłaszcza eksperckim, naszpikowanym liczbami i faktami, można przekształcić w czytelną i prostszą w odbiorze infografikę, przedstawiającą sedno przekazu. W tekstach tego typu zazwyczaj znajdują się elementy infografik, takie jak tabele czy wykresy, jednak dopiero przedstawione w formie uproszczonej mają szansę na zakorzenienie się w świadomości odbiorcy. Co równie ważne, infografiki mają znacznie większy potencjał wiralowy. Są chętnie udostępniane i przesyłane dalej, co daje szansę na zwiększenie świadomości o istnieniu firmy i jej produktach.

Zdjęcia na grafiki

Markowe zdjęcia można wykorzystywać na wiele sposobów, nie tylko do stworzenia galerii na stronie czy ilustracji tekstów. Dobre jakościowo zdjęcia (niekoniecznie produktowe) to również świetna baza grafik tworzonych na przykład na potrzeby mediów społecznościowych. Warto mieć bazę fotografii na różne okazje, co pozwoli zaoszczędzić na kupnie fotek w serwisach stockowych. W sieci jest wprawdzie sporo źródeł zupełnie darmowych zdjęć, ale przeszukiwanie ich zasobów jest czasochłonne, a one same często nie spełniają wymagań treściowych i jakościowych.

Zdjęcia na lookbook

Świetne zdjęcia powinny cieszyć oko, więc jeśli prowadzisz biznes, w którym estetyka produktów odgrywa dużą rolę, wykorzystaj je do stworzenia lookbooka. Od zwykłego katalogu odróżnia go pokazywanie produktów nie jako takich, ale umieszczonych w określonym kontekście. Lookbookowy charakter mają wszelkie sesje modowe, ale też np. katalog Ikea, w którym meble i sprzęty są ukazywane nie w sterylnym otoczeniu sklepu, ale w warunkach domowych. Warto zainwestować w dobrego fotografa do aranżacji profesjonalnej sesji produktowej, której efekty będzie można wykorzystywać wielokrotnie i w rozmaitych sytuacjach.

Infografiki na prezentacje multimedialne

Zrobienie ciekawej infografiki wymaga nie tylko dobrego researchu, ale także stworzenia atrakcyjnej oprawy graficznej, która często decyduje o potencjale treści. Wysiłki włożone w powstanie infografiki powinny więc zostać odpowiednio docenione, co oznacza wykorzystywanie jej na wiele sposobów. Najprostszym jest najzwyklejsze podzielenie jej na fragmenty, które można wykorzystywać przy różnych okazjach, ale równie łatwo zagospodarujemy ją całą, zmieniając jej formę. Po podziale i dodaniu odrobiny tekstu infografikę można przekształcić w multimedialną prezentację przeznaczoną do publikacji w serwisie Slide Share lub wykonaną na potrzeby markowej strony i dostępną np. w zamian za przekazanie maila. W drugim wypadku nie tylko forma, ale również treść publikacji musi być atrakcyjna i konkretna, żeby skłonić odbiorcę do mailowej „inwestycji” w pobranie jej.

Treści blogowe na posty w social mediach

To typowy przykład social-mediowej symbiozy. Posty blogowe powinny być promowane w mediach społecznościowych, żeby zwiększyć ich zasięg. W wielu przypadkach odnośniki do tychże stanowią podstawowe treści w wielu kanałach social media, co jednak nie jest najlepszą taktyką. Promocja własnych treści jest mile widziana, pod warunkiem, że nie stanowią one bazy komunikacji, która z założenia powinna być spontaniczna i w miarę możliwości skupiona na szybkim reagowaniu na zmieniające się warunki. Mówiąc prościej, powinna być na bieżąco z odbiorcami.

Teksty na prezentacje i ebooki

Prezentacja multimedialna może powstać nie tylko na bazie infografiki, ale też samego artykułu, którego założenia i wnioski będą łatwiej przyswajalne w układzie slajdowym, zwłaszcza gdy treść jest obszerna i skomplikowana.

Z kolei cały zbiór artykułów, pochodzących na przykład z firmowego bloga, można umieścić w tematycznym e-booku. Spięty spójnym tematem, wprowadzeniem i zakończeniem, może stać się na przykład ciekawym kompendium firmowego know-how lub rozbudowanym katalogiem produktowym, wzbogaconym o treści poradnikowe. Podobnie jak w przypadku prezentacji, ebook może być osobnym plikiem oferowanym na stronie za symboliczną „opłatą” lub treścią umieszczoną na cyfrowej platformie do publikacji, takiej jak ISSUU czy Joomag.

Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną In Hot Water Company.

Dobrze zapakowane

Dobrze zapakowane

Zaradnik domowy gospodyny

Zaradnik domowy Gospodyny