w ,

Nie bez powodu tak wiele firm korzysta z Google Ads. Reklama w wyszukiwarkach internetowych to wciąż opłacalna forma promocji

Reklama w wyszukiwarkach internetowych
reklama w wyszukiwarkach internetowych

Strona internetowa ma pełnić konkretne funkcje, zwykle pośrednio lub bezpośrednio związane ze sprzedażą. Nawet ta najlepiej zaprojektowana może jednak okazać się bezużyteczna i nie spełniać swojego zadania, jeśli pozostanie niewidoczna w sieci. Reklama w wyszukiwarkach internetowych pozwala jednak zadbać o to, by oferta, usługi czy konkretny przekaz nie umknęły uwadze odbiorców.

Dwie możliwości promowania się w sieci

Istnieją właściwie dwa sposoby na osiąganie lepszych wyników w SERP. Pierwszy z nich to zadbanie o SEO, drugi – właśnie reklama w wyszukiwarkach internetowych.

SEO to ta dziedzina, którą powinien zainteresować się praktycznie każdy. Z prostego powodu – generowanie ruchu organicznego jest całkowicie bezpłatne. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że wystarczy dobierać odpowiednie słowa kluczowe i umiejętnie wplatać je w tekst, by strona pięła się w rankingu Google. Oczywiście dla lepszych rezultatów można wspierać się jeszcze płatnymi narzędziami do pozycjonowania, ale nie jest to konieczne.

Problem z SEO polega jednak na tym, że aby zobaczyć efekt, trzeba czekać naprawdę długo. To duże utrudnienie, jeśli firma chce być szybko dostrzeżona w sieci i nie może pozwolić sobie na czekanie.

I właśnie tutaj z pomocą przychodzi reklama w wyszukiwarkach internetowych. Ruch organiczny to bowiem nie jedyny sposób na osiąganie wyższych wyników w Google. Zawsze można też za to zapłacić i tym samym promować się skutecznie, a przede wszystkim – szybciej.

Czym jest reklama w wyszukiwarkach internetowych?

Reklama w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Advertising – SEA) to sposób na wypromowanie swojej strony internetowej czy oferty w zamian za zapłatę ustalonej kwoty. Tego typu treści wyświetlają się zawsze nad pozostałymi propozycjami wyszukiwania i mają dopisek „reklama.

Oznacza to, że dzięki skorzystaniu z tego rozwiązania można zagwarantować sobie pozycję w Google ponad wynikami organicznymi (czyli takimi, które swoją pozycję osiągnęły naturalnie – dzięki pisaniu pod odpowiednie frazy, umiejętne linkowanie czy za sprawą popularności witryny).

SEA opiera może opierać się na różnych schematach:

  • PPC – najczęściej wybierane rozwiązanie. Oznacza, że reklamodawca określa, ile jest w stanie zapłacić za kliknięcie i płaci tylko w momencie, gdy ktoś rzeczywiście wejdzie w link,
  • CPA – reklamodawca ustala, ile może zapłacić za konwersję osiągniętą dzięki reklamom,
  • CPM – reklamodawca określa, ile zapłaci za 1000 wyświetleń reklam.

Jak można się domyślić, analizując same sposoby rozliczania, reklama w wyszukiwarkach internetowych ma za zadanie przede wszystkim zwiększyć współczynnik klikalności. Może być częścią strategii brandingowej, choć najczęściej wykorzystuje się ją w branży e-commerce, żeby przekonać użytkownika do dokonania zakupu.

Co przesądza o skuteczności reklamy w wyszukiwarce?

Można więc powiedzieć, że w wyszukiwarce da się promować na dwa sposoby określane jako SEM. W skład SEM wchodzi wspomniane już SEO (ruch organiczny) oraz właśnie płatna forma reklamy. Teoretycznie więc firma może zdecydować się na jedną z tych form zwiększania widoczności w sieci.

SEM i SEO są jednak ze sobą ściśle związane, a sukces płatnych reklam nie może się obyć bez doboru odpowiednich słów kluczowych. Cały sens Google Ads sprowadza się bowiem do odpowiadania na konkretne zapytania użytkownika. Nie chodzi tu więc o promocję całej oferty, ale o zaspokajanie konkretnych potrzeb.

Można więc powiedzieć, że to, czy reklama w wyszukiwarkach internetowych będzie skuteczna, zależy od doboru odpowiednich słów kluczowych. Duże znaczenie ma także skupienie się na potrzebach użytkownika, a więc dopasowanie treści reklamy do jego oczekiwań. Tak naprawdę na sukces składa się więc całe SEM, a nie tylko płatna forma promocji z całkowitym pominięciem SEO.

Warto jednak dodać, że nie wszystkie reklamy w wyszukiwarkach są tworzone w oparciu o określone słowo kluczowe. Istnieje także możliwość wykupienia reklam dynamicznych. W takim przypadku Google Ads sam prześwietla treść i dopasowuje reklamę do zapytania wpisanego w wyszukiwarkę.

Dlaczego tak wiele osób korzysta z Google Ads?

Oczywiście korzystanie z reklam w wyszukiwarce nie jest konieczne, a jednak wiele firm się na to decyduje. Dzieje się tak nie bez powodu. Istnieje bowiem co najmniej kilka dużych korzyści tego rozwiązania:

  • szybka i łatwa obsługa – przygotowanie kampanii reklamowej opartej o Google Ads jest naprawdę proste. Co więcej, można dostosować ją ściśle do swoich potrzeb i to w zaledwie kilka godzin,
  • wysokie dopasowanie do użytkownika – dzięki tworzeniu reklam w oparciu o słowa kluczowe, można dopasować je wprost do intencji użytkownika, a co za tym idzie – łatwiej trafić do docelowych odbiorców i przekonać ich do zakupu,
  • szybkie rezultaty – o ile na efekty z SEO trzeba czekać miesiące, jak nie lata, to w przypadku Google Ads jest inaczej – pierwsze efekty to kwestia kilku dni,
  • większa świadomość marki – częste pojawianie się w pierwszych wynikach wyszukiwania sprawia, że daną stronę czy markę można szybko zapamiętać. A to już ważny krok w kierunku wypracowywania większych zysków,
  • możliwość dokładnej analizy wyników – wyszukiwarki dostarczają też reklamodawcom dane w czasie rzeczywistym. A to oznacza, że można na bieżąco śledzić skuteczność kampanii, wyciągać wnioski i wprowadzać ulepszenia.

Ze względu na te zalety nic nie wskazuje na to, by marketing w wyszukiwarkach internetowych miał szybko stracić na popularności. Od lat jest to jedna z naprawdę skutecznych form promocji, szczególnie, że pozwala dotrzeć wprost do docelowych odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Servier - wyłącz raka

Rusza 5. edycja kampanii „Servier – Wyłącz Raka”

Lego

Zapraszamy na pokład! Przenieś się w czasie z nowym modelem LEGO Orient Expres